◄ تحلیلی بر علت وقوع سوانح ریلی در بخش مسافری و باری
تین نیوز | چندی پیش اعضای کمیسیون عمران مجلس در جلسهای با حضور استاندار مشهد، مسئولان نیروی انتظامی و نمایندگان شرکت راه آهن علت وقوع سانحه ریلی قطار تهران مشهد را مورد بررسی قرار دادند.
پس از انتشار این خبر یکی از کاربران تین نیوز تحلیل خود درباره علت وقوع سوانح ریلی در بخش مسافری و باری در دو سال گذشته را در قالب نظری در زیر این خبر ارایه داده است که در زیر بازنشر میشود:
" به نظر میرسد شتابزدگی در واگذاری بخشهای مختلف راه آهن بدون تعریف ساز و کار محکم نظارتی و بازنگری قوانین و مقررات متناسب باشرایط جدید، به بخش خصوصی در سرفصل عوامل مختلف خود نمایی میکند.
۱_ساده انگاری در نوع نگرش به مشاغل حساس راه آهن که در ارتباط مستقیم با سیر و حرکت قطار است (لوکوموتیوران _رییس قطار باری و مسافری _نگهبان ترافیکی_سوزنبان_مامورانتها_پانلمن_) به عنوان مشاغلی که خطای انسانی در آن تبعات جبران ناپذیری دارد.
۲_تقسیم مسئولیت خطای انسانی بین افراد دوم و سوم و چهارم و...در خطایی که زمان بروز آن تنها یک نفر عامل بوده است.
۳_عدم بازنگری و نو آفرینی در قوانین سیر و حرکت با توجه به تغییرات بیشماری که اتفاق افتاده و در حال اجراست.
۴_عدم تامین مالی مشاغل حساس سیر و حرکتی فوق الذکر که باعث ایجاد شغل دوم و خستگی مداوم و همیشگی پرسنل و نارضایتی آنها شده است.
۵_عدم رعایت استاندارد انجام کار به علت نیاز نیروی انسانی به درآمد بیشتر و همچنین کمبود نیروی انسانی و عدم نظارت و سختگیری واحد های نظارتی بخش حاکمیت وسود جویی بخش خصوصی در بهره وری مضاعف از نیروی کار شرکتی.
۶_استفاده از نیروی انسانی بازنشسته در بخش خصوصی با فرسودگی بالا به صورت فراخوان عموما در بخش باری و به طور خاص به عنوان مامور فنی_ترمزبان مسافری در قالب نیروی شرکتی با حقوق ناچیز.
۷_عدم تعهد و ضمانت مشاغل حساس راه آهن درصورت خطای منجر به سانحه(اخراج و حتی مجازاتهای سنگینتر)، به علت آگاهی سیستم از اینکه در قبال حساس و خاص بودن مشاغل ماموران مربوطه حق و حقوق مکفی را دریافت نمیکنند و استاندارد کار هم رعایت نمی شود.
۸_عدم تدوین آیین نامه و مقررات صریح اللهجه و تعهدآور متناسب با مشاغل و نوع واگذاری های انجام شده.
۹_بانگاه اجمالی به سوانح اخیر ایجاد و القای نوعی اعتماد به نفس کاذب در مورد متن حکم احتیاط (که عامل آن تنها لکوموتیوران است و علت اصلی سوانح اخیر بوده است) از طرف قانون گذار در مسایل سیر و حرکت (اداره کل ایمنی و نظارت بر شبکه) به لکوموتیوران و کمک ایشان، با ایجاد این ذهنیت که در صورت بروز سانحه، رییس قطار، نگهبان، پانل من، و...و...هم به میزانی مقصر خواهند بود. این مهم در احکام صادر شده برای متخلفان در سوانح ریلی گذشته عموما و دوسال اخیر خصوصا جلوه گری نمایان و اشکاری دارد. احکام سانحه قطار زاهدان در ایستگاه نظرآباد شاهد بارز این مدعاست.
۱۰_در کنار این عوامل افزایش سرعت قطارها بدون بهسازی خطوط و توسعه زیر ساخت و بهره گیری از تجهیزات مدرن ایمنی (به جهت جلب مشارکت بخش خصوصی برای سرمایه گذاری) عامل مهمی است که در آینده نگاه و هشدار ویژه ای را میطلبد.
۱۱_با نگاه اجمالی به مجموعه عوامل فوق به نظر میرسد منحصر به فرد بودن حوزه حمل و نقل ریلی و عدم توجه نهادهای بالادستی به ظرفیت بسیار بالای این حوزه در ایجاد اقتصاد و اشتغال باعث ایجاد حلقه مدیریت محدود و غیر پویایی در این بخش شده است که در طول زمان باعث سیر نزولی این بنگاه عظیم و سودآور و اشتغالزای ملی شده است. امید آن که با مدیریت نوین و امید بخش و پویای جناب دکتر پور سید اقایی که در گذشته از ایشان دیده ایم در آینده نزدیک شاهد شکوفایی و تحرک رو به کمال حوزه حمل و نقل ریلی باشیم."
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.