| کد خبر: 13060 |

◄ تحلیلی بر علت وقوع سوانح ریلی در بخش مسافری و باری

تین نیوز | چندی پیش اعضای کمیسیون عمران مجلس در جلسه‌ای با حضور استاندار مشهد، مسئولان نیروی انتظامی و نمایندگان شرکت راه آهن علت وقوع سانحه ریلی قطار تهران مشهد را مورد بررسی قرار دادند.
 
پس از انتشار این خبر یکی از کاربران تین نیوز تحلیل خود درباره علت وقوع سوانح ریلی در بخش مسافری و باری در دو سال گذشته را در قالب نظری در زیر این خبر ارایه داده است که در زیر بازنشر می‌شود:
 
" به نظر می‌رسد شتابزدگی در واگذاری بخش‌های مختلف راه آهن بدون تعریف ساز و کار محکم نظارتی و بازنگری قوانین و مقررات متناسب باشرایط جدید، به بخش خصوصی در سرفصل عوامل مختلف خود نمایی میکند.
۱_ساده انگاری در نوع نگرش به مشاغل حساس راه آهن که در ارتباط مستقیم با سیر و حرکت قطار است (لوکوموتیوران _رییس قطار باری و مسافری _نگهبان ترافیکی_سوزنبان_مامورانتها_پانلمن_) به عنوان مشاغلی که خطای انسانی در آن تبعات جبران ناپذیری دارد.
۲_تقسیم مسئولیت خطای انسانی بین افراد دوم و سوم و چهارم و...در خطایی که زمان بروز آن تنها یک نفر عامل بوده است.
۳_عدم بازنگری و نو آفرینی در قوانین سیر و حرکت با توجه به تغییرات بی‌شماری که اتفاق افتاده و در حال اجراست.
۴_عدم تامین مالی مشاغل حساس سیر و حرکتی فوق الذکر که باعث ایجاد شغل دوم و خستگی مداوم و همیشگی پرسنل و نارضایتی آنها شده است.
۵_عدم رعایت استاندارد انجام کار به علت نیاز نیروی انسانی به درآمد بیشتر و همچنین کمبود نیروی انسانی و عدم نظارت و سختگیری واحد های نظارتی بخش حاکمیت وسود جویی بخش خصوصی در بهره وری مضاعف از نیروی کار شرکتی.
۶_استفاده از نیروی انسانی بازنشسته در بخش خصوصی با فرسودگی بالا به صورت فراخوان عموما در بخش باری و به طور خاص به عنوان مامور فنی_ترمزبان مسافری در قالب نیروی شرکتی با حقوق ناچیز.
۷_عدم تعهد و ضمانت مشاغل حساس راه آهن درصورت خطای منجر به سانحه(اخراج و حتی مجازات‌های سنگینتر)، به علت آگاهی سیستم از اینکه در قبال حساس و خاص بودن مشاغل ماموران مربوطه حق و حقوق مکفی را دریافت نمی‌کنند و استاندارد کار هم رعایت نمی شود.
۸_عدم تدوین آیین نامه و مقررات صریح اللهجه و تعهدآور متناسب با مشاغل و نوع واگذاری های انجام شده.
۹_بانگاه اجمالی به سوانح اخیر ایجاد و القای نوعی اعتماد به نفس کاذب در مورد متن حکم احتیاط (که عامل آن تنها لکوموتیوران است و علت اصلی سوانح اخیر بوده است) از طرف قانون گذار در مسایل سیر و حرکت (اداره کل ایمنی و نظارت بر شبکه) به لکوموتیوران و کمک ایشان، با ایجاد این ذهنیت که در صورت بروز سانحه، رییس قطار، نگهبان، پانل من، و...و...هم به میزانی مقصر خواهند بود. این مهم در احکام صادر شده برای متخلفان در سوانح ریلی گذشته عموما و دوسال اخیر خصوصا جلوه گری نمایان و اشکاری دارد. احکام سانحه قطار زاهدان در ایستگاه نظرآباد شاهد بارز این مدعاست.
۱۰_در کنار این عوامل افزایش سرعت قطارها بدون بهسازی خطوط و توسعه زیر ساخت و بهره گیری از تجهیزات مدرن ایمنی (به جهت جلب مشارکت بخش خصوصی برای سرمایه گذاری) عامل مهمی است که در آینده نگاه و هشدار ویژه ای را می‌طلبد.
۱۱_با نگاه اجمالی به مجموعه عوامل فوق به نظر می‌رسد منحصر به فرد بودن حوزه حمل و نقل ریلی و عدم توجه نهادهای بالادستی به ظرفیت بسیار بالای این حوزه در ایجاد اقتصاد و اشتغال باعث ایجاد حلقه مدیریت محدود و غیر پویایی در این بخش شده است که در طول زمان باعث سیر نزولی این بنگاه عظیم و سودآور و اشتغالزای ملی شده است. امید آن که با مدیریت نوین و امید بخش و پویای جناب دکتر پور سید اقایی که در گذشته از ایشان دیده ایم در آینده نزدیک شاهد شکوفایی و تحرک رو به کمال حوزه حمل و نقل ریلی باشیم."

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس 0 0

    دوست عزیز با تشکر از بیان بخشی از مشکلات ریلی و تحلیل مناسب شما در خصوص بخشی از مشکلات راه آهن.. در تکمیل فرمایشات جنابعالی به عرض میرسانم بیان شعار انقلاب ریلی در زبان و تخریب نیروی انسانی چه از لحاظ مادی و معنوی در درون تناقض آشکار با چشم انداز بیست ساله ریلی داشته و به نظر میرسد این مدیر عامل عزیز بیشتر به فکر انعقاد قراردادهای سنگین با شرکتهای[…] خود دارد تا قبل از برکناری با ایجاد تعهدات سنگین برای دولت و راه آهن توشه ای پر و پیمان برای ۱۵ سال آینده بردارند.. فشار مضاعف بر نیروی انسانی شاغل در راه آهن که از نظر حقوقی دریافتیشان به نسبت پارسال با این مشکلات افزایش قیمتها و تورم سنگین سیر بسیار کاهشی داشته ولی در کمال تعجب جذب بی حد و حصر نیرو و رقم قراردادهای سنگین و بی توجهی نیروی متخصص در راه آهن تعجب تمام منتقدین را در این حوزه به خود جلب نموده است.. از منظر تخصصی و با یک حساب سر انگشتی کاملا مشخص است دکتر عزیز پورسید آقایی در پی ساختن نیست بلکه در حال مصادره اموال عمومی و بیت المال است.. اگر تین عزیز منتشر می کرد ارقام نجومی و قراردادهای بسیار سنگین ایشان را که بسیار بی ملاحظه و غیر قانونی منعقد شده درج می نمودم به هر حال در پایان به این نکته متذکر می گردم از جمله عوامل مهم در سانحه نارضایتی نیروی انسانی و بی توجهی به شرایط کاری ایشان می باشد و همانطور که همه می دانند در شرایط بروز سانحه همیشه چندین عامل دخیل هستند که با توجه به رویکرد این مدیریت توقع برطرف شدن که نیست احتمال بروز سوانح سنگین ریلی نیز بسیار محتمل و دور از ذهن نخواهد بود.

  • 0 0

    احسنت بر این تحلیل روشنگرانه و مبتنی بر واقعیت متاسفانه مسولین راه اهن تو خواب به سر میبرن و معلوم نیست که چند نفر مسافر و مامور باید قربانی بی تدبیری شون بشن. شما کسی که خوابیده رو می تونید بیدار کنید ولی کسی که خودشو به خواب زده نه. متاسفانه مسولین راه اهن خودشون رو به خواب زدن و تو رویاشون خواب راه اهن سویس رو میبینن و نسخه میپیچن.

  • مامور سیر و حرکت 0 0

    با توجه به مزایای بیشمار حمل ونقل ریلی روشن است که همه ی ما به عنوان عضوکوچکی از جامعه ی ریلی کشور دوست داریم راه اهنی پیشرفته؛ سریع و با ضریب ایمنی بالا را داشته باشیم،. اما دغدغه ی این مهم نباید باعثوانهادگی ظرفیت موجود وتمرکز تک بعدی بر توسعه ی زیر ساخت و سرمایه گذاری بلند مدت شود؛ اینکه قطار کند رو و گاهآ متوقف توسعه ی حمل و نقل ریلی مورد توجه قرار گرفته و مهم تر اینکه توجه نهاد های بالا دستی(وزارت راه و مجلس)، به این بخش بیشتر شده جای بسی خوشحالی است… اما بهره گرفتن از بضاعت موجود امری ایست که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد،، چیزی که در یک سال گذشته روز به روز بیشترشاهد بی مهری قرار گرفته است، خصوصا دربخش مسافری،، با توجه به نگاه ویژه به حمل بار به جهت اینکه عموما بخش مسافری سود دهی چندانی ندارد…بخش مسافری که نیاز مبرم احاد جامعه است با مشتری ۲۶ملیون مسافر درسال دچار عارضه ی تبعات ناشی از انحصار خصوصی سازی شتاب زده گردیده است. چرا که با توجه به محدودیت شبکه ی ریلی برای افزایش ظریب اشغال خطوط توسط قطارهای مسافری ودر کنار ان عدم توجه و علاقه ی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری به لحاظ نیاز به سرمایه گذاری کلان با سود اوری کم،،، در عمل امکان افزایش تعداد قطار های مسافری برای ایجادرقابت نیست…که این مهم باعثتحمیل خدمات نامطلوب و امنیت خاطر شرکتهای محدود فعال در این بخش شده.. چرا که با توجه به مزیت بارز ایمنی سفر با قطار، ضریب اشغال قطارها علیرغم کیفیت پایین خدمات و تاخیر های زیاد همیشه بالاست.(عرضه کم وتقاضا زیاد) … مجموعه ی این عوال باعثایجاد شرایط «عدم تسهیل رقابت و منع انحصار»(برخلاف فصل نهم اصل ۴۴قانون اساسی) گردیده است… هم چنین عدم تدوین قوانین و مقررات نظارت بر کیفیت خدمات و ابزار نظارتی لازم برای ملزم نمودن شرکتهای فعال در بخش مسافری به رعایت تعهداتشان(به علت فرا فکنی وشتابزدگی در خصوصی سازی بخش مسافری راه اهن) نیز از دلایلی است که اشفتگی و نابسامانی قطار های مسافری را در پی داشته است…

  • ناشناس 0 0

    چرا نظرات دیگران را منظور نمیکنید

  • متصدی راه اهن 0 0

    با سلام متاسفانه راه اهن طی چند سال گذشته وضعیت اسف باری پیدا کرده چه در مورد وضعیت معیشتی پرسنل و چه در وضعیت عمومی راه اهن. در مورد معیشت دکتر پور سید آقایی متاسفانه با رهنمودهای اتاق(به ظاهر) فکرش تمام هم و غمش را بهبود وضع رانندگان قطار قرار داده که این قشر تنها یکی از اعضائ خانواده بزرگ راه اهن می باشند و متاسفانه بخش های دیگر سازمان نظیر کارکنان بخش حساس کنترل ترافیک و متصدیان ترافیک و بازرسین فنی قطارها و پرسنل خط و علایم و… مورد بی مهری سازمان قرار گرفته و حقوق ناچیزی را دریافت میکنند به عبارت دیگر رضایت رانندگان قطار تامین شده و بالعکس این مورد به نارضایتی بخش های فوق الذکر منجر شده. در نتیجه این نارضایتی زیر پوستی می رود تا وضع عمومی راه اهن را شدیدا مورد تاثیر خودش قرار دهد. که افزایش سوانح در راه اهن طی این دو سال خود گواه این موضوع میباشد

  • سیروس مکوندی 0 0

    به حقوق معلمان کشور تا مهر ماه امسال ۳۰۰ الی ۸۰۰ هزار تومن اضافه می شود در حالیکه پرسنل راه آهن در بدترین مناطق وئ شرایطی اب و هوائی و در بیابانهای بی آب و علف حتا عید و محرم و عاشورا و تاسوعا هم سر کار هستند و حاصلشان هیچ است بنده در طول خط کویری این سازمان هزار بیماری نصیب ام شد همین مهندسین عزیزی که امروز در تین نیوز مقالاتشان چاپ می شود الان اگر بریون ازین سازمان باشند سالیانه ۳۰۰ میلیون تومن در امدشان هست ولی برای این سازمان وکشور ارزش قائلند ۳۵ درصد افزایش حقوق راه اهن را هم ماست مالی کردند این چه اوضاعیس است آقایان؟ اضافه کارها خط خورده اند ماموریت ها مال نور چشمی هاست انتظار دارند چه کنیم با این وضع و اوضاع