| کد خبر: 130129 |

حکمرانی هوشمند نتیجه انقلاب فیبر نوری

تین نیوز

در نتیجه استفاده از فناوری فیبر نوری در خانه و محیط‌های اداری و صنعتی این امکان وجود دارد که از اینترنت به آسانی استفاده شود. از این‌رو، دایره کسب‌وکارهای نوین نیز به طور قطع بیشتر خواهد شد.

 

به گزارش روزنامه گسترش تجارت، با ضرب‌المثل «آش خالته، بخوری پاته، نخوری پاته»که آشنایی دارید. به طور معمول در زمان‌هایی این اصطلاح استفاده می‌شود که اجبار در کاری یا موضوعی نمایان شود. نمونه آن همین گسترش استفاده از اینترنت و فضای مجازی است. تا جایی که برای عده‌ای از نان شب واجب‌تر که هیچ دقیقا نان شب است چراکه کسب‌وکارشان از قبل آن می‌چرخد. شاید به همین دلیل باشد که بر آسانی استفاده و دسترسی و تسریع روند استفاده از اینترنت بسیار تاکید می‌شود. به تازگی نیز اعلام شده که تا ۵ سال دیگر فیبر نوری جایگزین سیم تلفن در خانه‌ها و اماکن اداری می‌شود.

 

این خبر از آنجا جالب است که دسترسی به اینترنت هم راحت‌تر می‌شود. در مقابل، انتظار می‌رود که در کنار افزایش سرعت اینترنت کسب‌وکارهای نوین نیز بیشتر شوند.

 

رسول سراییان، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در این زمینه گفته است: با ظرفیت‌سازی انجام شده برای پروژه فیبر نوری منازل ۶۰۰ هزار واحد مسکونی، ۳۷۰ هزار واحد تجاری، ۱۰۰ واحد دولتی، ۲۱۰۰ دانشگاه و نیز تعدادی بیمارستان و مدرسه در ۸ شهر کشور ازجمله تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه و کرج به این خدمات مجهز می‌شوند. بااجرای این پروژه کشور ما وارد «عصر گیگ» شده و پیش‌بینی می‌شود از طریق این فناوری مشتری به اینترنت یک گیگابیت بر ثانیه دسترسی پیدا کند. وی استفاده از تلویزیون اینترنتی باکیفیت را ازجمله ویژگی‌های اتصال فیبر نوری منازل عنوان می‌کند و می‌گوید برای استفاده از شبکه‌های تعاملی چاره‌ای جز ایجاد شبکه دسترسی فیبر نوری در منازل نداریم.

 

آینده چندان دور نیست

براساس بررسی‌های انجام شده در رده‌بندی کشورهای منطقه اثری از ایران بر این حوزه نیست و عربستان و امارات در جایگاه نخست این جدول قرار دارند و لبنان آخرین کشوری است که این فناوری را به مردم عرضه کرده است. از این‌رو، چه آن را دور از تصور بدانیم چه نزدیک به زودی این فناوری مهمان منازل می‌شود. البته میرمهدی کمجانی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران امیدوار است که این گفته‌ها به حقیقت بپیوندد. وی در گفت‌وگو با گسترش صنعت به این نکته اشاره کرد که در صورت اجرایی‌سازی پروژه فیبر نوری کسب‌وکارهای جدیدتری در فضای مجازی شکل می‌گیرند. این کسب‌وکارها کمک زیادی به نسل جدید خواهد کرد تا شغل داشته باشند. میرمهدی کمجانی بر این باور است که هر چه پیش می‌رویم درک این موضوع که فناوری‌های نوین وابسته به فضای مجازی بیشتر و بیشتر در بین مردم جا باز می‌کنند، افزایش می‌یابد. دیگر مانند گذشته کسی از فروشگاه‌های مجازی و خرید از آنها ترس ندارد بلکه آن را مکمل فضای خرید و فروش کالاها می‌داند.

 

عصر گیگ یا عصر فناور

با اجرای پروژه فیبر نوری ایران وارد «عصر گیگ» شده است و پیش‌بینی می‌شود از طریق این فناوری مشتری به اینترنت یک گیگابیت بر ثانیه دسترسی پیدا کند. همچنین تحریک تقاضا از سمت دستگاه‌های دولتی برای الزامی شدن دولت الکترونیک و دولت موبایل و نیز مشارکت دولت در مناطق کمتربرخوردار برای ایجاد شبکه دسترسی فیبر نوری از دیگر الزاماتی است که انقلاب دیجیتال داخلی را رقم می‌زند.

 

به نظر می‌رسد که در آینده بر گستره استارت‌آپ‌ها نیز اضافه شود زیرا اگر قرار باشد وارد عصر دیجیتال شویم آن زمان بر تعداد آنها نیز اضافه می‌شود. داود فدایی، استاد دانشگاه امیرکبیر معتقد است که استارت‌آپ‌ها درحال‌حاضر بیشتر در دانشگاه‌ها شکل می‌گیرند و در حوزه‌های نرم‌افزاری و IT مشغول می‌شوند چراکه هنوز با جنس صنعت که بیشتر سخت‌افزاری است هماهنگ نیستند به این دلیل که بدنه دانشگاه با بدنه صنعت عجین نیست و نه استاد و نه دانشجو جنس صنعت را به خوبی نمی‌شناند در نتیجه استارت‌آپ‌ها بیشتر به سمت بخش‌های نرم‌افزاری می‌روند.

 

از این گفته استاد دانشگاه امیرکبیر می‌توان دریافت که کسب وکارهای نوین آینده، لزوما در ارتباط دانشگاه و صنعت نیز شکل نمی‌گیرند از این‌رو نه‌تنها مدیریت چنین سامانه‌ای باید به صورت هوشمند باشد بلکه قوانین بسیاری برای نظارت و کنترل بیشتر بر استفاده از فضای مجازی باید شکل بگیرد زیرا میزان دسترسی آسان‌تر می‌شود؛ از آن گذشته بسیاری از خدمات اداری و بانکی با سرعت بیشتری داده می‌شود؛ اقدامی که می‌تواند دولت را یک گام جلوتر ببرد و برای همیشه گزینه عریض و طویل بودن دستگاه بروکراسی از بین برود. حتی بسیاری از مشاغل ممکن است دورکار شوند. مشاغل صنعتی در کارخانه‌ها نیز می‌توانند از قابلیت فیبر نوری استفاده کنند.

 

البته در کنار آن باید آموزش و اهمیت استفاده از فضای مجازی بیشتر برای صنعتگران توضیح داده شود. به عبارتی، بخشی از توسعه خدمات الکترونیک به ریشه‌های فرهنگی بستگی دارد. صنعتگران باید اعتقاد داشته باشند که استفاده از فضای مجازی به نفع آنها است و می‌تواند ضررهای ناشی از افزایش هزینه‌های تولید و کمبود زمان را از آنها دفع کند.

 

عصر هوشمندی

نکته دیگر اینکه با اجرای چنین پروژه‌ای عصر دیجیتال را بهتر حس می‌کنیم و البته باید صاحبان تولیدات بتوانند هم گامی بهتر با این جریانات داشته باشند. به عنوان نمونه، تولید تلفن‌های هوشمند یا توسعه قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی برای معماری جدید در ساختمان‌ها که به طور قطع به وجود خواهد آمد.

 

این گام‌های دیجیتالی در ادامه گسترش انقلاب چهارم صنعتی است که دنیا را با خود دگرگون می‌سازد؛ به ویژه اینکه پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰میلادی حدود ۵۱ درصد مردم دنیا شهرنشین شوند و در این حالت مدیریت شهری بدون استفاده از فناوری اطلاعات ممکن نخواهد بود. به علاوه اینکه نیازهای این مردم شهرنشین نیز تغییر می‌کند. به موازات این تغییر ذائقه نوع تولیدات و شکل و شمایل آن نیز تغییر می‌کند. نوع رایانه‌ها یا تلفن‌ها نمونه‌ای از این تغییرات است. بنابراین، این رویداد فناورانه به طور قطع در تمامی ابعاد می‌تواند بر زمان، میزان و نوع تولیدات موثر باشد. مدیریت هوشمند بر پایه فناوری‌های نوین از اثرهای دیگر این پروژه است که باعث می‌شود سیاست‌گذاری هوشمند در سطوح دولتی نیز شکل بگیرد. از این‌رو می‌توان به جرات گفت دولت‌های عصر دیجیتال حکمرانان خوبی هستند.

 

فناوری‌های نوین می‌تواند کشور را مانند شهری کند که همه در ارتباط با یکدیگر می‌شوند از این رو نظارت بر آن آسان‌تر است؛ مشابه یک کارخانه بزرگ که مدیر آن با استفاده از اینترنت پرسرعت بهتر می‌تواند امور را رتق و فتق کند. گفتنی است، مرحله نخست گسترش شبکه دسترسی به فیبر نوری (FTTH) در منازل با عنوان (تانوما) از سوی شرکت مخابرات ایران در روز چهارم اردیبشهت امسال گشایش یافت. اینترنت پرسرعت برای دانلود فیلم و نرم‌افزار، تلفن تصویری، مشاهده برنامه‌های زنده تلویزیونی با کیفیت HD و ۴K، بانکداری الکترونیک، بازی و خرید آنلاین، آموزش و پزشکی از راه دور و اینترنت اشیا از جمله خدمات قابل عرضه به صورت همزمان بر بستر فیبر نوری است. بدیهی است افرادی که به اینترنت پرسرعت نیاز دارند، فیلم و برنامه آنلاین مشاهده می‌کنند، با این خدمات، اینترنت با سرعت و کیفیت بالا دریافت خواهند کرد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.