| کد خبر: 106371 |

کارنامه قبولی‌ها و مردودی‌های آسمان شهریور

تین‌نیوز| توقف کامل فعالیت ۲ فرودگاه و رشد صددرصدی فعالیت ۳ فرودگاه، از نکته‌های قابل تامل در کارنامه عملکرد ۴۶ فرودگاه فعال مسافری کشور در شهریور ۹۵ است که در روزهای گذشته از سوی شرکت فرودگاه‌ها منتشر شده است.
«گسترش تجارت» در این مجال، عوامل موفقیت و ناکامی فرودگاه‌هایی که در شهریور ۹۵ قبول یا مردود شده‌اند را بررسی کرده است.

فرودگاه ایلام در مسیر بین‌المللی شدن
رسیدن ۹۰ پرواز به ۲۰۰ پرواز در طول یک سال، فرودگاه ایلام را با افزایش ۱۰۰ درصدی فعالیت تبدیل به یکی از دارندگان کارنامه درخشان در شهریور ۹۵ کرده است. همزمان با افزایش پروازهای فرودگاه ایلام از ۹۰ به ۲۰۰ پرواز، آمار اعزام و پذیرش بار و مسافر در این فرودگاه نیز افزایش صددرصدی داشته و آمار مسافران این فرودگاه از ۸ هزار به بیش از ۱۷ هزار مسافر رسیده است. این نشان‌دهنده وجود ظرفیت برای افزایش بیشتر پروازها و بیانگر آن است که افزایش پروازهای فعلی، در پاسخ به تقاضای موجود و برنامه‌ریزی شده است.
بررسی گسترش تجارت نشان می‌دهد در حال حاضر بیشتر مسافران فرودگاه ایلام از مسئولان و بازرگانان هستند و کمتر نوبت به مسافران عادی می‌رسد و پروازها از مدت‌ها قبل رزرو می‌شود. با توجه به اینکه استان ایلام در مسیر عتبات عالیات قرار دارد و در حال حاضر روزانه بیش از ۵ هزار نفر در مرز مهران تردد دارند، به طور قطع نیاز به پروازهای بیشتر وجود داشته و راه‌اندازی پروازهای جدید در این فرودگاه توجیه اقتصادی دارد.

مشکلات فرودگاه ایلام در سال‌های گذشته باعث کاهش شدید فعالیت و پروازهای این فرودگاه شده بود اما حالا آمار شهریور نشان می‌دهد این فرودگاه در حال توسعه فعالیت است. این روند رو به رشد را می‌توان به اقدامات مثبتی نسبت داد که در این فرودگاه رخ داده است.

مجتبی بیاتی، مدیر پیشین فرودگاه ایلام که در ماه جاری به عنوان مدیرکل فرودگاه کرمانشاه منصوب شد، آمار پروازهای فعال فرودگاه ایلام را ۵۰ پرواز رفت و برگشت در هفته به مقاصد تهران و مشهد اعلام کرد. به گفته او شرکت‌های هواپیمایی ماهان، آسمان و پویا در این فرودگاه فعالیت دارند. از دیگر اتفاق‌های مهم اخیر در فرودگاه ایلام، صدور مجوز پروازهای بین‌المللی برای این فرودگاه از مرداد امسال است. بیاتی پیش از رفتن به فرودگاه کرمانشاه، وعده داد که تا پایان سال ۹۵ پایانه بین‌المللی فرودگاه ایلام احداث و راه‌اندازی خواهد شد.

توسعه داخلی فرودگاه ایلام نیز در دستور کار است. به گفته مدیر فرودگاه ایلام، سالن پایانه مسافری این فرودگاه در حال ساخت است؛ فاز نخست آن پیشرفت ۸۰ درصدی دارد، در صورت دسترسی به منابع مالی، فاز دوم نیز در سال جاری آغاز خواهد شد. به گفته او ساختمان‌های ایمنی زمینی به منظور ارتقای سطح ایمنی فرودگاه نیز در حال احداث است و تا پایان امسال کار ساخت آنها به اتمام می‌رسد.

بررسی گسترش تجارت بیانگر آن است که با وجود افزایش پروازهای فرودگاه ایلام همچنان مردم این شهر از کافی نبودن پروازهای این فرودگاه شکایت دارند و گزارش‌های رسیده از این فرودگاه نشان می‌دهد نبود پروازهای برنامه‌ای و منظم برای مقاصد مختلف از جذابیت این فرودگاه برای مسافران کاسته است.
حوزه نفت و گاز از مهم‌ترین ظرفیت‌های اقتصادی استان ایلام است که موجب وجود شرکت‌های متعدد نفتی، پالایشگاه گاز و پتروشیمی شده است. با توجه به این ظرفیت مسئولان درنظر دارند با همکاری شرکت هواپیمایی نفت، برای راه‌اندازی پروازهای بیشتر در فرودگاه ایلام اقدام کنند.

قبولی‌های شهریور
بر اساس آمار عملکرد فرودگاه‌ها، ایلام، سبزوار و شهرکرد ۳ شهری هستند که در شهریور ۹۵دارای عملکرد هوایی مطلوبی بوده‌اند و فعالیت آنها در مقایسه با سال گذشته رشد صددرصدی داشته است. توسعه زیرساخت‌ها، بازاریابی مناسب و برقراری دوباره پروازهای قطع شده و برنامه‌ریزی مطلوب برای پروازهای مورد تقاضا، از جمله عوامل موفقیت این فرودگاه‌ها است.

نجات فرودگاه شهرکرد از خطر تعطیلی
آمار پروازهای فرودگاه شهرکرد از ۱۸ پرواز در شهریور ۹۴ به ۴۰ پرواز در شهریور ۹۵ افزایش یافته است این یعنی افزایش بیش از ۲ برابری پروازها. همزمان با این افزایش، تعداد مسافران اعزام و پذیرش‌شده در این فرودگاه از حدود هزار نفر به بیش از ۴ هزار نفر افزایش یافته و میزان اعزام و پذیرش بار نیز افزایش بیش از ۲ برابری داشته است. این آمار بیانگر آن است که فرودگاه شهرکرد بعد از گذراندن یک دوره مشکلات، در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته است.

فرودگاه شهرکرد با ارتفاع بیش از ۲ هزار متر از سطح دریا، مرتفع‌ترین فرودگاه کشور است و در سال‌های گذشته برخی مشکلات این فرودگاه را به همین ارتفاع زیاد نسبت می‌دادند. به عنوان نمونه گفته می‌شد به خاطر ارتفاع بالای این فرودگاه، فقط نوع خاصی از هواپیماها می‌توانند در این فرودگاه نشست و برخاست داشته باشند و از رده خارج شدن موقت و دائم این هواپیماها، پروازهای این فرودگاه را با مشکل مواجه می‌کند.

البته در کنار این مسائل مشکلات دیگری از جمله مشکلات زیرساختی نبود باند مناسب و فضای پایانه‌ای مطلوب گریبانگیر این فرودگاه است که به نظر می‌رسد برطرف کردن آنها در دستور کار قرار گرفته است. در واقع آمار، بیانگر افزایش چند برابری پروازها و فعالیت‌های این فرودگاه است اما همچنان مردم و مسئولان معتقدند این فرودگاه نیاز به توسعه عمرانی و زیرساختی دارد. بررسی گسترش تجارت نشان می‌دهد مشکلات دسترسی به فرودگاه و کمبود خدمات صنفی در فرودگاه و مشکلات پایانه مسافری، از مهم‌ترین مشکلات فعلی فرودگاه شهرکرد است که با توجه به رونق دوباره فعالیت‌های این فرودگاه و افزایش تقاضا برای استفاده از این فرودگاه، انتظار می‌رود برای رفع آنها برنامه‌ریزی شود.

با وجود مشکلات موجود، برخی اقدامات مثبت موجب افزایش تقاضا در فرودگاه شهرکرد شده و آن را از خطر تعطیلی نجات داده است. به عنوان نمونه پروازهای این فرودگاه به مقصد تهران و مشهد از تیر امسال دوباره انجام می‌شود. آنطور که سروش سلیمی‌شهرکی، مدیرکل این فرودگاه گفته از سرگیری پرواز متوقف‌شده شهرکرد به کویت نیز در دستور کار است. همچنین تقاضا برای پرواز عتبات، اهواز، کویت، عسلویه و کیش در شهرکرد وجود دارد. یکی از پروازهای مهم برقرار شده در فرودگاه شهرکرد که باعث افزایش مسافران این فرودگاه شده، پرواز شبانه به مقصد تهران است که برای نخستین‌بار از تیر امسال فعالیت خود را آغاز کرده است. آنطور که مدیرکل این فرودگاه گفته برقراری این پرواز با نظرخواهی و پژوهش از آژانس‌های مسافرتی شهرکرد درباره میزان تقاضا بوده است. با برقراری این پرواز مسافرانی که می‌خواهند صبح در تهران باشند دیگر مجبور نیستند خود را برای پروازهای شبانه به فرودگاه اصفهان برسانند و در زمان و هزینه آنها صرفه‌جویی می‌شود. در حال حاضر هر هفته ۵ پرواز به مقصد تهران و شهرکرد در این فرودگاه انجام می‌شود و به گفته مدیر فرودگاه شهرکرد، یکی از برنامه‌های مسئولان برای افزایش فعالیت‌های این فرودگاه، افزایش تورهای هوایی مشهد از این فرودگاه است و در این زمینه مذاکره با شرکت‌های گردشگری در حال انجام است.

برقراری دوباره پروازها در فرودگاه سبزوار
عملکرد فرودگاه سبزوار از ۱۶ پرواز در شهریور ۹۴ به ۳۸ پرواز در شهریور ۹۵ رسیده است. این آمار اگرچه به عنوان کارنامه یک فرودگاه مسافری فعال چندان قابل‌توجه نیست و نمی‌تواند فرودگاه سبزوار را در جمع فرودگاه‌های سودده کشور قرار دهد اما برای فرودگاهی که تا چندی پیش به حالت نیمه‌تعطیل درآمده بود، پیشرفت قابل‌توجهی است.

اگرچه فرودگاه سبزوار فرودگاه پشتیبان مشهد است و تنها فرودگاه استاندارد برای پوشش پروازهای اضطراری شرق کشور به شمار می‌آید اما در سال‌های گذشته مشکلاتی مانند کمبود پروازها عملکرد این فرودگاه را با مشکل مواجه کرد و حالا آمار شهریور نشان می‌دهد فعالیت‌های توسعه‌ای اخیر در این فرودگاه تاثیرگذار بوده است.

همزمان با افزایش پروازها، اعزام و پذیرش بار و مسافر در فرودگاه سبزوار هم افزایش صددرصدی داشته است. آمار مسافران این فرودگاه در یک سال گذشته از حدود ۹۰۰ به بیش از ۲ هزار مسافر رسیده است که این نشان می‌دهد افزایش پروازها در این فرودگاه در پاسخ به نیاز موجود بوده و همچنان نیاز به پروازهای بیشتر در این فرودگاه احساس می‌شود.

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های مثبت رخ داده در فرودگاه سبزوار از سرگیری پروازهای متوقف‌شده شرکت آسمان است. این پروازها که در سال گذشته متوقف شده بود از دی ۹۴ دوباره فعال شد. در حال حاضر شرکت‌های آسمان و ماهان پروازهای فرودگاه سبزوار را انجام می‌دهند.

به گفته محمدباقر قاسم‌زاده، مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان رضوی یکی از مشکلات فرودگاه سبزوار این است که برخی طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای آن دچار عقب‌ماندگی شده و همین مسئله افزایش پروازهای این فرودگاه را با مشکل مواجه کرده است. در حال حاضر و بعد از افزایش پروازها، این فرودگاه ۴ پرواز در هفته به مقصد تهران دارد.

بررسی گسترش تجارت نشان می‌دهد ادامه روند افزایشی پروازهای این فرودگاه در دستور کار است و آنطور که قاسم‌زاده گفته است، در ۶ ماه آینده پروازهای این فرودگاه افزایش خواهد یافت. او همچنین از برنامه‌ریزی برای برقراری پروازهای عتبات در این فرودگاه خبر داده است. در حال حاضر به دلیل نبود پرواز عتبات، مردم سبزوار از فرودگاه مشهد برای سفر عتبات استفاده می‌کنند.

آنطور که قاسم‌زاده اعلام کرده است، برای توسعه فعالیت‌های فرودگاه سبزوار، افزایش و تطویل باند فرودگاه به عنوان یکی از اقدامات فوری، در دستور کار است البته این توسعه باید توجیه اقتصادی داشته باشد و باید تعداد مسافران و پروازها را افزایش داد. در حال حاضر تنها پرواز فرودگاه سبزوار به مقصد تهران است اما هم مردم و هم مسئولان معتقدند ظرفیت افزایش مسیرهای پروازی در این فرودگاه وجود دارد.

فرودگاه سبزوار از سال ۸۵ به عنوان مرز هوایی شناخته شد و در آن زمان، پروازهایی به مقصد کشور سوریه در آن برقرار شد اما این پروازها به دلیل مشکلات داخلی کشور سوریه متوقف شده است.
اکنون فرودگاه سبزوار در مسیر توسعه فعالیت‌ها قرار گرفته و به گفته مسئولان، طرح توسعه عمرانی و عملکردی فرودگاه سبزوار همچنان در اولویت کاری استان قرار دارد. از این‌رو به طور قطع شاهد افزایش فعالیت این فرودگاه خواهیم بود.

مردودی‌ها ی شهریور
بر اساس آمار شرکت فرودگاه‌ها درباره عملکرد فرودگاه‌ها، فرودگاه‌های خرم‌آباد و کلاله دو فرودگاهی هستند که در شهریور ۹۵ کاهش صددرصدی فعالیت نسبت به شهریور سال ۹۴ داشته‌اند و به حالت تعطیلی درآمده‌اند. در یکی از این فرودگاه‌ها عملیات عمرانی برای توسعه فرودگاه و در دیگری، مشکلات مالی و قطع پروازها از سوی شرکت‌های هواپیمایی موجب این تعطیلی شده است.

تعطیلی موقت فرودگاه خرم‌آباد
در شهریور ۹۴ در فرودگاه خرم‌آباد بیش از ۱۰۰ پرواز انجام شده و بیش از ۸ هزار مسافر اعزام و پذیرش شده‌اند اما آمار شهریور ۹۵ نشان از کاهش صددرصدی فعالیت این فرودگاه دارد. هیچ پروازی در این فرودگاه انجام نشده و مسافری اعزام و پذیرش نشده است.

بررسی گسترش تجارت از سایت فرودگاه خرم‌آباد نشان می‌دهد به دلیل عملیات توسعه در باند، فعالیت فرودگاه خرم‌آباد از تیر امسال به حالت تعلیق و این فرودگاه به حالت تعطیلی درآمده است. مسئولان اعلام کرده‌اند به محض اتمام پروژه توسعه باند، پروازهای این فرودگاه دوباره برقرار خواهد شد. اگرچه مسئولان اعلام کرده‌اند که تعطیلی فرودگاه خرم‌آباد موقتی است اما مشکلات این فرودگاه در گذشته نیز مورد انتقاد قرار گرفته است. پیش از این شرکت‌های هواپیمایی ماهان و تابان پروازهایی به مقاصد مشهد، تهران، نجف و بغداد در این فرودگاه داشتند اما به‌تدریج ۲۸ پرواز هفتگی این فرودگاه رو به کاهش گذاشت.

روند کاهشی فعالیت‌ها و تعطیل شدن پروازهای فرودگاه خرم‌آباد در یک سال گذشته ادامه داشته و اسفندیار کیانی، مدیر این فرودگاه می‌گوید ۹۰ درصد تعطیلی پروازهای فرودگاه خرم‌آباد به دلیل محدودیت‌های عملیاتی از سوی شرکت‌های هواپیمایی است. به گفته او برخی شرکت‌ها به دلیل محدودیت‌های پروازی مانند نقص فنی، سر رسیدن چک دوره‌ای هواپیماها و مشکلات دیگر، پروازهای فرودگاه خرم‌آباد را لغو می‌کنند. کیانی اصلی‌ترین دلایل لغو پروازهای فرودگاه خرم‌آباد را به مسائلی مانند بدی آب و هوا و لغو مرتب پروازها به خاطر شرایط جوی، موقعیت جغرافیایی استان و ارتفاع کوه‌های اطراف نسبت می‌دهد. البته یکی از مهم‌ترین مشکلات زیرساختی فرودگاه خرم‌آباد که همین حالا فرودگاه به دلیل آن تعطیل شده مشکلات «باند» است. در حال حاضر عملیات بازسازی و افزایش طول باند این فرودگاه در حال انجام است و مسئولان این فرودگاه می‌گویند با راه‌اندازی باند جدید، یکی از مهم‌ترین مشکلات فرودگاه خرم‌آباد یعنی فراهم نبودن زمینه نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیکر رفع می‌شود. مسئولان استان لرستان وعده داده‌اند تا آبان امسال مشکلات فرودگاه خرم‌آباد برطرف شده و این فرودگاه دوباره در مسیر فعالیت قرار گیرد. البته مسئولان می‌گویند افزایش مسافر برای بیشتر شدن پروازهای این فرودگاه باید در دستور کار شرکت‌های هواپیمایی قرار گیرد.

فرودگاه کلاله؛ بدون پرواز، بدون مسافر
فرودگاه کلاله یکی از دو فرودگاه اصلی و مسافری استان گلستان است که آن را یکی از نیازهای منطقه شرق استان گلستان می‌دانند. با این وجود فرودگاه کلاله هیچ‌گاه فرودگاه فعالی نبوده و در شهریور ۹۴ فقط دو پرواز از آن انجام شده است؛ بدون اینکه بار و مسافری اعزام و پذیرش شود. حالا آمار شهریور ۹۵ نشان می‌دهد مسئولان فرودگاه کلاله از انجام همان ۲ پرواز هم صرف‌نظر کرده‌اند، آنهم در شرایطی که با توجه به مسافت طولانی شرق استان با فرودگاه اصلی، ضرورت فعالیت این فرودگاه احساس می‌شود.

یکی از مشکلات فعلی فرودگاه کلاله، مشکلات مالی این فرودگاه است اما بررسی گسترش تجارت نشان می‌دهد حدود ۳۰۰ هکتار زمین زراعی در محدوده این فرودگاه، در مالکیت آن است که سالانه حدود یک میلیارد تومان درآمد دارد. این درآمد می‌تواند صرف توسعه و تجهیز فرودگاه کلاله و درنتیجه افزایش پروازهای برنامه‌ای این فرودگاه شود. این اطلاعات را یکی از نمایندگان استان گلستان به رسانه‌ها داده است.

با وجود تعطیلی فرودگاه کلاله، به نظر می‌رسد اقدامات لازم برای برقراری دوباره پروازها در این فرودگاه در دست اقدام است. رامین آذری، مدیرکل فرودگاه‌های استان گلستان می‌گوید همه زیرساخت‌ها و تجهیزات لازم برای بازگشایی دوباره فرودگاه کلاله آماده است و تلاش می‌شود در روزهای پایانی مهر، با برقراری دوباره پرواز تهران، فرودگاه دوباره فعالیت خود را از سر گیرد. او البته این مطلب را هم اعلام کرده که استمرار پروازهای فرودگاه کلاله به استقبال مردم منطقه از پروازها بستگی دارد زیرا شرکت‌های هواپیمایی برای برقراری پروازها هزینه‌های زیادی متقبل می‌شوند و این هزینه‌ها باید با فروش بلیت جبران شود.

با وجود کاهش صد درصدی فعالیت‌های فرودگاه کلاله مسئولان وعده داده‌اند در ماه‌های آینده پروازهای این فرودگاه دوباره برقرار شود. با توجه به آنچه مسئولان می‌گویند به نظر می‌رسد در حال حاضر فرودگاه کلاله زیرساخت‌های لازم برای برقراری پرواز را دارد و در واقع آنچه مانع اصلی بر سر راه انجام پروازهای این فرودگاه است، مشکلات بازاریابی و ظرفیت‌سنجی است. در این زمینه به نظر می‌رسد مهم‌ترین وظیفه متوجه شرکت‌های هواپیمایی و گردشگری منطقه است که نیازسنجی مناسب و بازاریابی مطلوب داشته باشند و پروازهایی با مقاصد و زمان‌بندی مناسب برقرار کنند. 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.