|
کد خبر:
112283
|
درآمد ۲/۷هزار میلیارد دلاری حملونقل هوایی
تیننیوز| همین حالا که در حال خواندن این سطور هستید، صنعت هوانوردی در سراسر جهان در حال دلار روی دلار گذاشتن است.
این صنعت بهعنوان یکی از درآمدزاترین صنایع جهان با ایجاد بیش از ۶۳ میلیون شغل، سالانه بیش از ۲/۷هزار میلیارد دلار درآمد دارد که از این میان، فقط حدود ۷۰۰میلیارد دلار درآمد شرکتهای هواپیمایی است.
از طریق حملونقل خطوط هوایی در سراسر جهان با طی بیش از ۶هزار میلیارد کیلومتر مسافت، سالانه حدود ۳/۵میلیارد مسافر و بیش از ۵۰میلیون تن بار جابهجا میشود. ارزش کالاهای حمل شده در یک سال بهوسیله حملونقل هوایی در دنیا به بیش از ۶هزار میلیارد دلار میرسد.
صفحه راه و مسکن روزنامه «گسترش تجارت» در نظر دارد از این پس گزارش روزهای پنجشنبه را به بررسی عملکرد جهانی صنعت حملونقل در حوزههای مختلف، بهویژه در حوزه تجارت و بازرگانی اختصاص دهد. این پرونده را با نگاهی به جدیدترین آمار معتبر صنعت هوانوردی جهان باز میکنیم.
حملونقل هوایی با ایجاد شبکه سریع حملونقل برای تجارت و گردشگری و زمینهسازی برای دسترسی به بازارهای جهانی، یکی از عوامل اصلی جهانی شدن اقتصاد کشورها و رونق گرفتن اقتصاد جهانی است. هر روز ۹/۸میلیون مسافر با بیش از ۱۰۴هزار پرواز در سراسر جهان سفر میکنند و روزانه حدود ۱۷/۵میلیارد دلار کالا با این شیوه جابهجا میشود.
جدیدترین گزارشهای آماری قابل اطمینان درباره صنعت هوانوردی را میتوان در سایت atag مشاهده کرد. Atag یا «گروه عملیات حملونقل هوایی» یک موسسه غیرانتفاعی معتبر است که همه بخشهای صنعت حملونقل هوایی را بررسی و گزارشهای آماری دقیق در این زمینه منتشر میکند.
براساس آخرین گزارشهای آماری منتشر شده از سوی این گروه، در حال حاضر بیش از ۱۴۰۰ شرکت هواپیمایی تجاری در سراسر جهان مشغول فعالیت هستند. این شرکتها پروازهای خود را با مشارکت حدود ۴هزار فرودگاه در سراسر دنیا انجام میدهند.
مجموع فرودگاهها و میدانهای پروازی برای کاربریهای نظامی و هوانوردی عمومی در سراسر جهان، به بیش از ۴۱هزار عدد میرسد. همچنین براساس آمار سال ۲۰۱۵میلادی حدود ۵۲هزار و ۹۶۰ مسیر پروازی در سراسر جهان به پروازها خدمات میدهند.
تا سال ۲۰۱۳میلادی تعداد هواپیماهای فعال در دنیا ۲۵هزار فروند بوده و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۳۲میلادی این رقم به بیش از ۴۰هزار فروند افزایش یابد. گفتنی است تا سال ۲۰۱۳ میلادی ۴۹هزار و ۸۷۱ مسیر پروازی در جهان تعریف شده بود.
هوانوردی و اقتصاد جهانی
درآمد شرکتهای هواپیمایی تجاری در جهان در سال ۲۰۱۶میلادی بیش از ۷۰۹میلیارد دلار اعلام شده است. همچنین گزارش atag نشان میدهد تاثیر اقتصادی عمومی صنعت حملونقل هوایی (شامل تاثیر مستقیم، غیرمستقیم، درآمدهای گردشگری و مساغل وابسته) در سال ۲۰۱۴میلادی برابر با ۲/۷هزار میلیارد دلار بوده است.
۳/۵درصد جیدیپی (تولید ناخالص داخلی) جهان بهوسیله صنعت هوانوردی پوشش داده میشود و درگزارش atag بیان شده اگر صنعت هوانوردی را یک کشور فرض کنیم، این کشور از نظر تولید ناخالص داخلی، بیست و یکمین کشور جهان و همردیف کشورهایی مانند سوئد یا سوئیس خواهد بود.
هوانوردی و اشتغالزایی
تا سال ۲۰۱۴میلادی در سراسر جهان حدود ۶۳میلیون شغل در حوزه هوانوردی و مشاغل وابسته آن مانند گردشگری ایجاد شده که از این میان ۹/۹میلیون نفر به طور مستقیم در این صنعت کار میکنند.
جزییات اشتغال این ۹میلیون و ۹۰۰هزار نفر به این شرح است:
حدود ۴۵۰هزار نفر اپراتورهای عملیات فرودگاهی و مستقر در فرودگاهها هستند. مشاغل دیگر در فرودگاه بیش از ۵/۵میلیون شغل است که در این زمینه میتوان به خردهفروشی، آژانس تاکسی و موسسه کرایه خودرو، حملکنندههای بار و غذاخوریها و نمایندگی سازمانهای دولتی مانند پلیس مهاجرت و نیروی پلیس اشاره کرد.
۲/۷میلیون نفر بهعنوان متخصصان حوزه پرواز شامل خلبان و مهمانداران، مدیران، نیروهای عملیات زمینی و بازرسی، آموزش و بخش تعمیر و نگهداری فعالیت میکنند.
۱/۱میلیون شغل نیز مربوط به حوزه مهندسی و طراحی هوانوردی، موتور و قطعات است. همچنین در سراسر جهان ۲۲۰هزار نفر در بخش ناوبری و کنترل ترافیک هوایی فعالیت میکنند.
براساس گزارش atag مشاغل هوانوردی به طور متوسط ۳/۸ برابر سایر مشاغل سازنده هستند. صنعت هوانوردی با ایجاد بازارهای متنوع و توان انتقال دانش و از طریق سایر اثرات جانبی، در بخشهای دیگر نیز شغلهای سازندهتری ایجاد میکند.
میزانی که حملونقل هوایی در اقتصاد جهانی مشارکت کرده، بهطور تقریبی ۳/۸ برابر مشارکت مشاغل دیگر است.
هوانوردی و جابهجایی بار و مسافر
براساس گزارش آماری atag، در سال ۲۰۱۵ میلادی مجموع ارزش کالاهای جابهجا شده با هواپیما بیش از ۶/۶ هزار میلیارد دلار بوده است.
در حالی که حملونقل هوایی حدود ۰/۵درصد حجم محمولههای تجاری جهان را جابهجا میکند ارزش این محمولهها بیش از ۳۵درصد کل ارزش بار حمل شده را تشکیل میدهد.
این به آن معنا است که کالاهایی که از طریق حملونقل هوایی جابهجا میشوند بسیار ارزشمند بوده و در بسیاری از موارد، کالاهای فاسدشدنی هستند.
در سال ۲۰۱۵میلادی مجموع مسافر حمل شده با حملونقل هوایی در جهان به ۳/۵۷میلیارد نفر رسید و مسافران در سراسر جهان ۶/۷هزار میلیارد کیلومتر را با هواپیما طی کردند.
در سال ۲۰۱۴میلادی مجموع عملیات هوانوردی انجام شده در جهان به بیش از ۶۹میلیون ساعت رسید و در سال ۲۰۱۵میلادی حدود ۳۵میلیون پرواز تجاری برنامهای در سراسر جهان انجام شد.
با در نظر گرفتن عملیات هوانوردی تجاری و پروازهای غیربرنامهای، در سال ۲۰۱۴میلادی در مجموع ۳۸میلیون جابهجایی با حملونقل هوایی در دنیا انجام شده است. ۴۰درصد این پروازها بینالمللی و ۶۰درصد آنها داخلی بوده است. براساس جدیدترین آمار، بیشترین حجم عملیات هوایی مربوط به منطقه آسیا پاسفیک است.
هوانوردی؛ سوخت و آلودگی هوا
براساس گزارش آماری atag در سال ۲۰۱۵میلادی پروازها در سراسر جهان ۷۸۰میلیون تن مونوکسید کربن تولید کردند. در همین سال مونوکسید کربن تولید شده از سوی انسانها به بیش از ۳۶میلیارد تن میرسید.
در مجموع ۱۲درصد مونوکسید کربن تولید شده از منابع حملونقلی مربوط به هوانوردی است؛در حالی که ۷۴درصد این آلودگی، مربوط به بخش حملونقل جادهای است.
صنعت هوانوردی حدود ۱/۵میلیارد بشکه سوخت در سال مصرف میکند. در حال حاضر ۳۳درصد هزینههای عملیاتی شرکتهای هواپیمایی را سوخت تشکیل میدهد، در حالی که این میزان در سال ۲۰۰۱میلادی ۱۳درصد بود.
از سال ۲۰۰۵میلادی، تیم سبز یاتا (انجمن بینالمللی حملونقل هوایی) با ارائه مشاوره به خطوط هوایی درباره روشهای بهرهوری سوخت، موجب کاهش تولید حدود ۳۹میلیون تن مونوکسید کربن در این صنعت شده است.
به گزارش atag براساس چشمانداز صنعت هوانوردی، حملونقل هوایی بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰میلادی باید بهرهوری سوخت را به میزان ۱/۵درصد افزایش دهد، برهمین اساس شرکتهای هواپیمایی دنیا تا سال ۲۰۲۰میلادی بیش از ۱۲هزار هواپیمای جدید به ارزش ۱/۳هزار میلیارد دلار خریداری خواهند کرد.
با توجه به این مسئله، پیشبینی میشود تا سال ۲۰۵۰میلادی انتشار آلایندههای کربن بهوسیله شبکه هوانوردی بینالمللی، به نصف میزان این آلایندگی در سال ۲۰۰۵میلادی برسد.
از طریق حملونقل خطوط هوایی در سراسر جهان با طی بیش از ۶هزار میلیارد کیلومتر مسافت، سالانه حدود ۳/۵میلیارد مسافر و بیش از ۵۰میلیون تن بار جابهجا میشود. ارزش کالاهای حمل شده در یک سال بهوسیله حملونقل هوایی در دنیا به بیش از ۶هزار میلیارد دلار میرسد.
صفحه راه و مسکن روزنامه «گسترش تجارت» در نظر دارد از این پس گزارش روزهای پنجشنبه را به بررسی عملکرد جهانی صنعت حملونقل در حوزههای مختلف، بهویژه در حوزه تجارت و بازرگانی اختصاص دهد. این پرونده را با نگاهی به جدیدترین آمار معتبر صنعت هوانوردی جهان باز میکنیم.
حملونقل هوایی با ایجاد شبکه سریع حملونقل برای تجارت و گردشگری و زمینهسازی برای دسترسی به بازارهای جهانی، یکی از عوامل اصلی جهانی شدن اقتصاد کشورها و رونق گرفتن اقتصاد جهانی است. هر روز ۹/۸میلیون مسافر با بیش از ۱۰۴هزار پرواز در سراسر جهان سفر میکنند و روزانه حدود ۱۷/۵میلیارد دلار کالا با این شیوه جابهجا میشود.
جدیدترین گزارشهای آماری قابل اطمینان درباره صنعت هوانوردی را میتوان در سایت atag مشاهده کرد. Atag یا «گروه عملیات حملونقل هوایی» یک موسسه غیرانتفاعی معتبر است که همه بخشهای صنعت حملونقل هوایی را بررسی و گزارشهای آماری دقیق در این زمینه منتشر میکند.
براساس آخرین گزارشهای آماری منتشر شده از سوی این گروه، در حال حاضر بیش از ۱۴۰۰ شرکت هواپیمایی تجاری در سراسر جهان مشغول فعالیت هستند. این شرکتها پروازهای خود را با مشارکت حدود ۴هزار فرودگاه در سراسر دنیا انجام میدهند.
مجموع فرودگاهها و میدانهای پروازی برای کاربریهای نظامی و هوانوردی عمومی در سراسر جهان، به بیش از ۴۱هزار عدد میرسد. همچنین براساس آمار سال ۲۰۱۵میلادی حدود ۵۲هزار و ۹۶۰ مسیر پروازی در سراسر جهان به پروازها خدمات میدهند.
تا سال ۲۰۱۳میلادی تعداد هواپیماهای فعال در دنیا ۲۵هزار فروند بوده و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۳۲میلادی این رقم به بیش از ۴۰هزار فروند افزایش یابد. گفتنی است تا سال ۲۰۱۳ میلادی ۴۹هزار و ۸۷۱ مسیر پروازی در جهان تعریف شده بود.
هوانوردی و اقتصاد جهانی
درآمد شرکتهای هواپیمایی تجاری در جهان در سال ۲۰۱۶میلادی بیش از ۷۰۹میلیارد دلار اعلام شده است. همچنین گزارش atag نشان میدهد تاثیر اقتصادی عمومی صنعت حملونقل هوایی (شامل تاثیر مستقیم، غیرمستقیم، درآمدهای گردشگری و مساغل وابسته) در سال ۲۰۱۴میلادی برابر با ۲/۷هزار میلیارد دلار بوده است.
۳/۵درصد جیدیپی (تولید ناخالص داخلی) جهان بهوسیله صنعت هوانوردی پوشش داده میشود و درگزارش atag بیان شده اگر صنعت هوانوردی را یک کشور فرض کنیم، این کشور از نظر تولید ناخالص داخلی، بیست و یکمین کشور جهان و همردیف کشورهایی مانند سوئد یا سوئیس خواهد بود.
هوانوردی و اشتغالزایی
تا سال ۲۰۱۴میلادی در سراسر جهان حدود ۶۳میلیون شغل در حوزه هوانوردی و مشاغل وابسته آن مانند گردشگری ایجاد شده که از این میان ۹/۹میلیون نفر به طور مستقیم در این صنعت کار میکنند.
جزییات اشتغال این ۹میلیون و ۹۰۰هزار نفر به این شرح است:
حدود ۴۵۰هزار نفر اپراتورهای عملیات فرودگاهی و مستقر در فرودگاهها هستند. مشاغل دیگر در فرودگاه بیش از ۵/۵میلیون شغل است که در این زمینه میتوان به خردهفروشی، آژانس تاکسی و موسسه کرایه خودرو، حملکنندههای بار و غذاخوریها و نمایندگی سازمانهای دولتی مانند پلیس مهاجرت و نیروی پلیس اشاره کرد.
۲/۷میلیون نفر بهعنوان متخصصان حوزه پرواز شامل خلبان و مهمانداران، مدیران، نیروهای عملیات زمینی و بازرسی، آموزش و بخش تعمیر و نگهداری فعالیت میکنند.
۱/۱میلیون شغل نیز مربوط به حوزه مهندسی و طراحی هوانوردی، موتور و قطعات است. همچنین در سراسر جهان ۲۲۰هزار نفر در بخش ناوبری و کنترل ترافیک هوایی فعالیت میکنند.
براساس گزارش atag مشاغل هوانوردی به طور متوسط ۳/۸ برابر سایر مشاغل سازنده هستند. صنعت هوانوردی با ایجاد بازارهای متنوع و توان انتقال دانش و از طریق سایر اثرات جانبی، در بخشهای دیگر نیز شغلهای سازندهتری ایجاد میکند.
میزانی که حملونقل هوایی در اقتصاد جهانی مشارکت کرده، بهطور تقریبی ۳/۸ برابر مشارکت مشاغل دیگر است.
هوانوردی و جابهجایی بار و مسافر
براساس گزارش آماری atag، در سال ۲۰۱۵ میلادی مجموع ارزش کالاهای جابهجا شده با هواپیما بیش از ۶/۶ هزار میلیارد دلار بوده است.
در حالی که حملونقل هوایی حدود ۰/۵درصد حجم محمولههای تجاری جهان را جابهجا میکند ارزش این محمولهها بیش از ۳۵درصد کل ارزش بار حمل شده را تشکیل میدهد.
این به آن معنا است که کالاهایی که از طریق حملونقل هوایی جابهجا میشوند بسیار ارزشمند بوده و در بسیاری از موارد، کالاهای فاسدشدنی هستند.
در سال ۲۰۱۵میلادی مجموع مسافر حمل شده با حملونقل هوایی در جهان به ۳/۵۷میلیارد نفر رسید و مسافران در سراسر جهان ۶/۷هزار میلیارد کیلومتر را با هواپیما طی کردند.
در سال ۲۰۱۴میلادی مجموع عملیات هوانوردی انجام شده در جهان به بیش از ۶۹میلیون ساعت رسید و در سال ۲۰۱۵میلادی حدود ۳۵میلیون پرواز تجاری برنامهای در سراسر جهان انجام شد.
با در نظر گرفتن عملیات هوانوردی تجاری و پروازهای غیربرنامهای، در سال ۲۰۱۴میلادی در مجموع ۳۸میلیون جابهجایی با حملونقل هوایی در دنیا انجام شده است. ۴۰درصد این پروازها بینالمللی و ۶۰درصد آنها داخلی بوده است. براساس جدیدترین آمار، بیشترین حجم عملیات هوایی مربوط به منطقه آسیا پاسفیک است.
هوانوردی؛ سوخت و آلودگی هوا
براساس گزارش آماری atag در سال ۲۰۱۵میلادی پروازها در سراسر جهان ۷۸۰میلیون تن مونوکسید کربن تولید کردند. در همین سال مونوکسید کربن تولید شده از سوی انسانها به بیش از ۳۶میلیارد تن میرسید.
در مجموع ۱۲درصد مونوکسید کربن تولید شده از منابع حملونقلی مربوط به هوانوردی است؛در حالی که ۷۴درصد این آلودگی، مربوط به بخش حملونقل جادهای است.
صنعت هوانوردی حدود ۱/۵میلیارد بشکه سوخت در سال مصرف میکند. در حال حاضر ۳۳درصد هزینههای عملیاتی شرکتهای هواپیمایی را سوخت تشکیل میدهد، در حالی که این میزان در سال ۲۰۰۱میلادی ۱۳درصد بود.
از سال ۲۰۰۵میلادی، تیم سبز یاتا (انجمن بینالمللی حملونقل هوایی) با ارائه مشاوره به خطوط هوایی درباره روشهای بهرهوری سوخت، موجب کاهش تولید حدود ۳۹میلیون تن مونوکسید کربن در این صنعت شده است.
به گزارش atag براساس چشمانداز صنعت هوانوردی، حملونقل هوایی بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰میلادی باید بهرهوری سوخت را به میزان ۱/۵درصد افزایش دهد، برهمین اساس شرکتهای هواپیمایی دنیا تا سال ۲۰۲۰میلادی بیش از ۱۲هزار هواپیمای جدید به ارزش ۱/۳هزار میلیارد دلار خریداری خواهند کرد.
با توجه به این مسئله، پیشبینی میشود تا سال ۲۰۵۰میلادی انتشار آلایندههای کربن بهوسیله شبکه هوانوردی بینالمللی، به نصف میزان این آلایندگی در سال ۲۰۰۵میلادی برسد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.