| کد خبر: 121739 |

◄ باشد که همیشه در این چنین بسته بماند

تین‌نیوز| سلیمان محمدی: استیضاح‌طلبان وزیر راه حسابی خراب کردند؛ آنقدر که می‌شود از ادبیات غیر مصطلح تخصصی استفاده کرد و گفت به تمام معنا «به کاهدان زدند». با نطق‌هایی که کردند و پاسخ‌هایی که عباس آخوندی و همکاران‌شان دادند؛ نه تنها وزیر راه را به معتمدترین وزیر کشور برای مجلس تبدیل کردند {با سه بار رای اعتماد}، بلکه هر اتهام و انتقادی که به او و اطرافیانش وجود داشت چنان پاک شد که حالا حالاها کسی نتواند او را متهم کند.

این استیضاح که حدود دو ماه طول کشید، در دو سه ساعت چنان قاطعانه بساطش برچیده شد که تا مدت‌ها کسی نتواند حوالی آرژانتین بساط کند. با این حال به اعتقاد نگارنده استیضاح وزیر راه و اتفاقات پیرامونش نمایی کلی از وضعیت عمومی سیاسی و تخصصی کشور است. از همین‌رو می‌توان این اتفاق را در دو حوزه سیاسی و تخصصی بررسی کرد.
  پیش از هر چیز باید تعارفات را کنار گذاشت و یادآور شد که بهانه استیضاح یک اتفاق تخصصی بود اما استیضاح و روندش صد در صد سیاسی. کمااینکه گزارشات فنی تنها چیزی بود که به آن استناد نشد. البته که بندهای رنگارنگ استیضاح قبل از آماده شدن گزارشات تخصصی آماده شده بود. از همین رو جلسات متعدد وزیر و وزارتی‌ها با نمایندگان کاری از پیش نبرد و استیضاح به رویارویی دولت و اصولگرایان معتدل با تندروها تبدیل شد.

این مساله در صحنه‌آرایی استیضاح نیز کاملا مشهود بود. خیل رسانه‌های خاص به تریبون معدود نمایندگان استیضاح‌طلب تبدیل شده و به این ترتیب این اقلیت سیاسی اکثریت رسانه‌ای را در اختیار را داشتند. در طرف مقابل هم دولت و چند رسانه معدود و زبان رسانه‌ای الکنش قرار داشتند و به همین خاطر استیضاح بیشتر از اینکه در فضای واقعی در جریان باشد، در عالم مجازی و رسانه‌ای در جریان بود؛ مثل همه فرافکنی‌های دیگر این خواص و دست پر و زبان الکن دولت.

دوم وزن سیاسی این گروه خاص است که در این اتفاق کاملا بروز پیدا کرد. هر چند در انتخابات‌های پیاپی مردم پیام خود را به وضوح اعلام کردند، اما این اقلیت با خیل عظیم رسانه‌هایشان کماکان توهم باقی ماندن در قدرت و جایگاه تصمیم‌گیری برای مردم را داشتند. عباس آخوندی امروز در حالی تنها 70 رای مخالف گرفت که پیش از این رسانه‌های خاص تعداد اصلاح‌طلبان مجلس را زیر 100 و اصولگرایان را نزدیک به 150 نفر اعلام کردند.

با توجه به اینکه استیضاح‌طلبان تاکید داشتند این کار تخصصی است نه سیاسی، این اتفاق نشان داد تمام توان سیاسی و تخصصی تندروها روی هم رفته 70 نفر است! هرچند بی تردید با توجه به مناسبات داخلی مجلس، می‌توان گفت  بخش قابل توجهی از این آرا در تعارفات مرسوم نمایندگان با هم، وارد سبد شده است.

اما مهم‌تر از این دو،اتفاقاتی است که در جریان استیضاح افتاد. حالا که همه چیز تمام شده و همه اتهامات وارد شده به وزیر راه از سوی خود مجلسی‌ها رد شد، چه کسی پاسخگوی اعتمادی است که بارها از تریبون‌های رسمی کشور از مردم سلب شد؟ چه کسی پاسخگوی زمان‌های طولانی است که در جلسات متعدد آنهم در ماه‌های پایانی سال و فعالیت دولت صرف پاسخ به شنیده‌های چند نماینده خاص شد؟ آیا تا کنون کسی محاسبه کرده است که هر استیضاح چقدر برای مملکت هزینه مادی و معنوی دارد؟

قطعا پاسخ این است که می‌خواهند با این سخنان قدرت نظارت را از مجلس سلب کنند. اما کدام نظارت؟ مگر در جلسه استیضاح روز گذشته چیزی فراتر از جلسات برگزار شده مطرح شد؟ کمتر مطرح شد که بیشتر نه! در این شرایط اصرار بر استیضاح و کش دادن دوماهه آن غیر از لجاجت و خلط مباحث فنی و سیاسی چه معنایی می‌تواند داشته باشد. فراموش نکنیم امروز دولت نه، این مجلس اصولگرا (به زعم تندروها) بود که حتی به طرح استیضاح آخوندی هم رای نداد. پس غرض نگارنده این دست استیضاح‌هاست نه نظارت برحق.

قطعا این اتفاق آخرین باری نیست که در مجلس افتاده و همین الان هم از وزرا، هستند کسانی که در صف استیضاح‌اند. بی‌تردید تندروها نیز مانند گذشته از این اتفاقات درس نخواهند گرفت و تلاش خود را تا واپسین روز عمر خود و دولت ادامه خواهند داد.

در این شرایط تنها رسانه‌ها و نمایندگان مجلس هستند که می‌توانند هزینه این حرکات ایضائی را برای این اقلیت محدود بالا ببرند تا به همین سادگی ده‌ها روز از وقت وزیران و مدیران کشور در پرجنب‌وجوش‌ترین روزهای کاری دولت به جای به سرانجام رساندن کارهای نیمه‌تمام، صرف پاسخ به شنیده‌های خاص افراد خاص نشود.

البته به اعتقاد نگارنده این افراد که تتمه هشت سال سختی این کشورهستند، از آنجا که مصداق آیه «أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِی کُلِّ وَادٍ یَهِیمُونَ» -آیا ندانسته‌ای که آنان در هر وادی [باطلی خیال‌پردازانه] حیران و سرگردانند- هستند، تا آخرین توان‌شان و بدون توجه به مسائل فنی و تخصصی، در جستجوی نام و کام خود به هر دری خواهند زد؛ پس باشد که همیشه در این چنین بسته بماند. 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    جناب آقای محمدی همچنانکه این استیضاح سیاسی بود رای آوری وزیر هم سیاسی بود بیشتر تا کارشناسی از حق تنباید گذشت که نحوه مدیریت ایشان هم در بعضی از عزل و نصبهای کرده و نکرده به شدت دارای نقد است و امیدوارم ایشان نسبت به رفع آن اقدام نماید

  • Irani @ gmail. com 0 0

    البته مهندس آخوندی باید کماکان وضع رآه آهن و جاده ها و بخش مسکن را ساماندهی کند و سخت بدنبال ورود هواپیمای نو به خطوط هواپیمائی داخلی باشد۰رأی اعتماد گرفتن از مجلس موجود چندان هنری نیست، بهرحال بافت و تفکر حاکم بر مجلس بر همه آشکار است، مخصوصا سطح دانش و مهارت های نمایندگی آنان!!!!!!! مهندس آخوندی کماکان باید مراقب معاونین و مشاورانش باشد ۰

  • 0 0

    استیضاح سیاسی رای سیاسی هم دارد شما این پیروزی را رو حساب همراهی لاریجانی بنویس نه پاسخ وزیر دوست عزیز البته نقد های فراوانی در عملکرد وزیر وجود دارد که به تناسب تقدیم میگردد به شرطی که سایت شما از جانبداری صرف بپرهیزد

  • 0 0

    اینجانب به نمایندگی ازتمام کارکنان وزارت راه و شهرسازی، مراتب تسلیت عمیق خود را به مدیران{…} سازمانها و شرکتهای تابعه این وزارتخانه مخصوصاً مدیران منفعت طلب بخش هوانوردی به خاطر رأی سه باره وزیر از مجلس تقدیم می کنم. امیدوارم غم آخرتان نباشد و با رأی بار دیگر مجلس به دکتر آخوندی، ۴ سال بعدی وزارت ایشان را هم به عزا نشسته و آب خوش از گلویتان پایین نرود. زنده باد عابد زاده، زنده باد مهابادی - زنده باد آخوندی و پاینده باد روحانی

    • 0 0

      البته تنها نقطه ضعف عباس آخوندی همین مدیران صنعت هوایی هستند اگر تا چند ماه آخر فکری به حال تغییر نکند بعید است دور بعد مهمان وزارتخانه باشد

  • Irani @ gmail. com 0 0

    لطفا این عزیز به سوال ذیل پاسخ دهد: آیا در کابینه های سه رئیس جمهور قبلی سازمان هواپیمائی کشوری و شرکت فرودگاه ها سوابق درخشانی در جهت توسعه ناوگان، توسعه فرودگا ه ها، ارتقاء ایمنی عملیات هوانوردی، توسعه روابط پروازی با اکثر کشور، حضور مؤثر در کنفرانس های هوانوردی بین المللی، ارتقاء کیفی مدیران فرودگاه های کشور، تسویه حساب به موقع با پیمانکاران و مشاورین، جذب واقعی سرمایه گذ اری خارجی برای توسعه صنعت هوانوری کشور، تربیت کارشناسان و مدیران استاندارد جهانی داشته اند؟ پاسخ منفی است۰دللیش ورشکسته بودن همه فرودگاه ها و خطوط هواپیمائی کشور و ناقص بودن ۹۵ درصد فرودگاه های کشور است، بنابراین عزیزی که خود در سیستم بوده و ایراد می گیرد، کمی تعقل کند۰ البته اینانی که اکنون مسئولند هم چندان چنگی بدل نمی زنند و با ایده آل کیلومترها فاصله دارند، فقط تا حدودی سالم ترند۰