| کد خبر: 31117 |

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

◄ امضای تفاهم نامه همکاری مراقبت محیطی دریای خزر پس از ۲۰ سال

تین نیوز | معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور در نشست کمیته هماهنگی آب و هواشناسی و مراقبت محیطی دریای خزر گفت: تفاهم نامه همکاری میان کشورهای عضو caspcom پس از 20 سال منعقد شد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز از نوزدهمین نشست کمیته هماهنگی آب و هواشناسی  و مراقبت محیطی دریای خزر (caspcom) که امروز 4 آذر ماه در سازمان هواشناسی کشور با حضور نمایندگان کشورهای حوزه دریای خزر برگزار شد، داوود پرهیزکار اظهار داشت: این اجلاس یک پیشینه 20 ساله دارد و بنابر توسعه همکاری های کشورهای ایران، آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان به منظور استفاده بهینه از دریای خزر و حفظ و نگهداری از منحصربفردترین دریاچه جهان، از سال 74 آغاز به کار کرده است.

وی افزود: متاسفانه قطر آلودگی دریاچه خزر بسیار نگران کننده است و تاثیر منفی بر آبزیان این دریاچه گذاشته است. بر اساس مطالعات دریاچه خزر بر آنیم که جریان حرکت آلودگی از سمتی به سوی دیگر را شناسایی و اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه هواشناسی دریایی بسیار اهمیت دارد، گفت: منبع درآمد بسیاری از مردم شمال کشور از این دریاچه تامین می شود و یک شرایط ناهموار جوی می تواند موجب به خطر افتادن جان مردم باشد.

معاون و زیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات سازمان های هواشناسی کشورهای حوزه دریاچه خزر بیان کرد: هواشناسی دریایی می تواند خدماتی را به منظور بررسی شرایط جوی و وضعیت آب دریاچه خزر ارائه کند و ما هواشناسی دریایی را به شکل یک مدل در دستور کار قرار داده ایم. همچنین اطلاعات بدست آمده در دسترس مردم و کشورهای همسایه قرار دارد.

وی تصریح کرد: در مهر ماه سال جاری، تفاهم نامه همکاری میان کشورهای عضو castcom پس از 20 سال با امضای وزیر راه و شهرسازی منعقد شد.

وی درادامه خاطرنشان کرد: این تفاهم نامه باید در پارلمان های کشورهای عضو به تصویب برسد و 90 روز پس از آنکه مصوبه آخرین پارلمان در اختیار ایران به عنوان امین caspcom قرار گرفت، در دستور کار و اجرا قرار می گیرد.

پرهیزکار با اشاره به مرکز پیش بینی هواشناسی دریاچه خزر با  حضور سازمان های هواشناسی کشورهای عضو caspcom گفت: شبیه سازی جریان، مدل کردن دریا، بررسی مدل های امواج و پیش بینی امواج برای مدل توسط این مرکز در اختیار کاربران قرار می گیرد.

معاون وزیر راه  شهرسازی با توجه به مشکلات پیش روی دریاچه خزر بیان کرد: نوسان تراز آب دریاچه خزر ثابت نیست و در حال پس روی و پیش روی است که علت آن یخ بستن ورودی رود ولگا به عنوان تامین کننده اصلی آب دریاچه خزر در فصل سرماست و در فصل بهار و تابستان شرایط برعکس دارد.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار تین نیوز مبنی بر معرفی فعال ترین کشورهای عضو castcom گفت: ایران  و روسیه بیشترین همکاری و فعالیت را در حوزه هواشناسی و آب شناسی دریاچه خزر دارند و در این راستا سایتی بنام caspcom به منظور اطلاع رسانی و داده های آماری به کاربران راه اندازی شده است.

گفتنی است طی نوزدهمین نشست کمیته هماهنگی آب و هواشناسی و مراقبت محیطی دریای خزر، رئیس بعدی این کمیته از میان کشورهای عضو انتخاب خواهد شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.