| کد خبر: 13287 |

مباحثات تند در مجلس درباره الحاق جزیره هرمز به منطقه آزاد قشم

تین نیوز |   مباحثات تندی در صحن علنی مجلس درگرفت و طی آن، مخالفان و موافقان نظرات خود درباره الحاق جزیره هرمز به منطقه آزاد قشم را تشریح کردند. نکته قابل توجه در این میان، آن بود که نمایندگان بنادر و استان‏های ساحلی (بویژه هرمزگان) با نگاهی اقتصادی و توسعه محور به این مسأله می‏نگریستند؛ اما مخالفان رویکردی نظامی-امنیتی در قبال مسأله داشتند.
 
 حسن کامران، نماینده اصفهان، در جلسه علنی صبح امروز پارلمان و در مخالفت با کلیات لایحه الحاق جزیره هرمز به منطقه آزاد قشم گفت: هرمز یکی از سه نقطه مهم در دنیاست و اگر این گلوگاه را به قشم متصل کنیم؛ خوب نیست و یک خطای استراتژیک است.
 
وی با بیان اینکه «جریانات پشت پرده از سال 71 به دنبال الحاق هرمز به منطقه آزاد قشم هستند»، گفت: نمی‌دانم صاحبان قدرت و ثروت در جزیره هرمز به دنبال چه هستند که این بار به بهانه دیگری این لایحه در صحن مطرح شده و ما باید حواسمان باشد.
 
محمد آشوری، نماینده بندرعباس، در موافقت با کلیات این لایحه گفت: در نظام برنامه‌ریزی کشور نارسایی‌هایی داشتیم که به مرزنشینان آسیب‌هایی را وارد کرده است.
 
وی شاخص کار توسعه در مرزها را قابل قبول ندانست و افزود: امنیت مرزهای کشور، امنیت پایه است چرا که این مرزنشینان هستند که در برابر دشمنان مقابله می‌کنند و اگر این طرف مرز را ساماندهی نکنیم هر نوع آسیبی را شاهد خواهیم بود.
 
مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود، نیز در مخالفت با کلیات لایحه الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم گفت: هرمز در فاصله 18 کیلومتر قشم قرار دارد و جزیره قشم 1500 کیلومترمربع وسعت دارد که با توجه به فاصله اندک این دو جزیره نیازی نیست هرمز را منطقه آزاد کنیم.
 
منصور آرامی، نماینده بندرعباس و ابوموسی، نیز در موافقت با کلیات این لایحه گفت: با توجه به سیاست‌های ابلاغی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری که در بند 10 آن اشاره شده جمعیت را باید به سمت سواحل و جزایر خلیج فارس ببریم، ما نیز باید در این جهت تلاش کنیم و منطقه آزاد کردن جزیره هرمز می‌تواند به توسعه و افزایش جمعیت این جزیره مهم کمک کند.
 
وی خاطرنشان کرد: منطقه آزاد شدن جزیره هرمز، در دولت‌های دهم و یازدهم و همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس به تأیید رسیده است.
 
نوذر شفیعی، نماینده ممسنی، در مخالفت با کلیات لایحه الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم، استراتژیک‌ترین نقطه در خلیج فارس و دریای عمان را هرمز دانست و گفت: جزیره هرمز با این تغییر وضعیت، از نقطه قوت، به نقطه ضعف تبدیل می‌شود و با توجه به مسائل امنیتی، منطقه آزاد شدن هرمز درست نیست.
 
ابوالقاسم جراره، نماینده هرمزگان، در موافقت با کلیات این طرح با بیان اینکه «هرمز می‌تواند ظرفیت خوبی را در مناطق آزاد ایجاد کند»، به مزیت‌های جزیره هرمز اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مزیت‌های جزیره هرمز این است که نزدیک‌ترین منطقه آزاد به مرکز استان می‌شود و همچنین به شبکه سراسری برق متصل است که این ویژگی‌ را دیگر مناطق آزاد ندارند.
 
وی با اشاره به مزیت‌های گردشگری جزیره هرمز خاطرنشان کرد: کوه‌های نمکی و بیش از 70 نوع خاک غنی که بی‌نظیر است از هرمز یک منطقه گردشگری بکر ساخته است و این فرصت می‌تواند به منطقه آزاد شدن هرمز مزیتی برای پیشرفت این منطقه باشد که جزو مناطق محروم محسوب می‌شود.
 
در ادامه محمد سعیدی‌کیا، قائم مقام سازمان مناطق آزاد، بعنوان نماینده دولت، با اشاره به تغییر رویکرد در بودجه سال 93 مناطق آزاد گفت: امسال در بودجه مناطق آزاد تلاش شد جهت‌گیری‌های قانونی رعایت شود و بودجه مناطق آزاد را برای امسال افزایش ندادیم و تمام همت ما به جذب سرمایه‌گذار معطوف شده است.
 
وی با اشاره به سخنان برخی نمایندگان مبنی بر اینکه «تا به حال اقدام خاصی در مناطق آزاد صورت نگرفته»، تصریح کرد: اینکه نسبت به عملکرد گذشته، آینده را محکوم کنیم، درست نیست و خواهشم این است نسبت به آنچه در گذشته مناطق آزاد بوده، آینده را متهم نکنیم.
 
وی با بیان اینکه «هر منطقه آزاد جهت‌گیری خاص توسعه خود را دنبال می‌کند»، افزود: به طور مثال در چابهار تصمیم گرفته شده در پتروشیمی و فولاد متمرکز شویم و در جزیره کیش نیز از قطب گردشگری آن استفاده کنیم.
 
سعیدی‌کیا در پایان خاطرنشان کرد: جزیره هرمز یکی از بخش‌های جزیره قشم است و در حالیکه قشم منطقه آزاد است، جزیره هرمز تاکنون از این مزیت محروم مانده و هدف ما این است در آنجا کسب و کار با صنایع کوچک و گردشگری رونق بگیرد و امیدوارم شما نمایندگان با رای خود در جهت آبادانی منطقه و رفع محرومیت مردم حرکت کنید.
 
پیش از رأی‌گیری کلیات این طرح، محمدحسن ابوترابی‌فرد که در غیاب علی لاریجانی ریاست صحن علنی را برعهده داشت، به نقل از علاءالدین بروجردی (رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس) گفت که ستاد کل نیروهای مسلح در کل با این لایحه مخالف بودند.
 
لایحه الحاق جزیره هرمز به منطقه آزاد قشم دوشوری شد
نایب رئیس اول مجلس پس از تصویب کلیات لایحه الحاق جزیره هرمز به منطقه آزاد قشم، با توجه به حساسیت ستاد کل نیروهای مسلح، این لایحه را دوشوری کرد و برای بررسی بیشتر جزئیات آن را به کمیسیون ارجاء داد.
 
بررسی لایحه الحاق جزیره هرمز به منطقه آزاد قشم در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.پس از سخنان موافقان و مخالفان،‌ ابوترابی‌فرد، نایب رئیس مجلس، کلیات این لایحه‌ را  به رأی گذاشت، و نمایندگان با 148 رأی موافق، 61 رأی مخالف و 14 رأی ممتنع از مجموع 236 نماینده حاضر در صحن به کلیات این لایحه رأی مثبت دادند.
 
پس از تصویب کلیات این لایحه، ابوترابی‌فرد پیشنهاد دوشوری شدن این لایحه را ارائه کرد و گفت: با توجه به نکته‌ای که آقای بروجردی اعلام کرد که ستاد کل نیروهای مسلح در این مورد حساسیت دارند، پیشنهاد می‌کنم که برای بررسی جزئیات دوباره به کمیسیون ارجاع کنیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.