| کد خبر: 126473 |

رشد ۲۱ درصدی ظرفیت بندری در دولت یازدهم

تین‌نیوز| ظرفیت بندرهای کشور در سال 1392، 180 میلیون تن بود که در پایان سال 1395 با رشد 21 درصدی به بیش از 217 میلیون تن افزایش یافت.

 
به گزارش ایرنا بررسی آمارهای منتشر شده از سازمان بنادر و کشتیرانی ایران نشان می دهد میزان تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی در بندرهای تجاری ایران، در آغاز سال 1392، 139 میلیون تن ثبت شد که در پایان سال 1395 به بیش از 145 میلیون تن رسید و 4.5 درصد رشد کرد.

در سال 1392 ظرفیت کانتینری بندرهای تجاری کشور چهار میلیون 580 هزار کانتینر بود اما در پایان سال 1395 با 20 درصد رشد به پنج میلیون و 500 هزار کانتینر افزایش یافت.

در پایان سال 1395 ظرفیت بندرهای دریایی کشور با 35 درصد رشد در بخش مسافری به بیش از 19 میلیون نفر افزایش یافت؛ در حالی که در سال 1392 این ظرفیت 14 میلیون نفر بود.

در سال 1392 در مجموع 11 میلیون و 500 هزار نفر از طریق بندرها به سفر رفتند که در پایان سال 1395 شمار مسافران دریایی کشور با 53.6 درصد رشد به 17 میلیون و 700 هزار نفر افزایش یافت.

بخش حمل ‌و نقل دریایی ایران در 44 ماه گذشته از فعالیت دولت یازدهم توانست با ایجاد تحرک در فعالیت‌های ناوگان حمل ‌و نقل و بندرهای بازرگانی و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و پیشرفته حمل و نقل همگام با تحولات بین‌المللی، زمینه افزایش سرعت، ایمنی و تسهیل جریان تخلیه و بارگیری کالا را تسهیل کند.

افزایش 253 درصدی ترانزیت کالای غیرنفتی از بندرهای تجاری در پایان سال 1395 نسبت به آغاز سال 1392 (از یک میلیون و 300 هزار به چهار میلیون و 600 هزار تن) و رشد 4/32 درصدی صادرات کالای غیرنفتی از بندرهای تجاری در پایان سال 1395 نسبت به آغاز سال 1392 (از 37 میلیون به 49 میلیون تن) از دیگر دستاوردهای سازمان بنادر و دریانوردی در این دوره بود.

همچنین در این دوره کاهش 26.7 درصدی واردات کالای غیرنفتی از بندرهای تجاری در پایان سال 1395 نسبت به آغاز سال 1392 (از 45 میلیون به 33 میلیون تن) و افزایش 53.6 درصدی جابجایی مسافر دریایی از بندرهای مسافری و چند منظوره در پایان سال 1395 نسبت به ابتدای سال 1392 (از 11 میلیون و 500 هزار و به 17 میلیون و 700 هزار نفر) ثبت شد.

افزایش 5/5 درصدی شمار شناورهای تجاری در بنادر در پایان سال 1395 نسبت به آغاز سال 1392 از 8818 به 9301 فروند، افزایش 21 درصدی ظرفیت اسمی بندرهای تجاری در پایان سال 1395 نسبت به آغاز سال 1392 از 180 میلیون به 217 میلیون تن و بهره‌برداری از 101 طرح زیربنایی و تجهیزات بندری و دریایی در بندرهای تجاری کشور به ارزش 11 هزار و 500 میلیارد ریال از دیگر اقدام ها برای توسعه اقتصادی دریامحور بود.

از اقدام های این سازمان در بندرهای تجاری و پسکرانه های آن می توان به هزینه ‌کرد بیش از 27 هزار میلیارد ریال برای سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌های بنادر از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی و اجرای 786 طرح اجرایی با اعتبار مصوب به ارزش 75 هزار میلیارد ریال و جذب 60 هزارمیلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در بندرهای کشور در قالب 126 قرارداد سرمایه گذاری اشاره کرد.

حمایت 6 هزار و 300 میلیارد ریالی از بخش غیردولتی برای ساخت یا خرید شناورهای تجاری، خدماتی، مسافری و گردشگری، تامین تجهیزات و طرح‌های سرمایه‌گذاری از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی و بهره‌برداری از 40 طرح ساخت یا خرید شناورهای تجاری و خدماتی (24 فروند)، مسافری (13 فروند) و نفتی (یک فروند) و تامین تجهیزات بندری (2 طرح) به ارزش بیش از یک هزار میلیارد ریال با اعطای 53 میلیارد ریال یارانه سود تسهیلات از محل وجوه اداره شده توسط سازمان بنادر و دریانوردی در این مدت ثبت شد.

همچنین دریافت 440 میلیون دلار سهمیه ارزی از بانک مرکزی برای خرید تجهیزات دریایی و بندری در سال 1395، تخصیص 334 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی و 70 میلیون دلار ازمنابع داخلی برای اجرای طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار از دیگر اقدام های صورت گرفته در دولت یازدهم بود.

همچنین در این دوره می توان به مواردی مانند انعقاد قراردادهای تجهیز، بهره‌برداری، مشارکت و فاینانس خارجی مرتبط با توسعه بندر چابهار با طرف‌های هندی به ارزش 235 میلیون دلار، انعقاد قراردادهای خرید انواع ترانستینر (RTG)، گنتری کرین، یدک‌کش، بالگرد و شناور جست و جو و نجات دریایی (SAR)، قایق راهنمابر، آنلودر، مکنده غلات از کشتی و لایروب به ارزش 650 میلیون یورو و 626 میلیارد ریال از محل منابع داخلی، صندوق توسعه ملی و فاینانس خارجی با مشارکت داخلی- خارجی اشاره کرد.

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا به وسعت 61 هکتار، توسعه محدوده منطقه ویژه اقتصادی بندرشهید رجایی به میزان 2700 هکتار و افتتاح و راه‌اندازی پایانه کانتینری بندر قشم به مساحت 10 هکتار از دیگر فعالیت های سازمان بنادر بود.
در این دوره طراحی، زمینه‌سازی، برنامه‌ریزی و برگزاری مزایده سرمایه‌گذاری و واگذاری پایانه‌های کانتینری بندرهای شهید رجایی و امام ‌خمینی(ره) به مشارکت طرف معتبر داخلی و خارجی، راه اندازی خطوط مسافری جدید مانند خط مسافری بین المللی خصب(عمان)- قشم و چابهار- عمان، ساخت بزرگ ترین آب شیرین‌کن کشور در بندر شهید رجایی و بازنگری طرح جامع بندرهای بازرگانی کشور (با مشاور داخلی- خارجی) رخ داد.

در این دوره خارج سازی 108 فروند شناور غرق شده در آبراه اروند، رودخانه‌ کارون و حوضچه‌ بندر چارک، بوشهر و هرمزگان با صرف 261 میلیارد ریال هزینه، نجات جان 1640 نفر در عملیات‌های امدادرسانی و جست و جو‌ و نجات دریایی و تدوین سه سند با موضوع اقدام های جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با دزدی دریایی در آب‌های فراساحلی ثبت شد.

ساخت پایانه کالای خطرناک در بندر امام خمینی (ره)، اجرای طرح کلان ملی فناوری «طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی شبکه ملی پایش و پیش بینی دریایی کشور» در 11 ایستگاه و طراحی شبکه ملی پایش و پیش بینی دریایی کشور با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان با هدف ثبت مستمر پارامترهای دریایی و پیگیری تکمیل آن از دستاوردهای دولت یازدهم بین سال 1392 تا 1395 بود.

در این میان امضای یادداشت تفاهم ایمنی و آتش نشانی در بندرهای ایران و ایتالیا، قرارداد ساخت یک نیروگاه برق 25 مگاواتی به ارزش 30 میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی با مشارکت داخلی و خارجی و قرارداد ساخت سیلوی مکانیزه 100 هزارتنی غلات به ارزش 34 میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی با مشارکت داخلی و خارجی صورت گرفت.

امضای یادداشت تفاهم جست و جو و نجات دریایی و مقابله با آلودگی دریا بین ایران و روسیه، تهیه تفاهمنامه همکاری مشترک برای جست و جو و نجات دریایی با عمان، امارات، ترکیه، عراق و کویت، حضور در نشست جست و جو و نجات هوایی- دریایی سازمان‌های بین‌المللی دریانوردی و هوانوردی (ICAO/IMO) و ارایه سند از طرف دولت، گشت‌های مستمر هوایی برای پایش‌های زیست‌محیطی در خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر و اخذ مصوبه طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی (ICZM) از شورای عالی امنیت ملی از دیگر فعالیت های مهم سازمان بنادر و دریانوردی کشور در دولت یازدهم بود.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.