| کد خبر: 110405 |

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد:

توسعه و مدرن سازی شبکه ریلی در دولت یازدهم

هفته‌نامه حمل ونقل|

محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، با حضور در نمایشگاه مطبوعات، ضمن اشاره به اقدامات گسترده در امور زیربنایی و توسعه شبکه ریلی کشور در طول سه سال گذشته از عمر دولت یازدهم، پیرامون برنامه‌های آینده راه‌آهن در مدت زمان باقیمانده از دولت، اظهاراتی را نظر کرده است که در ادامه خواهید خواند:

قطار آستارای ایران ـ آستارای آذربایجان در اولویت بوده و در دولت یازدهم  بهره‌برداری می‌شود
 در جهت اهداف کریدور شمال به جنوب، خط آهن رشت ـ آستارا به‌عنوان یک اولویت دنبال و به زودی قطار آستارا (ایران) ـ آستارا (آذربایجان) راه‌اندازی می‌شود. با توجه به اهمیت خط‌آهن برای تأمین سیاست‌های دولت برای کریدور شمال به جنوب، پروژه‌های خط‌آهن در این مسیر با جدیت دنبال می‌شود.

در حال حاضر با توجه به عدم تکمیل این خط، حمل و نقل ترکیبی را دنبال می‌کنیم؛ بدین صورت که با قطار بار را از بندرعباس به قزوین می‌آوریم، از آنجا با ماشین به آستارا (آذربایجان) می‌بریم و از آستارا با قطار به روسیه یا دریای سیاه می‌فرستیم. ماه گذشته اولین آزمایش را در کریدور ۱۸ روزه هند تا مسکو در این مسیر با موفقیت انجام دادیم.

پنج کانتینر را از هند تحویل گرفتیم و از همین طریق ترکیبی به روسیه تحویل دادیم. البته قرار بود ۱۸ روزه این کار انجام شود که در عمل چهار روز بیشتر طول کشید ولی به‌عنوان شروع کار رضایت‌بخش بود.

ایران تا هشت کیلومتری داخل افغانستان نیز ریل‌گذاری‌کرده‌است
راه‌آهن تا مرز افغانستان کشیده شده است و حتی هشت کیلومتر داخل خاک این کشور هم رفته‌ایم و عملیات احداث خط آهن مسیر هرات نیز در حال انجام است.


مسیر راه‌آهن داخل افغانستان دو قسمت است که ساخت نیمی از آن بر عهده ایران است که هم اکنون از مرز هم رد شده‌ایم و تا هشت کیلومتری ریل‌گذاری کرده‌ایم. تا پایان امسال تا منطقه ای به نام «جنو» را قرار است ایران بسازد و از جنو تا هرات را افغانستان که به همین منظور از ایتالیا وام گرفته است. کشور ایتالیا وام را تصویب کرده، اما تجربه نشان داده است پرداخت وام بین‌المللی به طور معمول فرایند یک تا دو ساله دارد.


اولین قطار تهران-کربلا از ۱۸ آبان با قیمت ۱۳۰ هزار تومان راه‌اندازی شد
اولین قطار از تهران به مقصد کربلا با انقطاع ۳۰ کیلومتری از روز سه‌شنبه ۱۸ آبان‌ماه ۹۵ از تهران حرکت می‌کند. طبق برنامه، قطار ابتدا خط تهران ـ شلمچه را طی می‌کند، از آنجا مسافران با اتوبوس مسیر ۳۰ کیلومتری تا بصره را می‌روند و سپس با قطار از بصره به کربلا مشرف می‌شوند.

جهت جابه‌جایی زائران عتبات عالیات از طریق خطوط ریلی، طی ماه‌های اخیر طرحی را با راه‌آهن عراق آغاز کردیم که ما مسافران را از تهران تا شلمچه می‌بریم، بعد مسافران مسیر ۳۰ کیلومتری شلمچه تا بصره را با اتوبوس می‌روند و کشور عراق جابه‌جایی مسافران از بصره تا کربلا را بر عهده می‌گیرد. قطار یادشده مسیر تعیین‌شده را در ۲۷ ساعت طی می‌کند و برنامه حرکت این قطار هر روز از ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه از تهران خواهد بود و مبلغ بلیت آن نیز ۱۳۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

قطار تهران-کربلا دائمی است و قابلیت افزایش تعداد قطار را دارد
طبق توافق با رئیس راه‌آهن عراق در تهران، مقرر شد تا خطوط ریلی در عراق و ایران به زائران خدمات ارایه دهند. البته این کار ادامه خواهد داشت و قطار مذکور صرفاً مختص اربعین امسال نیست و سعی می‌کنیم دائما این قطار را هر هفته داشته باشیم و طبیعتاً اگر تقاضا بالا برود، قابلیت افزایش تعداد قطار و تعداد سفر را نیز خواهیم داشت.
برای اربعین حسینی، قطارهای فوق‌العاده در مسیر تهران ـ خرمشهر تعیین شده است.


به دلیل محدودیت تردد خودرو در مسیر خرمشهر به شلمچه برای این مسیر قطار در نظر گرفته‌ایم. یک دستگاه ریل باس برای تردد ایستگاه خرمشهر به شلمچه هر نیم ساعت یک‌بار تردد خواهد داشت که مردم را از خرمشهر با قطار به مرز ببرد. این قطار برای آن است که مسافران دیگر آن مسافت را پیاده نروند. همچنین علاوه بر قطارهای روزانه تهران-خرمشهر، ۴۰ رام قطار فوق‌العاده با ظرفیت صندلی ایجاد شده ۳۵ هزار نفر در این مسیر  پیش‌بینی شده که از ۲۰ آبان تردد خود را آغاز می‌کنند.


راه‌آهن عراق ناوگان نو برای جایجایی زایران حسنی خریداری کرده است
درباره جابه‌جایی مسافران در خاک عراقباید بگویم که عراق قطارهایی نو برای این منظور خریداری کرده است که کیفیت بالایی دارند. راه‌آهن عراق از بصره به کربلا روزی ۵ قطار می‌فرستد. ما نیز بلیت قطار بصره به کربلا را در خرمشهر می‌فروشیم تا مسافران دغدغه‌ای برای تأمین بلیت نداشته باشند.


بازسازی خطوط فرسوده با قدمت ۵۰ سال
درباره بازسازی ریل‌های فرسوده در مسیر ریلی جنوب کشور باید گفت، کارهایی که در مدت ۵۰ سال انجام نشده بود، در این دولت انجام شده است. هم اکنون مسیر راه‌آهن دورود تا اندیمشک در دست بازسازی است و از کل این مسیر ریلی فقط ۱۰۰ کیلومتر باقی مانده است که امیدواریم ظرف ۶ ماه آینده بازسازی شود.

همچنین مسیر بافق به کرمان بافت فرسوده دارد که کارگاه‌های آن را برای بازسازی فعال کرده‌ایم تا مسیر ۸۰ کیلومتر در این منطقه بازسازی شود. در مورد بازسازی مسیر شمال نیز در این مسیر سه پلاک فرسوده داریم که کارگاه‌هایی هم اکنون فعال است و تاکنون یک ایستگاه در این مسیر ریلی بازسازی شده است.

لینک خبر

 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.