◄ خرید واگن های مترو تهران، بدون ملاحظات ساخت داخل و اقتصاد مقاومتی
اگر کمیسیون اصل 90 به قرارداد خرید واگن مترو نیز بپردازد مناسبت آنها برای ساخت داخل را بالاتراز لوکوموتیو خواهد یافت.
یازدهم دی ماه گزارشی از مجلس مبنی بر مخالفت کمیسیون اصل 90 با واردات لوکوموتیو و واگن (تین 266420) در تین نیوز منتشر شد در حالی که در دهه سوم مهرماه رسانه ها خبر از لغو 15 ساله ممنوعیت واردات لوکوموتیو دادند (تین 264591). این دوگانگی و تفاوت رویکرد در واردات لوکوموتیو و واگن های مترو نشان از عدم توجه به ابعاد حساس صنعت و حمل و نقل ریلی دارد.
- نمایشگاه حمل ونقل و لجستیک امسال در 27 آذرماه فرصتی برای اطلاع از آخرین اخبار و دیدار فعالان صنعت بود. در بدو ورود خودروهای سنگین تجاری (کامیون، اتوبوس)، تنوع خودرو سازی داخلی و رانت و سودجویی برخی را در ذهن مجددا زنده نمود.
- در ادامه، از غرفه مترو تهران هم بازدید و سوالاتی از کارشناس حاضر در مورد قرارداد خرید 791 دستگاه واگن مترو تهران پرسیده شد که با یافتن روزنامه همشهری روز، پاسخ ها در گزارش تحول حمل و نقل تهران در صفحه 16 روزنامه مشاهده شد.
- گزارش به دستاوردهای سفر شهردار تهران به چین (پایان مهرماه) و امضای قراردادهایی به ارزش 3 میلیارد دلار اختصاص داشت که به خرید انبوه اتوبوس برقی، اتوبوس گازی دوکابین، موتور (سیکلت) برقی، ون و مترو پرداخته و در بخش گزارش ناوگان ریلی آن آمده بود:
- 1) قرارداد 630 واگن مترو که هفت سال بلاتکلیف مانده بود پیگیری و نهایی شد، 2) بر اساس متمم پیش بینی شده در همین قرارداد دو طرف با افزایش 25 درصدی تعهدات موافقت کردند و تعداد واگن ها به 791 دستگاه رسید، 3) علاوه بر قرارداد 630 واگن و 25 درصد افزایش آن تفاهم نامه دیگری با شرکت چینی برای تامین 259 واگن منعقد شد که سهم تهران به 1050 واگن رسید، 4) بر اساس توافقات صورت گرفته قرار شد نخستین محموله واگن ها 12 ماهه تحویل داده شود، 5) انتقال تکنولوژی بوژی با 7 میلیون دلار صورت می گیرد، 6) در تمام قراردادهای مربوط به واگن سازی سهم بومی سازی 30 درصد بوده که در قرارداد جدید به 55 درصد رسیده است، 7) قرار است 8 رام (چند واگنه) قطار کامل، 10 رام قطعات و 72 رام هم در داخل ساخته شود.
با امید به تامین نیازهای شبکه قطار شهری تهران و دیگر شهرها، به چند نکته ظاهرا مغفول در سفر شهردار اشاره می گردد:
- ظاهرا واگن های مذکور از نوع بدنه آلومینیمی هستند که در نگاه نخست مناسب و مطابق با فناوری روز است اما با نگاه ژرف می توان با آثار منفی آن پی برد بویژه با وابستگی شدید مواد و تجهیزات تولید این نوع بدنه به کشور سازنده در صورتی که نوع بدنه فولادی نه تنها مواد اولیه آن در داخل تولید می شود بلکه واگن سازان داخلی کاملا در تولید آن مجرب و آزموده هستند.
- با هدف شهردار محترم برای دریافت اولین قطارها ظرف 12 ماه، می توان 8 رام اولیه را با بدنه آلومینیومی و 10 رام قطعات منفصله را با تجهیزات پیشرانه، کنترل و ... یکسان با طرح بدنه فولادی دریافت کرد که با این روش وابستگی به خارج و قیمت کاهش و با تولید همزمان در چند شرکت واگن ساز داخلی سهم بومی و سرعت تحویل افزایش خواهد یافت (تین 199887).
- افزایش یا کاهش 25 درصد، یکی از بندهای مهم در قراردادهای تولید سفارشی است و در اواخر قرارداد با درخواست یک طرفه کارفرما اجرا می شود، تعجیل در استفاده از این بند، ریسک ها را افزایش می دهد ... (قیمت قبلی 700 هزاردلار)، (تین 217242).
- سهم ساخت داخل گذشته که در اینجا 30 درصد اعلام شده، از سوی برخی از مسئولان گذشته بالاتر اعلام شده که با تعداد زیاد واگن های ساخته داخل و تجربیات موفق کشور در طراحی و ساخت قطار ملی، باید مورد بررسی و نقد قرار گیرد (تین 260561).
- مناسبت است به تجربه مشابه بپردازیم: آمریکا با سابقه طولانی ساخت لوکوموتیوهای مسافری، در سال 2017 ده لوکوموتیو دیزلی شارژر از زیمنس تحویل گرفت، این لوکوموتیوهای 4 محوره با سرعت 201 کیلومتر بر ساعت، برخلاف سایر لوکوموتیوهای تولید زیمنس (که مجهز به موتورهای MTU آلمانی اند)، مجهز به موتور کامینز 4400 اسب آمریکایی هستند (تین 261703).
- لازم است ضمن آسیب شناسی قراردادهای قبلی خرید و انتقال فناوری که با وجود صرف هزینه و زمان زیاد همچنان کشور را وابسته نگاه داشته (تین 260561)، در این گونه قراردادها پیوستی برای ارزیابی انطباق با اقتصاد مقاومتی تهیه و برای اطمینان از تحقق انتقال فناوری و رفع وابستگی، به تایید هیئت کارشناسی وزارت صنایع، معاونت علمی ... برسد (بومی سازی، تین 85227).
- اگر کمیسیون اصل 90 به قرارداد خرید واگن مترو نیز بپردازد مناسبت آنها برای ساخت داخل را بالاتراز لوکوموتیو خواهد یافت.
* کارشناس ریلی
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.