| کد خبر: 42944 |

بدهی پنج هزار میلیارد تومانی وزارت راه و شهرسازی به پیمانکاران

تین نیوز | عباس آخوندی در دهمین همایش بین‌المللی مدیریت پروژه که در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد، بازنگری در روش‌های اقتصادی را برای دستیابی به افق‌های روشن‌تر در آینده کشور ضروری دانست و اظهار داشت: فکر می‌کردم برای حضور در جمع شما دانشگاهیان و متخصصان مدیریت پروژه چه مطالبی بیان کنم، شما درباره یافته‌های علمی این حوزه آگاهی بیشتری دارید بنابراین می‌خواهم از جایگاه سیاست گذار دولتی شرایط یک پروژه را توضیح دهم.
 
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اگر بخواهید به عنوان مدیر یک پروژه در طرحی شرکت کنید بزرگ‌ترین مشکل سد راه شما در شرایط فعلی تامین مالی پروژه است، افزود: این مشکل در همه پروژه‌های بزرگ و کوچک دیده می‌شود و مدیران پروژه با کمبود جریان نقدینگی و کارفرمایان با بدهی گسترده به تامین کنندگان ماشین آلات و خدمات مواجهند. این وضعیت در همه بخش‌های دولتی و خصوصی وجود دارد و حتی پیمانکاران دست اول منابع مالی لازم را برای پرداخت بدهی‌ها به پیمانکاران دست دوم ندارند و این موضوع سلسله وار تا پیمانکاران خرد ادامه می‌یابد.
 
آخوندی با اشاره به بدهی پنج هزار میلیارد تومانی وزارت راه و شهرسازی به پیمانکاران که تاثیر گسترده‌ای بر روی توقف پروژه‌ها دارد، ادامه داد: اگر با قیمت‌های سال گذشته بخواهیم حجم پروژه‌های متوقف شده وزارت راه و شهرسازی را برآورد کنیم تا 120هزار میلیارد تومان می‌رسد که با قیمت‌های امسال به 140 هزار میلیارد تومان هم افزایش می‌یابد در حالیکه بودجه کل وزارت راه و شهرسازی حداکثر 6 هزار میلیارد تومان است که نشان دهنده مشکل جدی در تامین مالی است.
 
وی با بیان اینکه این مشکلات را نه برای درد و دل کردن که برای چاره اندیشی می‌گویم، افزود: اگر این وضع تبیین نشود، بعد‌ها برای پیدا کردن راهکار مناسب با مشکل مواجه خواهیم شد.
 
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با بی‌انضباطی مالی گسترده‌ای در دهه گذشته در سطح اقتصاد ملی مواجه بودیم، خاطرنشان کرد: این موضوع ها در حد کلیات قبلاَ هم گفته شده بود اما تا به حال جزییات آن تشریح نشده است و امروز می‌خواهم وضعیت موجود را بررسی کنم و امیدوارم اقتصاد ایران با کمک اندیشمندان و اقتصاددانان، دولت، مجلس و بخش خصوصی به جایگاه مناسبی برسد.
 
وی افزود: مدت‌هاست در کشور ما سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیربنایی و اساسی صورت نگرفته است و در نتیجه با کسری بزرگ سرمایه گذاری مواجه هستیم. به عنوان مثال راه آهن به عنوان یک خدمت زیربنایی با 6 هزار میلیارد تومان بدهی تحویل ما شد. در حوزه ناوگان ریلی نیز در 15 سال گذشته در بهترین حالت بر اساس قیمت‌های روز به طور کلی 300 میلیون دلار یعنی سالی 20 میلیون دلار سرمایه گذاری شده که آن هم از محل استهلاک سرمایه‌گذاری‌های گذشته بوده است نه سرمایه‌گذاری جدید.
 
آخوندی افزود: در حوزه حمل و نقل هوایی کل هواپیماهای ایران را با چند هواپیمای ایرباس‌ 380 می‌توان تعویض کرد؟ شرکت‌های هواپیمایی حتی امکان پرداخت سوخت بنزین خود و خدمات فرودگاهی را ندارند. بعد از اتمام ساخت فرودگاه امام خمینی (ره) در سال 86 چه سرمایه گذاری بزرگی در توسعه فرودگاهی شده است؟
 
وی ادامه داد: این در حالی است که در کشورهای همسایه اعم از ترکیه و آذربایجان در شمال و کشورهای حاشیه خلیج فارس در جنوب سرمایه گذاری‌های فرودگاهی بزرگی انجام شده است.
 
عضو کابینه دولت تدبیر و امید ارزش کل جاده‌های کشور را 200 هزار میلیارد تومان اعلام کرد ذکر و اظهار کرد: برای نگهداری این میزان جاده سالانه به هشت هزار میلیارد تومان سرمایه نیازمندیم در حالیکه سال گذشته کل بودجه نگهداری راه‌ها یک پنجم این مبلغ بود به همین دلیل است که سطح سرویس دهی جاده‌ها سیر نزولی دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.