| کد خبر: 177147 |

یک فعال امور دریایی:

◄ سازمان بنادر وظایف نهاد گواهی‌دهنده را واگذار کند

در حالی‌که سازمان بنادر و دریانوردی در راستای رعایت مفاد کنوانسیون بین‌المللی «استانداردهای آموزشی، صدور گواهینامه و نگهبانی دریانوردان (STCW۷۸) و اصلاحیه‌های آن» مصوب مردادماه ۱۳۷۵ مجلس شورای اسلامی ایران و با توجه به مقرره ۱/۸ کنوانسیون STCW ، نظارت بر مراکز آموزشی و صدور گواهینامه‌های دریانوردی را برعهده دارد، یک فعال امور دریایی می‌گوید: سازمان وظایف نهاد گواهی دهنده را واگذار کند.

تین نیوز

در حالی‌که سازمان بنادر و دریانوردی در راستای رعایت مفاد کنوانسیون بین‌المللی «استانداردهای آموزشی، صدور گواهینامه و نگهبانی دریانوردان (STCW۷۸) و اصلاحیه‌های آن» مصوب مردادماه ۱۳۷۵ مجلس و با توجه به مقرره  ۱/۸  کنوانسیون STCW ، نظارت بر مراکز آموزشی و صدور گواهینامه‌های دریانوردی را برعهده دارد، یک فعال امور دریایی معتقد است: این سازمان باید وظایف نهاد گواهی‌دهنده را واگذار کند.

به گزارش تین‌نیوز، بر اساس قانون و دستورالعمل‌های کشورمان مسئولیت صدور مجوز برای مراکز آموزشی و نیز کلیه دوره‌های آموزشی ویژه کارکنان کشتی‌های تجاری با ظرفیت ناخالص 500 و یا بیشتر و قدرت موتور 750 کیلووات و یا بیش‌تر سفرهای نامحدود و همچنین نظارت بر کلیه مراکز آموزشی دریانوردی در چارچوب دستورالعمل‌های مصوب با اداره استانداردهای دریانوردان مرکز است.

همچنین مسئولیت صدور مجوز برای مراکز آموزشی و نیز کلیه دوره‌های آموزشی ویژه کارکنان کشتی‌های با ظرفیت ناخالص کمتر از 500 و یا قدرت موتور کمتر از 3000 کیلووات سفرهای نزدیک به ساحل در بنادر به نیابت از اداره استانداردهای دریانوردان، اداره/ بخش امتحانات و صدور گواهینامه‌های دریانوردان بوده، همچنین در صورت تفویض بعضی مجوزها به بنادر، مسئولیت صدور مجوز و یا برگزاری آزمون بر عهده  دستگاه نظارت بندر است. اداره/ بخش امتحانات و صدور گواهینامه‌های دریانوردان هر استان، صرفاً  مجاز به صدور مجوز برگزاری و دوره‌های آموزشی، در محدوده تحت نظارت همان استان است.

مسئولیت نظارت و صدور مجوز فعالیت مراکز آموزشی دریانوردی (موافقت اصولی) و اعطای کد تخصیصی  برعهده دستگاه نظارت مرکز/اداره استانداردهای دریانوردان است. دریافت مد ارک اولیه از شرکت و یا بازدید اولیه از محل مرکز آموزشی می‌تواند به نیابت از اداره استانداردهای دریانوردان توسط دستگاه نظارت بندر صورت پذیرد.

به گزارش تین‌نیوز، همچنین تمامی مراکز آموزشی ملزم هستند گواهی پایان دوره و دیگر مدارک مورد نیاز خود را توسط نمایندگان تام الاختیارشان به ادارات امتحانات و گواهینامه‌های دریانوردان تحویل داده تا اقادام لازم

جهت صدور گواهینامه و یا ثبت‌نام در آزمون های شایستگی و مهارت صورت پذیرد و از تحویل این مدارک به فراگیران/ متقاضیان خودداری کنند.

این وظایف در حالی به عهده سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد که یک فعال امور دریایی معتقد است: متاسفانه سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص این مراکز آموزشی ساختار درستی را بنیان‌گذاری نکرده است.

این کاربر تین‌نیوز، نوشت: بدین مفهوم که یک سازمان دولتی خودش، هم قانون‌گذار و سیاست‌گذار است و تعیین کننده استانداردهای این مراکز شبیه بخشی از وظایف نهاد اعتباربخشی یا نظارت کننده و هم سازمان گواهی‌دهنده.

این فعال امور دریایی تاکید کرد:  اگر این ساختار درست نشود تا ابد با آن مشکل خواهند داشت و مجبور هستند که هر از گاهی برای جبران ناکارآمدی بگویند نظارت‌ها تشدید شد.

وی گفت: پیشنهاد می‌شود سازمان صرفا نهاد اعتباربخشی یا نظارت کننده باشد و وظایف نهاد گواهی دهنده را واگذار کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.