| کد خبر: 257195 |

◄ سازمان هواشناسی جای رانت بازی و آمارسازی نیست!

ارائه گزارش های نادرست پارامترهای هواشناسی برای ایستگاه جهرم که منجر به تغییر طبقه بندی شهرستان جهرم شده و خسارات چندین هزار میلیارد تومان به شرکت های توانیر و ملی گاز درپی دارد.

تین نیوز

ارائه گزارش های نادرست پارامترهای هواشناسی برای ایستگاه جهرم که منجر به تغییر طبقه بندی شهرستان جهرم شده و خسارات چندین هزار میلیارد تومان به شرکت های توانیر و ملی گاز درپی دارد.

اخیراً در یک اقدام بی سابقه در طول 100 سال قعالیت علمی و فنی سازمان هواشناسی کشور پارامترهای هواشناسی برای ایستگاه هواشناسی جهرم طی نامه ای از طرف سازمان هواشناسی کشور بصورت عمدی نادرست ارائه شده است! کمترین نتیجه این رانت اطلاعاتی و آمارسازی، منجر به طبقه بندی اشتباه شهرستان جهرم گردیده و دست دولت را از درآمدهای گاز و برق و... شهرستان کوتاه می کند.

مطابق قانون دسته بندی اقلیمی بر اساس استانداردهای تعریف شده مطابق جدول زیر اقلیم ایران به 8 دسته تقسیم می شود:

استاندارد های تعریف شده هواشناسی

همچنین بر اساس تصویب نامه شماره 68082 و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در خصوص طبقه بندی مناطق گرم و مرطوب، مدت و دوره زمانی آن برای طبقه بندی مناطق گرم و مرطوب، الگوی مصرف برق خانگی در ماه های تابستان در مناطق عادی و شهریورماه( 300  کیلووات ساعت در ماه) و الگوی مصرف برق خانگی ماه های گرم برای :

1.     منطقه گرمسیر یک ( 3000 )،

2.     گرمسیر دو (2000 )،

3.     گرمسیر سه ( 1000)،

4.     گرمسیر چهار (500 کیلووات ساعت در ماه ) است.

در هر صورت حداکثر متوسط پرداختی مشترکین خانگی بابت هر کیلووات ساعت انرژی مصرفی به دو برابر قیمت آزاد برق محدود می گردد.

در تاریخ 2 / 3 / 1401 نامه ای از شرکت توانیر به شماره 1117 / 11 در خصوص ارائه اطلاعات متوسط ماهانه بیشینه دما و درجه حرارت ایستگاه هواشناسی جهرم به سازمان هواشناسی کشور ارسال گردیده است.

بر این اساس مطابق نامه ذیل که دارای اطلاعات ساختگی و آمارسازی می باشد. در این نامه ستون مربوط به اطلاعات متوسط ماهانه بیشینه دما مطابق آمار های بانک داده سازمان می باشد ولی ستون مربوط به دمای تر که نشان دهنده رطوبت است با آمار سازمان مغایرت دارد، که آمار واقعی آن مطابق جدول 2  در بانک اصلی سازمان وجود دارد که با نزدیک کردن دمای خشک و تر رطوبت آن نقطه افزایش یافته و در این مثال در محدوده اقلیم بسیار گرم و مرطوب قرار می گیرد. براین اساس دسته بندی آن نیز برای مصرف برق تغییر می یابد.

نامه شرکت توانیر

 

دمای شهر جهرم

مطابق نامه روبرو این گزارش نادرست با امضا وزیر نیرو به شماره نامه 100 / 10 / 33022 / 1401 مورخ 31 / 5 / 1401 به هیئت دولت ارسال و پس از تصویب طبقه گرمسیری شهر جهرم در ماه های خرداد، تیر، مرداد، شهریور به گرمسیر 1 تغییر می یابد!

نامه وزیر نیرو

 نکات حایز اهمیت :

1.     فرضیه اشتباه سهوی بوده یا عمدی: با توجه به اختلاف فاحش آمار واقعی با امار ارائه شده که در برخی از ماه ها همانند خرداد اختلاف دمای تر تا 13 درجه می رسد که از نظر علم هواشناسی این اختلاف بسیار زیاد می باشد و با یک نگاه می توان قبل از ارسال به آن پی برد و اینکه در همه ماه ها اشتباه صورت گرفته است سهوی بودن آن غیر ممکن و به نظر عمدی می باشد.

2.     فرضیه نقش نماینده محترم و شریف شهرستان در این رانت اطلاعاتی: با توجه به اینکه آمار مرتبط به شهر جهرم بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر نیمه جنوبی استان فارس، دومین شهر بزرگ و سومین شهر پرجمعیت در کل استان و هشتمین شهر بزرگ جنوب ایران است ، می باشد و نماینده این شهر آقای محمدرضا رضایی کوچی به صورت پی در پی چهار بار از حوزه انتخابیه جهرم و خفر به مجلس شورای اسلامی راه یافته است و از سال 1395 رییس کمیسون عمران یکی از مهمترین کمیسیون های مجلس شورای اسلامی می باشد، که این اقدام در استانه انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 1402 باعث محبوبیت نماینده محترم شهر بین مردم شده و این رانت اطلاعاتی سازمان هواشناسی به جز استفاده از نفوذ این نماینده مجلس در دولت مردمی آقای رییسی هیچ دستاورد دیگری برای سازمان هواشناسی نداشته و باعث شرمندگی پرسنل خدوم این سازمان می باشد.

3.     خسارت مالی فراوان : از مهمترین اثرات این اقدام می توان به خسارت جبران ناپذیر به صنعت برق و گاز کشور اشاره کرد که بالغ بر چندین هزار میلیارد تومان طی یکسال به این شرکت ها وارد شده و باعث زیان آن می شود و از طرفی باعث خدشه دار شدن آمارهای سازمان هواشناسی که از آن در پروژه های زیر بنایی و مهم کشور استفاده می شود، خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ایرانی 9 0

    چگونه در این کشور اسلامی و جهادی رئیس یک سازمان برای حفظ پستش و رضایت رئیس کمیسیون عمران که وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواشناسی تحت نظارت آن کمیسیون قرار میگیره، آمار جعلی ارسال کنه و آب از آب تکون نخوره!!! آقای وزیر، آقای رئیس جمهور، دنبال فساد سیستماتیک میگردیی؟؟؟؟!!!!!!

  • علی 5 0

    متاسفانه در طی چند سال اخیر در ارتباط با موارد اینچنینی و فساد مالی گسترده در این سازمان بارها و بارها گزارشاتی به دستگاه های ذیربط ارسال گردید اما نادیده گرفته شد.

    • پدرام 1 0

      باسلام
      محض رضای خدا یه مقام نظارتی بیاد یه سری به هواشناسی بزنه. جدای این مسائل مطرح شده که کم هم نیست، کارمندان دلشون از شرایط حاکم دراین سازمان خونه
      هیچکس هم پاسخگونیست.

  • کیوان 0 0

    کل این خبر افتراست این نونها خوردن نداره

  • شادمهر 1 0

    متأسفیم برای رسانه شما
    اگر هم این خبر و تحلیل شما صدق کنه، دم نماینده جهرم گرم که برای مردم در این شرایط اقتصادی سخت تسهیلاتی فراهم کرده که فشار بر مردم نیاد
    واقعا جای تفکر داره درحالی که دولت دستش تو جیب مردمه، شما که رسانه هستی باید پشت مردم باشی نه الان که چیزی به نفع مردم شده رو بخوای از مردم بگیری

  • صادق 1 0

    دست نماینده جهرم درد نکنه، هرکاری مسئولی برای رفاه مردم انجام بده باید قدردان بود

  • حسن 1 0

    تین نیوز بچاپ
    احسنت به دکتر رضایی
    که بفکر رفته مردم هست
    شما ناراحتی که کمک به رفاه مردم میشه؟ مردم برات مهمه یا دولت ؟ این همه سرمایه داره کشور این چیزی نیست

  • ناشناس 1 0

    شادمهر و صادق گرامی
    مسئله دست بردن در آمار و ارقام است که برای باقی ماندن در قدرت انجام شده است. متوجه هستین؟

  • رضا 0 0

    سازمانی که توان تامین معیشت حداقلی برای کارکنان خودش رو نداره چطور هدفش کمک به معیشت مردم جهرمه! دستکاری آمار و اطلاعات اقلیمی که کارکنان هواشناسی شبانه روز در تلاش هستند که به نحو احسن انجام بگیره یک فاجعه ملی و نابخشودنیه

  • سازمان هواشناسی کشور 0 0

    با سلام
    متاسفانه سازمان هواشناسی افتاده دست یک عده افراد سود جوکلیه سرمایه انسانی و مالی هم در اختیار این باند می باشد و به نفع شخصی خودشان استفاده می کنند.

  • محسن 2 1

    اون جدولی که با عنوان پیوست ۲ - دمای تر واقعی شهرستان جهرم آورده شده سندش کجاست؟ چرا هیچ اشاره ای به سندش نشده؟
    سال ۱۴۰۱ یکی از مرطوب ترین سال های جهرم بود طوری که اغلب محصولات خرما به خاطر شرجی بیش از حد خراب شدند. به نظرم این موضوع نیازمند تحقیق بیشتر هست.

  • محسن 0 0

    دو سال هست که به خاطر رطوبت بسیار بالا و گرمای زیاد اغلب محصولات خرمای شهرستان خراب میشه. به نظرم این خبرنگار متوسط بلند مدت حرارت تر رو آورده و نتیجه گرفته که عدد ها غیر واقعی هستند. اقلیم جهرم چند سالی هست که احتمالا به خاطر سد سلمان فارسی عوض شده و رطوبت و گرما به حدی بالاست که محصولات کشاورزی قارچ می زنند. این گزارش نیازمند تحقیق بیشتر هست.

  • ناصرهاشمی 0 0

    دراین سازمان تنهاکاری که انجام نمیشه کارعلمی است. این مجموعه مدیریتی درهواشناسی فقط منافع شخصی خودشون مهم است ولاغیر. مطمئن باشیداین جماعت کوچکترین تلاشی برای رفاه مردم ندارن. یه پک کامل چهارپنج نفره که خوابیدن روبیت المال وهرکس هم اعتراض کنه یابازنشسته، یاعزل وشوت به جای دیگه وبدترازهمه معرفی به تخلفات اداری.متاسفانه آقایان مسؤل به شکایات بسیارزیادی که طی این چندسال ازرییس سازمان هواشناسی واعوان وانصارش شده رسیدگی نکردن ومطمئن باشید این موردهم مثل سایرموارد بایگانی می‌شود وباز روز همان وروزی همان.