| کد خبر: 255636 |

فعالان اقتصادی مطرح کردند:

◄ خط کشتیرانی منظم ؛ حلقه مفقوده صادرات ایران به سوریه

ایران و سوریه در حالی به گسترش روابط اقتصادی می اندیشند که خط کشتیرانی منظم بین این دو کشور وجود ندارد و تجار ایرانی نمی توانند محصولات کشور را با برنامه ریزی مدون به سوریه صادر کنند.

تین نیوز

ایران و سوریه در حالی به گسترش روابط اقتصادی می اندیشند که خط کشتیرانی منظم بین این دو کشور وجود ندارد و تجار ایرانی نمی توانند محصولات کشور را با برنامه ریزی مدون به سوریه صادر کنند.

به گزارش تین نیوز، با توجه به پایان جنگ سوریه و حاکم شدن آرامش نسبی در این کشور، عملیات بازسازی در سوریه در آینده نزدیک آغاز می شود و ایران به عنوان یکی از شرکای استراتژیک این کشور در تدارک حضور فعال در بازسازی سوریه است.

ظرفیت های مطلوبی نیز در اقتصاد ایران برای مشارکت در طرح ها و پروژه های بازسازی سوریه وجود دارد اما ضعف در یکی از شقوق مهم حمل و نقل یعنی حمل و نقل دریایی، این ظرفیت ها را به چالش کشیده است.

حسن شمشادی، دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و سوریه با تاکید بر لزوم حمایت دولت از تقویت زیرساخت های حمل و نقلی لازم برای افزایش مبادلات ایران و سوریه در این باره می گوید: در ابتدای راه اندازی خط منظم کشتیرانی منظم بین ایران و سوریه به احتمال فراوان تمام ظرفیت این خط تکمیل نمی شود و توجیه اقتصادی ندارد چرا که بار کافی وجود نخواهد داشت اما با گذشت زمان و با توجه به علاقه مسئولان دو کشور به افزایش تعاملات تجاری و پتانسیلی که برای مشارکت در بازسازی سوریه در شرکت های ایرانی وجود دارد، ظرفیت این خط تکمیل خواهد شد و توجیه اقتصادی پیدا خواهد کرد.

شمشادی در ادامه با بیان این جلساتی برای توسعه بازرگانی با سوریه در سازمان توسعه تجارت منعقد شد، اظهار کرد: در این جلسات که از شرکت کشتیرانی هم مسئولانی حضور داشتند گفتیم دولت باید در ابتدا برای تقویت مبادلات بین دو کشور روی خط حمل و نقل به سوریه یارانه بدهد ولی توجه لازم به این امر نشد.

وی با بیان این که متاسفانه خط کشتیرانی منظمی بین ایران و سوریه وجود ندارد، می افزاید: کاش حداقل یک جدول یک ساله ثابت برای خط کشتیرانی به سوریه اعلام کنند تا فعالان اقتصادی برای صادرات کالا به سوریه برنامه‌ریزی کنند.

شایان ذکر است؛ در سفر اخیر حجت الاسلام رئیسی، رئیس جمهوری ایران به سوریه، مقامات ارشد ایران و سوریه شامل ؛ وزرای خارجه، راه و شهر‌سازی، اقتصاد،‌ نفت‌ و ارتباطات و فناوری اطلاعات‌ و همتایان سوری‌ آنها در حضور روئسای جمهور دور کشور ، ۱۴ سند همکاری‌ در حوزه‌های  تجارت، نفت‌ و انرژی، فنی- مهندسی، مسکن، حمل‌ و نقل ریلی‌ و هوایی، مناطق آزاد و بخش خصوصی، ارتباطات و فناوری‌ و زلزله و امدادرسانی و تسهیل امور زیارتی را به امضا رساندند.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.