تداوم روند روبه رشد ترانزیت از قلمرو کشور
تحولات ترانزیتی در کشور به سرعت پیش می رود و روند رشد ترانزیت از ابتدای امسال تداوم دارد.
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت وحمل و نقل بین المللی این سازمان از رشد 20 درصدی ترانزیت جاده ای در 6 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: در 6 ماهه امسال 5 میلیون تن کالا از بخش جاده ای ترانزیت شده است که این میزان ترانزیت معادل کل ترانزیت (ریلی – جاده ای) سال 99 است. همچنین میزان ترانزیت جاده ای در شهریور امسال برابر 791 هزار تن است.
وی افزود : بخش زیادی از رشد ترانزیت به خاطر گشایش دوباره محورهای ترانزیتی و مرزهای ترکمنستان است که در گفت و گوهای دولت با کشورهای همسایه و همچنین رایزنی ها در اجلاس شانگهای ، مسیر ترکمنستان دوباره بازگشایی شده است.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری با اشاره به آغاز دوباره مراودات جاده ای با ترکمنستان گفت: در حال حاضر روزانه 100 کامیون از ترکیه به مقصد آسیای میانه و یا برعکس، از ایران ترانزیت کالا دارند.
به گفته هدایتی بعد از اجلاس شانگهای، ترکمنستان محدودیت های ترانزیتی و همچنین عوارض 1.5 دلاری به ازای هر کیلومتر را برای ناوگان ایران برداشته است. به این ترتیب شرایط خوبی هم برای ترانزیت و هم برای صادرات کالا به ترکمنستان و از آنجا به کشورهای آسیای میانه و روسیه فراهم شده است.
وی همچنین اظهار داشت : با باز شدن مرزهای ترکمنستان ترانزیت کالا به صورت حمل یکسره (جاده ای یا ریلی) از بندرعباس به مقصد آسیای میانه و روسیه امکان پذیر شده و گشایشی بزرگ در ترانزیت این منطقه ایجاد شده است.
هدایتی افزود: بازگشایی دوباره کریدورهای ترانزیتی با تحریم روسیه وارد مرحله جدیدی شده است. قبل از این، شاخه غربی کریدور شمال - جنوب (مسیرروسیه - آذربایجان - ایران) بیشترین فعالیت را داشت اما با بسته شدن مرزهای روسیه با اروپا، شاخه شرقی یا میانی (خلیج فارس - ترکمنستان - آسیای میانه -روسیه) و بخصوص شاخه جنوبی کریدور شمال - جنوب (چین-ترکمنستان - ایران - ترکیه) با تقاضای زیاد بار مواجه است. شاخه میانی کریدور شمال- جنوب در حال حاضر از بار اشباع است و بیشترین توجه به شاخه جنوبی کریدور شمال- جنوب است که از ایران می گذرد.
وی خاطرنشان کرد : پیش از تحریم روسیه روزانه حدود 1.5 میلیون تن بار چین از آسیای میانه و با حمل ترکیبی به اروپا می رفت اکنون از شاخه جنوبی کریدور شمال- جنوب بار چین به مقصد ترکیه و بالعکس با حمل یکسره زمینی (جاده ای - ریلی) امکان انتقال را دارد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.