| کد خبر: 86003 |

پیش‌نویس موافقتنامه ترانزیتی چابهار نهایی شد

تین‌نیوز | دومین نشست کارشناسی نهایی سازی موافقتنامه همکاری‌های ترانزیتی ایران ، هند و افغانستان موسوم به موافقتنامه چابهار در١٢-١١ آوریل ٢ ١٦ ( ٢٤-٢٣ فروردین ١٣٩٥) در شهر دهلی نو برگزار شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی در این نشست بندهای باقی مانده از موافقتنامه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از توافق اعضا و تایید رسمی رؤسای هیات های کارشناسی سه کشور، موافقتنامه نهایی آماده امضای وزرای حمل و نقل سه کشوراست که اواسط تیر ماه سال جاری به میزبانی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در بندر چابهار گردهم می‌آیند.

براساس این گزارش ،موافقتنامه سه جانبه ایران، هندو افغانستان موسوم به موافقتنامه چابهار از سال ۲۰۱۲ میان مقامات کشورهای مربوطه مورد بحث و بررسی قرار گرفته و بعد از آن در نشستهای مختلف همکاری های اقتصادی منطقه ای، مقرر گردید تا موافقتنامه مذکور هرچه سریعتر نهایی شد.

نظر به موقعیت راهبردی بندر چابهار جهت دسترسی کشور های محصور در خشکی منطقه به آبهای آزاد به ویژه کشور افغانستان، با امضای موافقتنامه چابهارقطعاً گام مهمی در جهت رفع موانع ترانزیتی به خصوص حوزه های مرتبط بادریایی، جاده ای، ریلی، گمرکی برداشته خواهد شد. چرا که در شرایط جدید، همکاری و مشارکت بیشتر و جدی‌تر دولت‌های منطقه با یکدیگر و همچنین با سازمان‌های بین‌المللی برای توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی غیرقابل اجتناب بوده و یک ضرورت محسوب می‌شود و لذا همکاری‌های حمل‌ونقلی منطقه‌ای یک انتخاب واقعی جهت توسعه همکاری فیمابین سه کشور محسوب شده و این امر پیش‌نیاز توسعه روابط تجاری بین کشورهاست.

با جابجایی کالا از این کریدور و با در نظر گرفتن ظرفیت‌های بالقوه آن، به زودی شاهد تحولات چشمگیری در روابط حمل‌ونقلی و تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای هند و افغانستان خواهیم بود که قطعاً امنیت بیشتر و روابط نزدیک‌تر بین مردم سه کشور را نیز به دنبال خواهد داشت و با الحاق سایر کشورها به آن نیز فصل نوینی در تحکیم روابط حمل‌ونقلی منطقه ایجاد خواهد کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.