| کد خبر: 35990 |

رئیس انجمن روانشناسی اجتماعی ایران:

با اجرای کمپین " آسمان آبی، زمین پاک " سلامت اجتماعی تهرانی ها افزایش می یابد

تین نیوز | رئیس انجمن روانشناسی اجتماعی ایران گفت: با اجرای کمپین " آسمان آبی ، زمین پاک " به طور حتم موجب افزایش سلامت اجتماعی مردم تهران می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، دکتر مجید صفاری نیا درباره وضعیت کنونی شهر تهران اظهار کرد: تهران به دلایل مختلفی همچون ازدحام، گوناگونی، فقدان استانداردهای سلامت اجتماعی، گمنامی اضافه بار، مولفه های شخصیتی مغایر با شهروندی و دهها مشکل دیگر با شرایط سختی مواجه است. آنچنان که امروز آدم هایی که در تهران زندگی می کنند رفتارهایی همچون انحراف به راست، انحراف به چپ، هل دادن در صف سوار شدن به مترو تبدیل به رفتار اجتماعی و قالب این شهرنشینان شده است .

این روانشناس با اشاره به راه اندازی کمپین " آسمان آبی ، زمین پاک " از سوی شهرداری تهران در این باره گفت: به نظر می رسد شهرداری تهران با اجرای این کمپین در تلاش است تا نظم و انضباط را به حوزه اداره شهر بازگرداند اما در این مسیر دو چیز لازم و ملزوم است که تنها با توجه شهرداری به این دو موضوع می توان به نتیجه بخش بودن این کمپین امیدوار بود .

دکتر صفاری نیا در این باره اظهار کرد: در ابتدا باید سیستم درستی برای اجرای کمپین برنامه ریزی شود. آنچنان که سیستم نظارت و کنترل و ارزیابی دقیقی این کمپین را همراهی کند. به طوری که انتظار می رود در این مسیر پلیس راهور به طور جدی با شهرداری تهران همکاری کند و به طور هوشمند ، محسوس و نامحسوس موضوع " خط سفید " مورد دقت قرار گیرد و از سوی دیگر باید محیط طوری طراحی شود که درواقع ساختار شهر، رانندگان را به رعایت خط سفید در مسیر حرکت ترغیب کند .

رئیس انجمن روانشناسی اجتماعی ایران افزود: شهرداری تهران باید ابعاد شخصیتی و انسانی مخاطبان خود را مورد توجه قرار دهد و با شناخت عاطفی هر شهروند در خصوص سیاست های کمپین " آسمان آبی ، زمین پاک " تصمیم گیری شود به نحوی که شهرداری باید تغییر نگرش را درجهت تغییر رفتار هدایت کند .

وی با اشاره به وجود مفاهیمی همچون " پنجره شکسته " و " الگوسازی " در روانشناسی گفت: یکی از مسائلی که امروز در رانندگی شهر تهران گریبان مردم را گرفته است، این است که عده ای موازین قانونی را رعایت می کنند اما مدام هدف انحراف به چپ و راست سایر رانندگان قرار می گیرند. آنچنان که احساس عدالت درباره راننده ای که حقش این گونه تضعیف شده سبب می شود وی نیز به قوانین بی توجهی کند. از این رو یکی از مهمترین موضوعاتی که باید در طرح " خط سفید " مورد توجه قرار گیرد توجه به سیستم های کنترلی دقیق در زمان اجرای این طرح است.

این استاد دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: در کشورهای توسعه یافته دنیا به محض آنکه یک راننده تخلف کرد، از سوی پلیس متوقف می شود اما این اتفاقی است که در ایران رخ نمی دهد و کنترل لازم از سوی پلیس راهور وجود ندارد.

وی تاکید کرد: طراحی محیط و مخاطب قراردادن حیطه عاطفی ، شناختی و رفتار مردم از موضوعاتی است که به سلامت روانی و احساس آرامش افراد در کلانشهرهایی همچون تهران کمک می کند. به طوری که مردم باید در جریان این کمپین " آسمان آبی، زمین پاک" به این موضوع برسند که مدل رانندگی و یا بازیافت کردن به نفع سلامت و نفع شخصی خود آنها خواهد بود و شهرداری تهران باید به شهروندان یادآوری کند که حرکت آنها در این مسیر سبب می شود این شهر در مسیر توسعه حرکت کند و از همه مهمتر فرزندان آنها شرایط بهتری برای زندگی در تهران داشته باشند .

دکتر صفاری نیا افزود: ترافیک و بروز خشم و خشونت در رانندگی در کنار احترام به محیط زیست و تفکیک از مبدا از مولفه های سلامت اجتماعی در یک جامعه است و زمانی که این نظم در شهر ایجاد شود و استانداردها رعایت شود به طور حتم سلامت اجتماعی بالا می رود.

رئیس انجمن روانشناسی اجتماعی ایران با تاکید بر اینکه شهرداری تهران باید قاطعانه و با جدیت " کمپین آسمان آبی ، زمین پاک " را در سطح تهران اجرا کند، در این باره به شهرنوشت اظهار کرد: در عرصه رفتارهای اجتماعی گاهی از نگرش به رفتار می رسیم و گاهی نیز از رفتار به نگرش دست پیدا می کنیم. به نحوی که اگر طرحی برای بازیافت نباشد با وجود آنکه شخص با علاقه مندی به محیط زیست به بازیافت بپردازد، بازهم این موضوع ثمره ای نخواهد داشت. از این رو آنچه در اجرای این کمپین در تهران نیازمند آن هستیم طراحی ساختارهای درست است چرا که تهران در جمع کلانشهرهای در حال توسعه است و رفتار اجتماعی در این شهر به گونه ای است که اگر ساختار درست باشد رفتارها درست شکل می گیرد و اگر ساختار نباشد هر فردی همانطور که دلش می خواهد رفتار می کند .

این روانشناس با اشاره به اینکه سلامت اجتماعی در سایه رعایت استانداردهای نظم شهری و رعایت قانون و توجه به محیط زیست حاصل می شود، به شهرنوشت گفت: سلامت اجتماعی در تهران زمانی بدست می آید که اجرای طرح هایی همچون "کمپین آسمان آبی ، زمین پاک " منجر به آن شود که مردم به شهر و محله شان دلبستگی پیدا کنند و رفتارهای صحیح شهروندی با هر فرد این جامعه عجین شود. به طوری که با در پیش گرفتن احترام به خط سفید و رعایت تفکیک زباله به شهر و محله خود احترام بگذارند .

وی خاطر نشان کرد : اگر کمپین " آسمان آبی ، زمین پاک " به درستی اجرا شود به طور حتم منجر به افزایش روحیه تعاون در شهر تهران شده و پرخاشگری در این جامعه کاهش می یابد و به طور حتم شهروندان کمتر شاهد ناعدالتی خواهند بود.

این روانشناس لازمه اجرایی شدن قوانین به ویژه در زمینه رانندگی را حضور پر رنگ سیستم های هوشمند عنوان کرد و گفت: نباید این گونه باشد که رانندگان در اتوبان تازه تاسیس صدر احساس کنند دوربین های نظارتی تنها چند روز آنها را تحت نظارت دارد و حداقل اگر قرار است متخلفین از قانون جریمه نشوند به گونه ای رفتار شود که آنها متوجه باشند رفتارشان در رانندگی رصد می شود. تنها اجرای کمپین با حمایت قانونی می تواند منجر به نتیجه شده و در رفتار مردم تغییر ایجاد کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.