| کد خبر: 16810 |

◄ مهم‌ترین اخبار مترو در هفته گذشته / از پیشرفت ۷۵ درصدی مترو خط مرقد مطهر - پرند تا بهره برداری کامل خط سه مترو در سال ۹۴

تین نیوز | پیشرفت 75 درصدی مترو خط مرقد مطهر - پرند و بهره برداری کامل خط سه مترو در اوایل سال 94، برخی از مهم ترین اخبار حوزه مترو در هفته گذشته محسوب می شوند.

به گزارش تین نیوز، سخنگوی شورای شهر قم گفت: دولت اگر مشکل اقتصادی دارد و توان تامین مالی پروژه مترو قم را ندارد، باید فرآیندهای تامین منابع مالی همچون فاینانس را برای این پروژه تسهیل کند.

عباس ذاکریان با اشاره به طرح های عمرانی شهر اظهار کرد: بودجه برخی از طرح های عمرانی شهر قم مانند مترو و منوریل از اعتبارات ملی است که پیشرفت این طرح ها کند شده، چون هنوز تخصیص بودجه عمرانی کشور صورت نگرفته است، اما برخی دیگر از پروژه های عمرانی شهر مانند پل های جمهوری و بازگشایی خیابان های شهید اوسطی و شهید روحانی که با بودجه شهرداری در حال اجرا هستند، با پیشرفت خوبی همراه هستند.

وی تصریح کرد: درآمد شهرداری از عوارض شهری برای تکمیل پروژه مترو کافی نیست و دولت متعهد است که پنجاه درصد هزینه مترو را تامین کند، توقع ما از دولت تامین منابع مالی و تسهیل دسترسی شهرداری قم به منابع مالی است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم فاینانس خارجی را از منابع تامین مالی برای اجرا پروژه مترو دانست و افزود: از دو پیش برای فاینانس با طرف های چینی مذاکره را شروع کردیم، اما مشکل ما در خصوص فاینانس در بانک مرکزی و شورای اقتصاد است، دولت اگر مشکل اقتصادی دارد و توان تامین مالی پروژه مترو قم را ندارد، باید فرآیندهای تامین منابع مالی همچون فاینانس را تسهیل کند.

روند پرداخت مطالبات مترو کند است
رئیس‌ کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: روند پرداخت مطالبات مترو از سوی دولت کند بوده و همین مساله در توسعه این وسیله نقلیه پاک در سال های اخیر تاثیرگذار بوده است.این در حالی است که توسعه خطوط مترو نیاز پایتخت است.

اقبال شاکری اظهار کرد: تاکنون دولت قول همکاری داده و از کل مطالبات حدود 800 میلیارد تومانی مترو؛ کمتر از 200 میلیارد تومان را پرداخت کرده است.

وی ادامه داد: اما رقم مطالبات مترو با محاسبه فاینانس‌ها خیلی بیشتر از 800 میلیارد تومان است و این رقم تنها مربوط به عوارض پایدار و سهم 50 درصدی دولت است. با این حال این روند کند است و باید تسریع شود چرا که مهم‌تر از توسعه عمرانی مترو موضوع افزایش کیفیت بهره‌برداری از خطوط مترو است.

پیشرفت 75درصدی مترو خط مرقد مطهر-پرند
مجری پروژه مترو خط مرقد مطهر امام خمینی (ره)-پرند از پیشرفت 75 درصدی عملیات احداث این خط خبرداد و تاکید کرد: تامین اعتبارات لازم برای احداث این خط براساس قانون بر عهده شهرداری تهران نیست و در صورت تامین اعتبارات از سوی دولت طی سال جاری این خط در ایستگاه فرودگاه امام (ره) و شهر آفتاب مسافرگیری خواهد کرد.

حسینی با بیان اینکه پروژه خط مرقدامام خمینی(ره) – پرند ادامه پروژه خط یک مترو است که از منتها علیه این خط از ایستگاه شاهد منشعب شده و به ایستگاه شهرآفتاب می رسد، گفت: اکنون در ایستگاه شهرآفتاب در بخش ساختمانی و سیویل 90 درصد پیشرفت داشته ایم و تنها عملیات نازک کاری و تاسیسات در این ایستگاه باقی مانده است. به گفته حسینی تکمیل و بهره برداری از این ایستگاه منوط به تامین پول و اعتبارات از سوی دولت است .

خط سه مترو اوایل سال 94 به طور کامل به بهره برداری می رسد
قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک از بهره برداری کامل خط 3 مترو در اوایل سال 94 خبر داد.

حجت الله بهروز در گفتگو با خبرنگار تین نیوز گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده، اوایل سال 94، خط سه مترو به طور کامل به بهره برداری خواهد رسید. علاوه بر این امیدواریم که فاز جنوبی خط 3 مترو هم تا پایان سال افتتاح شود و تا پایان سال جاری خط 3 مترو تقریبا کامل خواهد شد. تکمیل برخی از ایستگاه ها به سال 94 خواهد رسید.

وی همچنین خاطرنشان کرد: فاز جنوبی بخش بندی شده و در حال حاضر کارگران در بخش اعظم این پروژه در حال حفر تونل هستند تا بتوانند هر چه سریع تر حفاری تونل را در فاز جنوبی به اتمام برسانند.

اعتراض به عبور مترو از زیر چهارباغ حق میراث فرهنگی است
عضو شورای شهر اصفهان با بیان اینکه میراث فرهنگی حق دارد در خصوص عبور مترو از زیر محور چهارباغ نگران باشد و اعتراض کند، گفت: شیوه مدیریتی در اصفهان برای عبور مترو از کنار اماکن تاریخی یا ناآگاهانه و یا از روی لجبازی بوده است.

غلامرضا شیران در ادامه با اشاره به اینکه در ایمن سازی خطوط ریلی و حتی عبور خطوط ریلی از کنار اماکن تاریخی دستورالعمل و شیوه نامه وجود دارد تا اماکن تاریخی از ارتعاشات ناشی از عبور قطار و واگن های مترو آسیب نبینند، افزود: اماکن تاریخی متعددی همچون موزه تاریخی لوور پاریس در دنیا وجود دارد که با رعایت دستورالعمل و شیوه نامه های مربوطه و رعایت عمق لازم، مترو از زیر آنها عبور کرده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.