| کد خبر: 163276 |

رئیس سازمان ملی استاندارد خبر داد:

◄ احتمال توقف خط تولید دو مدل خودرو در تیرماه 97

پیش‌بینی کرده‌ایم که در فاز دوم رعایت استانداردهای ۸۵‌گانه خودرو که تیرماه سال ۱۳۹۷ اجرا می‌شود دو مدل خودرو با توقف خط تولید روبه‌رو خواهند شد.

تین نیوز

رئیس سازمان ملی استاندارد درباره استانداردهای خودرویی و حواشی آن گفت: رعایت استاندارد خودروها یک مطالبه مردمی است و سازمان ملی استاندارد  مجدداً در حال بررسی استانداردهای ۸۵‌گانه بر مبنای استانداردهای روز اروپاست.

نیره پیروزبخت افزود: وقتی آقایان اعلام می‌کنند که خودروها در اروپا نیز این استانداردها را رعایت نمی‌کنند ما تصمیم گرفتیم این مسئله را ثابت کرده و نشان دهیم این‌گونه نیست و خودروهای مختلف به‌منظور تردد باید استانداردهای ۸۵‌گانه را رعایت کنند. اتفاقاً سطح استاندارد خودروها در اروپا بالاتر از استانداردهای تعریف‌شده در اتحادیه اروپاست، ‌ اما در ایران اتفاقی که رخ می‌دهد کاملاً برعکس است و به‌جای این‌که سطح استاندارد خودروها بالاتر از استانداردهای ملی باشد اما خودروسازان توقع دارند در سطح پایین‌تری با آن‌ها برخورد شود تا بتوانند استانداردهای کمتری را رعایت کنند.

پیروزبخت اظهار داشت: اگر بخواهیم تعریف استانداردها را بر مبنای مقررات استانداردهای دنیا ارائه کنیم به ترتیب استانداردهای کارخانه‌ای سخت‌ترین استانداردها در دنیا هستند و پس‌ازآن استانداردهای ملی قرار دارند و پس ازاین‌رو نیز استانداردهای منطقه‌ای و بین‌المللی تعریف‌شده‌اند. استانداردهای بین‌المللی در سطح مقررات اولیه تعریف‌شده و کلیه خودروها در کشورهای مختلف می‌توانند آن‌ها را رعایت کنند.

وی گفت: ما به‌هیچ‌وجه از عبارت تعدیل استفاده نکرده و نمی‌کنیم و چنین مسئله‌ای را قبول نداریم. رویکرد سازمان ملی استاندارد در ارتباط با استانداردهای ۸۵ گانه این‌گونه است که بررسی این استانداردها در دستور کار قرار دارد و اگر استانداردی قدیمی تشخیص داده شود و نیازمند هماهنگی با استانداردهای اتحادیه اروپا باشد این هماهنگی انجام می‌شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: منظور از بازنگری انطباق استانداردهای ۸۵‌گانه با استانداردهای اتحادیه اروپا خواهد بود و حتی ممکن است تصمیم‌گیری در ارتباط با این استانداردها سخت‌گیرانه‌تر شود. شاید در بررسی‌های صورت گرفته متوجه شویم استانداردهای ۸۵‌گانه تدوین‌شده پایین‌تر از استانداردهای اتحادیه اروپا هستند و به همین دلیل باید ارتقا یابند، حتی برعکس این مسئله نیز امکان‌پذیر است و اگر متوجه شویم اتحادیه اروپا در مورد برخی استانداردها کوتاه آمده و در خصوص عدم کارایی آن‌ها به نتیجه رسیده است، بنابراین سازمان ملی استاندارد نیز تصمیم مشابهی اتخاذ خواهد کرد و بازنگری در این رابطه را در دستور کار قرار می‌دهد.

رئیس سازمان ملی استاندارد منکر هرگونه فشار از طرف خودروسازان به این سازمان جهت تعدیل استانداردها شد و در مورد اعمال لابی از طرف خودروسازان گفت: قاطعانه اعلام می‌کنم که فشاری در خصوص تعدیل استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی وارد نشده و لابی‌ هم صورت نگرفته است. سازمان ملی استاندارد فشار پذیر نیست و به دلیل این‌که تصمیماتش باجان و سلامت مردم ارتباط دارد به‌هیچ‌وجه به دنبال چنین مسائلی نخواهد بود و فشارهای واردشده اثرگذار نیست. قاطعانه اعلام می‌کنم نه از سوی خودروسازان، نه از سوی  وزارت صنعت، معدن و تجارت، نه از سوی دولت و نه از سوی مجلس شورای اسلامی هیچ‌گونه فشاری در جهت تعدیل و یا تغییر استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی وارد نشده است و اتفاقاً مطالبه و انتظار دولت و مجلس شورای اسلامی این است که کیفیت استانداردهای خودرویی بالا رود.

پیروزبخت در مورد برخی ابراز نظرهای مقامات وزارت صنعت گفت: تصمیم مربوط به رعایت و اجرای استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی در جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان و نیز انجمن قطعه‌سازان اتخاذ شد، بنابراین وزارت صنعت، معدن و تجارت موضع مشخصی دارد و محمد شریعتمداری به‌عنوان وزیر در مقاطع مختلف تأکید کرده است که استانداردهای مربوطه در سطح حداقلی قرار دارند و انتظار داریم استانداردهای خودرویی ارتقا یابد.

رئیس سازمان ملی استاندارد با تأکید بر رعایت استانداردهای خودرویی برای حفظ جان و مال مردم گفت: چرا ما نباید خودرویی تولید کنیم که با خودروهای تولیدی کشور کره جنوبی برابری یا رقابت کند به‌طور حتم اگر بتوانیم خودروهای باکیفیت‌تری تولید کنیم کشورهایی نظیر عراق از ما خرید خواهند کرد. حتی آن‌ها راغب به سرمایه‌گذاری مشترک و تولید در کشور خودشان هستند به‌طور حتم اگر می‌خواهیم در آینده بهتری تولید کنیم نیازمند تغییر در این بخش هستیم.

او در مورداجرای فازهای سه‌گانه استانداردهای خودرویی گفت: ما پیش‌بینی خود را انجام داده‌ایم و اما فعلاً قصد نداریم نام و تعداد خودروهایی که حذف خواهند شد را اعلام کنیم؛ اما پیش‌بینی کرده‌ایم که در فاز دوم رعایت استانداردهای ۸۵‌گانه خودرو که تیرماه سال ۱۳۹۷ اجرا می‌شود دو مدل خودرو با توقف خط تولید روبه‌رو خواهند شد؛ اما در مورد فاز سوم این طرح که دی‌ماه خواهد بود خبری را اعلام نخواهیم کرد، چراکه این مسئله شائبه برانگیز است و ابهاماتی را ایجاد خواهد کرد، بنابراین نه نام این خودروها و نه تعداد آن‌ها را اعلام نمی‌کنم و درنهایت هم امیدوار هستیم که خودروها بتوانند استانداردهای لحاظ شده را رعایت کنند و خط تولید هیچ خودرویی متوقف نشود.

پیروزبخت درباره استانداردهای اجباری گازوئیل هم گفت: سازمان ملی استاندارد در این رابطه برای همکاری با وزارت نفت اعلام آمادگی کرده است اما طبق قانون هوای پاک مسئولیت آلودگی هوا بر عهده سازمان محیط‌زیست است، بنابراین مسئول اصلی نظارت بر تولید گازوئیل استاندارد این سازمان است که درحال‌حاضر نمی‌توانیم اعلام کنیم استاندارد اجباری گازوئیل از چه زمانی در دستور کار قرارگرفته و اجباری می‌شود.

وی افزود: با توجه به اعلام تمایل وزارت نفت و سایر سازمان‌ها گازوئیل می‌تواند دارای استاندارد اجباری باشد و امیدواریم این مسئله اجرایی شود. در ابتدای سال آینده شورای عالی استاندارد تشکیل خواهد شد و در آن زمان در ارتباط با اجباری شدن استاندارد گازوئیل تصمیم‌گیری می‌شود. اگر استاندارد گازوئیل اجباری شود مسئولیت بر عهده سازمان محیط‌زیست و سازمان ملی استاندارد است و اگر این اتفاق رخ ندهد مسئولیت بر عهده سازمان حفاظت محیط‌زیست خواهد بود و نقش سازمان ملی استاندارد ایران به‌عنوان یک ناظر بی‌طرف تعریف‌شده است.

به گزارش ایسنا، او در مورد استانداردهای بنزین هم گفت: در این رابطه وزارت نفت باید برنامه منسجمی را داشته باشد. در نمونه‌گیری‌های انجام‌شده در برخی جایگاه‌ها میزان گوگرد موجود در بنزین بالاتر از PPM ۵۰ بود که این مسئله اعلام شد. علی‌رغم این‌که از بین ۲۰ نمونه اخذشده بنزین در جایگاه‌های سوخت تهران دو مورد PPM گوگرد بالاتر از ۵۰ بود اما از کیفیت بنزین ناراضی نیستیم، چراکه روند کیفی بنزین روزبه‌روز بهبودیافته و نسبت به قبل قابل‌مقایسه نیست و نگرانی‌ها در این رابطه کاهش‌یافته است. وزارت نفت باید در خصوص بهبود کیفیت بنزین برنامه‌های لازم را در دستور کار قرار دهد و ما نیز با آن‌ها همکاری خواهیم کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.