| کد خبر: 8498 |

◄ مدیریت جهادی در عرصه فرهنگ‌سازی ترافیک

وبلاگ تین نیوز، حسین قاسمی نژاد | حمل و نقل در مناسبات اجتماعی و اقتصادی جهان نقش و جایگاه ویژه ای دارد، امروز پیشرفت حمل و نقل یكی از مهمترین شاخصه های بخش توسعه یافتگی كشورها محسوب می‌شود. 
برای دستیابی به توسعه متوازن همه مجموعه های كشور اعم از بخش های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ملزوم برنامه ریزی، سرمایه گذاری و نظارت ویژه در بخش حمل و نقل به عنوان یك شاخص مهم در اقتصاد ملی ویكی از تاثیرگذارترین مولفه ها در زندگی هر خانوار ایرانی، توسعه و تقویت شبكه حمل و نقل به ویژه زیرساخت های این شبكه می باشند.
از سوی دیگر توسعه کشور در جهت تحقق سند چشم انداز 20 ساله کشور از جمله دغدغه های اصلی نظام جمهوری اسلامی است. این توسعه در بخش حمل و نقل به عنوان یک زیر ساخت مهم حائز اهمیت است. 
پس از ابلاغ سیاست‌های كلی نظام جمهوری اسلامی ایران درمورد "حمل نقل" مصوب مورخ 23 /10/ 1377 که در تاریخ 3 /11/79 توسط مقام معظم رهبری ابلاغ گردیده به گزینه های مختلفی در خصوص حمل و نقل اشاره شده كه یكی از این موارد افزایش ایمنی است.  وقتی صحبت از افزایش ایمنی، حمل و نقل و ترافیك و به دنبال آن ارتقای سطح فرهنگ ترافیک در میان رانندگان و عابران پیاده پیش می‌آید بیشتر نگاه‌ها و نظرات به اعمال این موارد در شهرهای بزرگ كشور می باشد؛ اما به نظر می رسد توجه به آموزش فرهنگ ترافیك در شهرهای بزرگ، مسئولین را از پرداختن به آموزش ایمنی و فرهنگ عبور و مرور در شهرهای کوچک باز داشته و بیشتر نگاه‌ها به سوی شهرهای بزرگ معطوف شده است.
از آنجا كه بیشتر شهروندان شهرهای بزرگ بالاخص شهرهای مراكز استان ها مهاجرینی را در خود جای داده‌اند که از شهرهای کوچک یا حتی از روستاها برای کسب معاش و... راهی آن می شوند، لذا اگر قرار باشد از آمار تصادفات و مرگ و میر کاسته و حمل و نقلی روان داشته باشیم، برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری باید در سطح استانی صورت گیرد نه اینکه عمده نگاه‌ها تنها به شهرهای بزرگ كشور باشد.
آمار تصادفات و مرگ و میر در خروجی جاده‌های شهرهای کوچک و بزرگ، رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی در سطح شهر، آشنا نبودن کودکان با علائم راهنمایی و رانندگی و... از نمونه هایی است که در شهرهای کوچک دیده می شود.
حال كه سال 93 سال فرهنگ نامگذاری شده و همانگونه كه مقام معظم رهبری فرموند عرصه فرهنگ، عرصه جهاد است، لذا باید با مدیریت جهادی یك سری هماهنگی صورت پذیرد تا بخش حمل و نقل و سایر دستگاه‌های دخیل(آموزش و پرورش-صدا و سیما-پلیس –ائمه جمعه و جماعات ) به امر آموزش شهروندان و بالاخص کودکان اختصاص دهند؛ به طور حتم افرادی كه در آینده راهی شهرهای بزرگ استان می شوند افرادی قانونمند به بار می‌آیند و به رعایت قوانین و احترام به آن بیش از بیش واقف می‌شوند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.