| کد خبر: 13093 |

◄ عزم همگانی در فرهنگ سازی ترافیک

وبلاگ تین نیوز، حسین قاسمی نژاد | خداوند در قرآن در سوره آل عمران آیه 137 می فرمایند: قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِکُمْ سُنَنٌ فَسیرُوا فِی اْلأَرْضِ. (پیش از شما سنت‌هایى بوده است، پس بر روى زمین بگردید و بنگرید...)، بنابراین سفر یكی از اجزای لاینفك زندگی بشریت می باشد  و خداوند به انسانها امر فرموده تا سفر نمایند و آیات و نشانه های او را از نزدیك رویت نمایند.

زندگی امروزی بدون حمل و نقل برای انسانی كه اجتماعی زندگی می كند میسر نیست. امروزه ترابری ایمن، منظم، سریع و ارزان از جمله لوازم پیشرفت جوامع تلقی می گردد. بسیارند كسانی كه در جامعه و امور زندگی به نظم و انضباط اهمیت نداده و به این موضوع توجه چندانی ندارند كه این عدم رعایت نظم، خصوصاً نظم عمومی در جامعه مشكلات بسیاری را به وجود آورده كه گریبانگیر خود فرد و همچنین سایر افراد جامعه می شود.

امروزه جوامع بشری چالش بزرگی در رابطه با همین موضوع دارند که باعث عدم رعایت حقوق دیگران و عدالت خواهی نیز می شود. در این بین یكی از مواردی كه از اهمیت بالایی برخوردار است بحث تصادفات می باشد كه سالانه حدود 20 هزار نفر از هموطنان را به كام مرگ می كشاند. برخلاف تصور، تصادفات، ناشی از بدشانسی یا تقدیر نیست، بلكه زنجیره ای از عوامل در رخداد یك حادثه اثربخش است كه با كنترل و رعایت آن می توان از بروز حادثه جلوگیری و یا خسارت آن را به حداقل كاهش داد.

انسان به عنوان تاثیرگذارترین عامل در تصادفات نقش بسزایی در پدید آمدن آن دارد كه از دلایل اصلی آن می توان به ضعف فرهنگ ترافیكی اشاره نمود. با توسعه و پیچیده شدن روابط بشری، جامعه نیز به شدت نیازمند رویكردهای «فرهنگی» و به عبارت دیگر «فرهنگ سازی» است که در کشور ما اقدام چندان جامعی در این مورد انجام نشده است. توسعه رفتارهای مثبت، پرهیز از خشونت،  توجه به حقوق دیگران، توجه به بهداشت روانی و سلامت عمومی، رعایت قوانین شهروندی، توجه به مسائل شهری از قبیل ترافیك، حمل و نقل، و هزاران هزار موضوع دیگر در حوزه فرهنگ عمومی و شهری قرار دارند و بی توجهی به هر یك از این موارد می تواند آثار زیانباری را بر توسعه شهری برجای گذارد.  به همین جهت  شاهد تخلفات متعدد رانندگی و مرگ سالانه 20 هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی هستیم.
به راستی چرا همچنان هر ساعت در كشورمان 2 نفر بر اثر تصادفات كشته می شوند؟
آیا تاكنون به این موضوع فكر كرده ایم كه چرا؟
آیا به طور جد وارد این موضوع شده ایم؟
آیا ارگان خاصی را مسئول فرهنگ سازی ترافیك در نظر گرفته ایم؟

همه ما برای انجام كارهایمان مجبوریم بسیاری از دقایق و ساعات روزانه خود را در خیابان های شهر بگذرانیم، البته این فقط شامل رانندگان نمی شود، بلكه كلیه شهروندان اعم از پیاده  و سواره  را دربرمی گیرد. پس فرهنگ ترافیكی یك فرهنگ همه گیر و موثر در جامعه كنونی است. از این رو در جهت كاهش آمار تصادفات  ضرورت دارد رفتارهای ترافیكی را اصلاح نماییم. 
مقام معظم رهبری در سال 91 به موضوع آسیب شناسی سبك زندگی پرداخته و به ذكر این سوال كه " چرا در زمینه فرهنگ رانندگی مردمان منضبطی  به طور كامل نیستیم ؟"  توجه ویژه خود نسبت به این موضوع را نشان داده اند. تاكیدات رهبری نشان می دهد كه همچنان در رعایت فرهنگ ترافیك دارای مشكلاتی می باشیم از این رو تمامی دستگاه‌های ذی‌مدخل در امر فرهنگ سازی با همكاری هم و یكپارچگی تصمیم ها می بایست تلاش خود را در امر فرهنگ سازی دوچندان كنند و این نكته را به خاطر داشته باشیم عرصه فرهنگ عرصه جهاد است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • شاهرخ ظهرابزاده 0 0

    نکته بسیار بجایی است. عامل انسانی مهمترین دلیل میزان بالای تصادفات و تلفات ناشی از اون در کشور است. اصلاح اون هم تنها اراده می خواهد. الان در تونلهای تهران و پل صدر نحوه رانندگی راندگان بسیار بهتر است. همچنین در جزیره کیش. این یعنی هرجا قانون اعمال شود رفتار رانندگان هم اصلاح می شود و ربطی به کشور و نژاد و … ندارد