| کد خبر: 40672 |

راه حلی برای درآمد زایی بیشتر دولت

واقع شدن کشور در مسیر ترانزیتی بسیار مناسب، فرصتی خدادای است که بی هیچ هزینه ای در اختیار ما قرار گرفته است. ما باید از این فرصت ژئوپلیتیکی و ترانزیتی برای درآمدزایی استفاده کنیم. فرصتی که می تواند میزان درآمدهای دولت را افزایش دهد و وضعیت عمومی کشور را از نظر جذب منابع مالی بیشتر به سمت مطلوب تری هدایت کند.
 
اگرچه قیمت حمل و نقل دریایی پایین تر از حمل و نقل زمینی است و کشتی ها بار بیشتری نسبت به ناوگان زمینی حمل می کنند، اما بسیاری از کشورهای همسایه ما می توانند با استفاده از راه های زمینی و ریلی ما، خود را به بنادر برسانند و از این طریق، کالاهای خود را ترانزیت کنند.
 
شمال و جنوب کشور ما با آب های آزاد درارتباط و کشومان نیز با 15 کشور دیگر، همسایه است. همچنین اگرچه جنگ اتفاقی تاسف بار است اما وقوع جنگ در کشورهای افغانستان و عراق، فرصت های بیشتری در اختیار ما قرار داد تا از مزایای خود و همچنین از مسیرهای ترانزیتی خود استفاده بیشتری برای حضور در بازسازی این کشورها کنیم.
 
متاسفانه آنچه رخ داده این است که از فرصت های ترانزیتی کشور استفاده بهینه نمی شود. فرصت هایی که اگر در اختیار دیگر کشورها بود به طور حتم منابع مالی مطلوبی را برای آنها به همراه می آورد. متوسط عمر ناوگان حمل و نقل زمینی ما 18 سال است که ناوگانی فرسوده محسوب می شود، درحالی که متوسط عمر ایده آل برای آن 5 تا 7 سال است که باید به نوسازی آن توجه کرد.
 
تسهیل قوانین، رسیدگی و توجه به زیرساخت ها، جاده ها، بزرگراه ها و مسیرهای ترانزیتی می تواند فرصت استفاده از راه های ترانزیتی را افزایش دهد.
 
استفاده از چنین فرصت هایی نیازمند مدیریت و برنامه ریزی است و در عین حال می توان با سپردن کار به بخش خصوصی کار را ساده تر کرد.
 
نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق تهران

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناصری 0 0

    در ایران به فرموده خانم مقیمی یک خلع اساسی وجود دارد. برنامه ریزی و اجرا در موعد مقرر است. یکی دیگر از خلاها بنظر من عدم تناسبیت مدیران بخش حمل و نقل با برنامه های حمل و نقلی است. سطح علمی و عملیاتی مدیران حمل و نقلی در ایران خیلی ضعیف است و قادر نیست موقعیت های ترانزیتی ایران را پویا وپر رونق و شکوفا نماید. کارنامه مدیران حمل و نقل در قضیه مشکل ترانزیتی ایران و ترکیه مشخص شد که چطور با سه ماه بحران بازارهای تجاری ایران را در دنیا در شرایط فعلی که اقتصاد ایران بحرانی است، انداختند. خداوند متعال به همه از الطاف خود بذل کرده است ولی به ایران بخاطر منابع غنی زیرزمینی، مراکز بزرگ طبیعی و فرهنگی و قرارگیری در محور تجارت بین الملل لطف بیشتری داشته است. در عوض ما چکار کرد ایم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟