| کد خبر: 85783 |

◄ نوسازی ناوگان جاده‌ای به چهار برابر قیمت جهانی

تین‌نیوز | یک عضو کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی ایران گفت: در حال حاضر یک کامیون از سوی دولت به چهار برابر قیمت جهانی و تسهیلات بانکی با نرخ سود 30 درصد به خریدار واگذار می‌شود.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مجتبی بهاروند در جلسه روز گذشته کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به وضعیت کامیون‌های ترانزیتی تحت مالکیت راننده ایرانی اظهار داشت: در حال حاضر یک کامیون از سوی دولت به چهار برابر قیمت جهانی و تسهیلاتی با نرخ سود 30 درصد به خریدار واگذار می‌شود. این درحالی است که همان کامیون در کشور افغانستان یک‌چهارم قیمت داخلی ایران است.

وی افزود: به همین خاطر هر یک از شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان خراسان بین 200-300 کامیون پلاک افغانستان به‌صورت گذر موقت تحت پوشش خود قرار داده‌اند تا مانند سایر شرکت‌های فعال کشور دچار مشکل نشوند.

این عضو کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک با اشاره به نحوه کمک‌های دولتی تأکید کرد: دولت اگر پولی ندارد به ما بدهد شرایط خرید ناوگان به قیمت جهانی را ایجاد کند.

جوانمردی در ادامه بیان داشت: برای این حل این مشکل ماده 168 قانون برنامه پنجم توسعه باید در برنامه ششم تمدید شود. در حالیکه وزارت راه و شهرسازی به این ماده توجهی نکرد و تشکل‌ها باید بر آن تأکید داشته باشند.

وی با بیان اینکه «آیین‌نامه باید از دست وزارت صنایع دور بماند» تصریح کرد: در آیین‌نامه قبلی سه وزارتخانه اقتصاد، صنعت و راه مسئول تنظیم آن بودند و با توجه به اینکه موضع وزارت صنایع، خودرویی و وزارت راه منفعل بود به همین خاطر، طبق آیین‌نامه مصوب این سه وزارتخانه به‌قدری استانداردها و موانع سخت بود که ظرف این مدت فقط 268 کامیون دست‌دوم وارد کشور شد.

مجتبی بهاروند در ادامه خاطرنشان کرد: علاوه بر ارائه قیمت جهانی کامیون، سود تسهیلات بانکی برای نوسازی و خرید ناوگان نیز باید به صفر برسد زیرا در غیر این صورت مالکیت کامیون برای شرکت‌ها توجیه اقتصادی ندارد، همچنین وزارت راه و شهرسازی باید تعرفه‌ها را کاهش دهد.

امید ملک رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک و گمرک اتاق ایران خطاب به اعضای کمیسیون یادآور شد: در زمان باقیمانده برای تصویب برنامه ششم توسعه، باید برای کاهش عوارض گمرکی نوسازی ناوگان دست‌به‌کار شد؛ زیرا دولت وضعیت مالی مساعدی برای کمک به بخش خصوصی ندارد.



 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.