| کد خبر: 56556 |

حمل و نقل صدرنشین گرانی درسبد تورم خانوار

تین نیوز | پس از مدت ها که بهداشت و درمان صدرنشین گرانی در سبد تورم خانوار بود، در خرداد امسال حمل و نقل با 21 درصد نرخ تورم مقام نخست را در این باره از آن خود کرد.
 
روند افزایش تورم در این بخش طی سال‌های گذشته با رشد همراه بوده و کم کم این گروه جای خود را در سبد هزینه‌ای خانوار باز کرده و درصد قابل توجهی از درآمدهای ماهانه خانواده‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

از سوی دیگر بخش آموزش با تورمی برابر با 17.5 درصد جزو گران شده‌ترین گروه‌های هزینه‌ای خانوار عنوان شد. رشد تورم در این بخش با توجه به تورم کل که 14.2 درصد در خرداد اعلام شده، 3.3 واحد درصد بیشتر بوده است.

بخش آموزش کشور به همراه بخش بهداشت و درمان به عنوان مهمترین گروه‌های هزینه‌ای که خانوار لاجرم به هزینه‌کرد در آن است همواره بیشترین افزایش قیمت‌ها را در چند سال قبل داشته است. در تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نیز بهداشت و درمان تورم 18.3 درصدی داشته است.

این درحالی است که دولت طرح‌های مختلفی را برای کاهش هزینه‌های درمان اجرا کرده و با پروژه بیمه سلامت نیز سعی در کاهش هزینه‌های خانوارهایی بدون پوشش بیمه داشته اما با این وجود هزینه‌ها در این بخش‌ها با سرعت زیادی رو به افزایش است.

هرچند افزایش نرخ تورم در بخش‌هایی مانند تفریح و فرهنگ و هتل و رستوران هم هر یک با تورم 16.3 و 16.9 در زمره نرخ رشدهای بالا قلمداد می شود اما این دو گروه جزو هزینه‌های ضرور خانوار نیست و با حذف آن از سبد هزینه‌ها، مشکلی برای خانوارها ایجاد نخواهد شد اما آموزش، بهداشت و درمان و حمل و نقل اقلامی نیست که بتوان آن را در سبد هزینه نادیده گرفت و یا حذف کرد.

به جز این اقلام، مسکن همچنان در ردیف بالاترین تورم‌ها خودنمایی می‌کند. در خرداد امسال نیز تورم مسکن، آب و برق و سایر سوخت‌ها 17.1 و مسکن به تنهایی 15.2 درصد رشد قیمت داشته است.

در گروه خوارکی‌ها نیز با تورم 10.5 درصد، گروه میوه و خشکبار با تورم 19.9 درصد اولین مقام رشد تورم را به دست آورده است. ماهی نیز با تورم 15.2 و نان با تورم 14.2 درصد در رتبه‌های بعدی گران شده‌ها جای گرفته است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.