| کد خبر: 55350 |

◄ راه های روستایی؛ از وزارت راه تا وزارت نفت

تین نیوز | عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه راه روستایی به عنوان یکی از عوامل استیضاح عباس آخوندی از سوی 30 نماینده مجلس به شمار می رود که مشکل اصلی نه تنها از سوی وزارت راه بلکه در خلف وعده شرکت نفت در تامین قیر تهاتری و  سازمان مدیریت و برنامه ریزی در تخصیص به موقع اعتبارات ریشه دارد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، یکی از دلایل مورد نظر 30 نفر از نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیر راه و شهرسازی عدم انجام تعهدات در زمینه راه  روستایی بوده است، در حالی که از 150 هزار کیلومتر راه روستایی در کشور وجود دارد و 91 درصد جمعیت روستاهای کشور از راه مناسب برخوردارند. 54 هزار کیلومتر از راه های روستایی نیازمند روکش آسفالت است که 130 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

راه روستایی در سال 93
به گفته سید حسین میرفیع معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی در اسفند سال گذشته، با احتساب راه‌های روستایی افتتاح شده در هفته دولت، دهه فجر و راه های بهره برداری شده تا پایان سال گذشته در مجموع 3هزار کیلومتر تعویض روکش و 4 هزار کیلومتر راه روستایی در سال 93 آسفالت شد که بخشی از آن شامل روکش راه‌های موجود و  توسعه راه‌های روستایی کشور بوده است.
 
همچنین در سال گذشته حدود 40 درصد از اعتبارات تخصیص پیدا کرد اما علی رغم  کمک قانون بودجه سال 93  با عنوان قیر تهاتری از جانب دولت در ازای بدهی به وزارت راه و شهرسازی در خصوص تامین قیر مورد نیاز مجریان فراهم نشد اما هزار و 100 کیلومتر راه روستایی به صورت مشارکتی در دست اجرا قرار دارد.

لازم به ذکر است در یکی از جلسات بررسی لایحه بودجه 94 کل کشور توسط نمایندگان مجلس در اسفند سال گذشته  وزارت نفت موظف شد در چارچوب قانون بودجه 94 از طریق شرکت دولتی تابعه ذیربط معادل ارزش ریالی 500 هزار تن قیر را جهت روکش آسفالت راه‌های روستایی فاقد آسفالت در اختیار وزارت راه قرار دهد.
 
همچنین بر اساس مصوبه بند «ف» تبصره 2 لایحه بودجه، وزارت نفت موظف شد از طریق شرکت دولتی تابعه ذی‌ربط معادل ارزش ریالی پانصدهزار تن قیر رایگان تا سقف شش هزار میلیارد (6.000.000.000.000) ریال را جهت روکش آسفالت، آسفالت راه‌های روستایی فاقد آسفالت و معابر روستاها و بهسازی روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر به نسبت هشتاد درصد (80%) در اختیار شرکت‌های تابعه ذی‌ربط وزارت راه و شهرسازی و بیست درصد (20%) بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار دهد و در حساب های فی‌مابین خود و خزانه‌داری کل کشور اعمال و با آن تسویه نماید.

اقدامات راه روستایی در سال 94
بیشترین مشکلات وزارت راه و شهرسازی در بخش راه روستایی تامین اعتبارات است به طوری که با توجه به بدهی دولت به وزارت راه و شهرسازی و تعهد به منظور تامین قیر این وزارتخانه از سوی شرکت نفت، در سال جاری اولویت وزارت راه و شهرسازی در حوزه راه های روستایی تامین قیر جهت روکش آسفالت است و با توجه به مشکلات کمبود اعتبار و وضعیت اقتصادی دولت در سال جاری 12 هزار میلیارد ریال اعتبار برای روکش آسفالت راه های روستایی اختصاص یافت.

همچنین طبق آمارهای مندرج در سایت وزارت راه و شهرسازی هم اکنون پنج هزار کیلومتر راه روستایی در دست ساخت قرار دارد که برای تکمیل آنها در سال جاری به حدود 15 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

راه های روستایی در قانون برنامه پنجم
طبق قانون برنامه پنجم توسعه وظیفه وزارت راه و شهرسازی، برخورداری روستاهای بالای پنجاه هزار نفر از راه های روستایی از 120 هزار کیلومتر راه آسفالته است که مجلس شورای اسلامی در زمان تصویب قانون بودجه سال 94 علاوه بر اعتبارات استانی، اعتبارات ملی نیز برای راه های روستایی در نظر گرفت اما سازمان مدیریت و برنامه ریزی در پرداخت آنها با مشکل مواجه است. در صوتی که طبق گفته های میرشفیع حجم راه های روستایی آسفالته از چهار هزار کیلومتر فعلی به پنج هزار کیلومتر خواهد رسید.

گفتنی است طبق برنامه پنجم باید 153 هزار کیلومتر راه روستایی ساخته شود که 120 هزار کیلومتر آن آسفالته باشد اما در حال حاضر حدود ۱۳۲ هزار کیلومتر راه برای روستاها ساخته شده که ۱۰۵ هزار کیلومتر آنها آسفالته است.

این درحالی است که آسفالت  ۵۴ هزار کیلومتر از راه های روستایی کشور عمر بیش از ۱۰ سال دارند. طبق اظهرات معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی در ماه گذشته این وزارتخانه سرمایه گذاری ویژه ای بر روی این مساله ندارد. با همه اینها نبی اله احمدی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه پس از تشکیل جلسه کمیسیون عمران با حضور وزیر راه و شهرسازی و بررسی های لازم، بهتر می توان در زمینه احتمال استیضاح، اظهار نظر کرد معتقد است خوشبختانه در حوزه راه های روستایی، وضعیت مناسب و اقدامات خوبی در حال انجام است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • vahid 0 0

    متاسفانه راه های روستایی ساخته شده دارای اشکال ذیل است. متاسفانه بدلیل نداشتن سیستم سالم اداری در ستاد و صف معاونت راه روستایی پروژه ها تقریبا " تماما " از خط الراس در مناطق تپه ماهور و کوهستان برای[…] عبور داده شده در نتیجه نه تنها هزینه ی احداثبسیار بالاست بلکه مسیرها را نیز بسیار غیرایمن و سانحه خیز کرده است در نتیجه میزان سوانح بسیار بالاست. برای رضای خدا هم که شده اگر کوچکترین ایمانی دارید برای جلوگیری از تلفات عزیزانمان وضعیت موجود در وزارت راه و شهرسازی را اصلاح کنید. ضمنا معاونت محترم راه روستایی در اداره ی زیرمجموعه ی خودش ناتوان بود مسئولیت دو معاون وزیر دیگر هم به ایشان دادند.

  • زرنانی 0 0

    خواهش می کنم به داد ما برسید. تردد سنگین کامیون های سنگین در تمام مدت ۲۴ ساعت از وسط روستا زرنان شهر قدس, استان تهران!! آیا کار درستی است تمام بار ترافیکی غرب تهران از وسط روستا زرنان باشد!! بخدا آسایش نداریم!!