| کد خبر: 41976 |

مدرن‌ترین هواپیمای ایرباس قابلیت تیکاف در باند فرودگاه تبریز را دارد

تین نیوز | مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان‌شرقی گفت: باند اصلی فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز براساس استانداردهای روز دنیا بازسازی شده و مدرن‌ترین هواپیمای شرکت هواپیمایی ایرباس هم می‌تواند در این باند نشست و برخاست داشته باشد.
 
مصطفی صفایی اظهار داشت: ایرباس 380 که اخیراً نیز در فرودگاه امام به زمین نشست براساس استانداردهای فرودگاهی طراحی و ساخته نشده و دارای نزدیک به 80 متر عرض است و این مورد با 90 درصد فرودگاه‌های دنیا تطابق ندارد بنابراین شرکت سازنده تصمیم به تقلیل استانداردهای رعایت شده در محصول نهایی خود را دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر عرض 60 متر نهایت استاندارد مورد نظر برای هواپیماها است، افزود: اولین باند بتنی کشور از نظر استحکام و قابلیت برای فرود ایرباس 380 مشکلی ندارد.

صفایی در رابطه با اظهار نظر مسئولان نیروی هوایی در رابطه با باند بتنی فرودگاه تبریز مبنی بر اینکه کارآیی لازم برای هواپیماهای نظامی را نخواهد داشت، گفت: تاکنون اظهار نظری از سوی مسئولان این مجموعه به فرودگاه درباره باند بتنی نشده و فرودگاه بین‌المللی تبریز همچنان به مجموعه نیروی هوایی نیز خدمات ارائه خواهد کرد.

این مقام ارشد استان در حوزه حمل و نقل هوایی با تاکید بر اینکه استفاده از ماده سیمان و بتن برای باندها در کشورهای مختلف متداول است، اضافه کرد: در این مورد فرودگاه استانبول عینی‌ترین و ملموس‌ترین مثال می‌تواند برای ما باشد.

وی در عین حال دسترسی به ماده سیمان و گران شدن قیر و به تبع آن آسفالت در کشور و در نتیجه هزینه بر بودن این ماده برای بازسازی باند را دلیل استفاده از گزینه بتنی برای باند فرودگاه تبریز اعلام کرد و تصریح کرد: علاوه بر این آسفالت به مرور زمان کیفیت خود را از دست داده و به صورت شن‌های ریز در سطح باند پراکنده می‌شود که این امر نشست و برخاست هواپیماها را با مشکل مواجه می‌سازد اما بتن از این قاعده مستثنی است.

برای اولین بار است که باندی تمام بتنی در کشور احداث می‌شود این سیستم دارای مزیت‌هایی است که از آن جمله می‌توان به نزدیکی به استانداردهای بین‌المللی، نگهداری راحت و سهل باندهای بتنی که نقش اساسی در کاهش هزینه‌های نگهداری این نوع باندها نسبت به باند آسفالت است اشاره کرد.

فرودگاه بین‌المللی تبریز هم اکنون با داشتن حدود 200 پرواز داخلی و 20 پرواز خارجی ورودی و خروجی در هفته از نظر تعداد پرواز و تجهیزات ناوبری از جایگاه مناسبی در کشور برخوردار است و در حال حاضر دارای یک فرودگاه اقماری به نام فرودگاه سهند است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • هوشنگ 0 0

    مدرنترین ایرباس خاک کف پای انتونف صدو چهل هم نمیشود چرا برای تمثیل از نام این پروژه موفق نام نبردید.