| کد خبر: 36165 |

در میزگرد تخصصی تین نیوز عنوان شد:

◄سهم ۶۰ درصدی حمل و نقل از درآمد حاصل از لجستیک

تین نیوز | حمل و نقل یکی از فعالیت های مرتبط با لجستیک و البته بخش قابل توجه آن است. زیرا 60 درصد درآمد حاصل از فعالیت لجستیکی را حمل و نقل تشکیل می دهد و 40 درصد دیگر به طور کامل غیر حمل و نقلی است.

به گزارش تین نیوز، در میزگرد تخصصی حمل و نقل و لجستیک که با حضور محمدرضا شیخ کبیر، کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، مدیرعامل شرکت خدمات لجستیک شرکت شامخ و عضو هیئت مدیره شرکت سایپا و همچنین مهدی فتح الله، دکترای مهندسی صنایع، عضو هيئت مديره انجمن لجستيك و زنجيره تامين ايران به همت تین نیوز برگزار شد، صنعت لجستیک از زوایای مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. 

تعریف جهانی لجستیک، نقش بنادر خشک، تاثیر و تناسب حمل و نقل چند وجهی، نسبت و تقابل مدهای مختلف حمل و نقل از نظر حجم و سرعت، همچنین کمبودها و کاستی های زیرساختی فعلی لجستیک و نقاط ضعف و قوت، و کاهش حجم جابجایی کالا از یک مد و انتقال آن به مد دیگر، از موضوعات مورد بحث این میزگرد به شمار می رود.  در حال حاضر، قسمت دوم این میزگرد تقدیم خوانندگان ارجمند می شود:

در ادامه بخش ابتدایی میزگرد حمل و نقل و لجستیک، محمدرضا شیخ کبیر با اشاره به مفهوم لجستیک، اظهار داشت: در فرهنگ کسب و کار ایران، لجستیک با حمل و نقل هم معنا شده است. زیرا شرکت های حمل و نقلی ایرانی برای اولین بار این نام را در ارتباطات ترانزیتی خود با شرکت های ترک مشاهد کرده اند. زیرا  اکثر شرکت های حمل و نقلی و ترانزیتی ترکیه ای از کلمه لجستیک در پسوند نام شرکت استفاده می کنند.

وی افزود: این درحالی است که حمل و نقل یکی از فعالیت های مرتبط با لجستیک و البته بخش قابل توجه آن است زیرا 60 درصد درآمد حاصل از فعالیت لجستیکی را حمل و نقل تشکیل می دهد و 40 درصد دیگر به طور کامل غیر خمل و نقلی است.

این عضو هیئت مدیره شرکت سایپا ضمن توجه به واژه "مدیریت" در معنای فنی کلمه "لجستیک" بیان داشت: وجود کلمه "مدیریت" در جریان فیزیکی کالا، جامعیت کار که شامل بخش های مختلفی چون مبدا و مقصد کالا، انبارش، مدیریت موجودی و حتی فرایندتامین و بسته بندی، نگهداری و توزیع را نشان می دهد. در حالی که کلمه لجستیک تداعی کننده واژه حمل و نقل است.

شیخ کبیر در ادامه با مطرح کردن این سوال که "آیا به لجستیک و حمل و نقل به چشم کسب و کار، توانمند ساز یا پشتیبانی کننده سایر صنایع نگاه می شود"؟ گفت: توجه به هر یک از این بخش ها نگرش موجود نسبت به دانش لجستیک چه در نگاه ملی و چه بنگاهی تغییر می دهد.

وی با ذکر مثالی در این مورد افزود: اگر لجستیک به چشم توانمندسازی نگاه شود، هر یک از این صنایع در هنگام نیاز یک شبکه لجستیک برای خود ایجاد می کنند. به عنوان مثال صنعت پتروشیمی، نفت و خودرو  برای پیشتیبانی خود و پاسخ به نیاز مشتریان یک فرایند لجستیکی تعریف کرده اند.

نبود نگاه مبتنی بر اقتصاد در لجستیک
عضو هیئت مدیره شرکت سایپا با اشاره به علت انجام این رویه توسط صنایع داخلی تصریح کرد: علت اصلی این اتفاق به دلیل نبود نگاه مبتنی بر اقتصاد در لجستیک است. زیرا محور توسعه کشور مشخص نیست و همچنین نوع لجستیک مورد نیاز برای این محور مشخص نشده است.

شیخ کبیر خاطرنشان کرد: در صورتی که محور توسعه و نوع لجستیک با نگاه اقتصادی دیده شود، بدین معنی نیست که نه از منظر توسعه و کسب و کار نه پیشتیبانی بدان نگاه می شود. به طوری که با نگاه اقتصادی توانمندسازی از آن گرفته می شود، اتفاقا بالعکس، زیرا توانمندسازی در نگرش اقتصادی و کسب و کار لجستیک وجود دارد.

وی تصریح کرد: گرفتاری امروز کشور ناشی از نبود نگاه اقتصادی و تفکر مقابله با توانمند سازی است.

1.2 حمل خالی به ازای هر بار حمل پر
مدیرعامل شرکت لجستیک شامخ بیان کرد: طبق آمار وزارت راه و شهرسازی به ازای هر بار حمل پر، 1.2 حمل خالی در کشور وجود دارد. بر این اساس بهره وری در برابر هزینه کرد به وجود نمی آید. 

شیخ کبیر خاطرنشان کرد: در حال حاضر هر یک از شرکت های صنعتی با ایجاد ساز و کار در قسمت حمل و نقل ریلی، جاده ای و بنادر همچنین در پترو شیمی، خودرو، معدن، باعث شده اند امکانات موجود مورد استفاده قرار نگیرند و تنها صنایع و محصولات خود را پشتیبانی کنند و در این روش، نگاه ملی و نگرش اقتصادی وجود ندارد.

محور توسعه کشور مشخص نیست
وی افزود: ریشه این مشکلات به دلیل مشخص نشدن محور توسعه کشور از میان محورهای صنعت، کشاورزی و خدماتی است، همچنین اگر قرار بار امنتخاب صنعت است، کدام دسته از صنایع است. به همین خاطر امروزه در حوزه حمل و نقل شاهد هزینه های غیر واقعی هستیم.

عضو هیئت مدیره شرکت سایپا با بیان اینکه"بسیاری از صاحبان کالا حمل و نقل را هزینه مازاد تلقی می کنند."تاکید کرد: علت آن نداشتن ارزش افزوده است،به فرض اینکه این گفته صحیح باشد،  قرار داشتن تولید و مصرف وامکان فعالیت اقتصادی بدون حمل و نقل امکان پذیر نیست.

اهمیت مکان یابی در لجستیک و حمل و نقل
شیخ کبیر با اشاره به اهمیت مکان یابی اظهار داشت: مکان یابی از جمله مسائل مورد توجه بخش لجستیک و حتی حمل و نقل است. زیرا ارزش افزوده آن در فاصله مکان تولید، مصرف و بینابین مشخص می شود. به همین خاطر نگاه فردی و توانمندسازی باعث شده در بخشی از مناطق کشور خدمات حمل و نقل وجود نداشته باشد و مناطق دیگر برای برای جابجایی توسط شرکت های حمل و نقلی وجود نداشته باشد.

وی در پایان یادآور شد: در کشوری که به عنوان شاهراه ترانزیتی خود را معرفی می کند، وجود 1.2 جابجایی بدون حمل بار، سوالات بسیاری ایجاد می کند. به طوری که اگر 220 متر فاصله برای جابجایی کالا وجود داشته باشد، 120 متر آن خالی از بار خواهد بود و دلیل آن نیز عدم وجود سامانه های اطلاعاتی برای مبدا بار، مکان وسیله حمل و نقلی جهت بارگیری و تجهیز است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.