| کد خبر: 34126 |

معاون وزیر راه: شاخص دسترسی به مسکن به بیش از ۱۲ سال رسیده است

تین نیوز | معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: ناکارآمدی نظم تامین منابع مالی و نوسانات سرمایه در حوزه ساخت و ساز سبب شده، شاخص دسترسی مسکن به بیش از 12 سال افزایش یابد.
 
حامد مظاهریان روز دوشنبه در چهاردهمین همایش سیاست های توسعه مسکن در ایران، افزود: طی 2 دهه گذشته رشد جمعیت کشور 125 درصد بوده در حالی که رشد تعداد خانوارهای کشور به 175 درصد رسیده و این مساله در بخش مسکن کشور مشکلات زیادی را برای دست اندرکاران به وجود آورده است.
 
وی با بیان اینکه در این مدت تولید مسکن بدون توجه به تقاضای آن صورت گرفته است و تسهیلات بانکی نیز به این مساله دامن زده است، گفت: در دهه 70 به ازای 109 خانوار 100 خانه داشتیم اما در سال 93 به ازای 105 خانوار 100 خانه مسکونی داریم که این نشان می دهد بخشی از کسری های ما در جای دیگری جبران شده است.
 
مظاهریان اظهار داشت: امروز در این بخش با چالش های بزرگی مواجه هستیم که یکی از آنها ناکارآمدی نظام تأمین منابع مالی مسکن است به طوری طی 23 سال گذشته 4 دوره رکود و رونق را در بخش مسکن شاهد بوده ایم.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش مسکن زمین به یک کالا تبدیل شده است و تا سال 1405 برای ساخت و ساز مسکن به بیش از 45 هزار هکتار زمین نیازداریم و این کار ما را بسیار دشوار کرده است.
 
مظاهریان به مشکلات بخش مسکن اشاره کرد و گفت: ناکارآمدی سیاست های توسعه شهری یکی از جمله چالش هایی است که ما ناچار به اصلاح خدمات شهری و طرح های توسعه عمرانی شهرها هستیم و برای هر شهری یک برنامه جداگانه ای نیاز داریم.
 
وی با بیان اینکه شاخص دسترسی به مسکن به 12 سال رسیده است گفت: باید شاخص دسترسی به مسکن را از 12 سال به 8 سال کاهش دهیم که این نیازمند یک نظام برنامه ریزی دقیقی است.
 
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: عدم تطبیق الگوی تولید مسکن یکی از مشکلات این بخش است به طوری هم اکنون در سطح کشور یک میلیون و 600 هزار واحد مسکونی خالی از سکنه وجود دارد که 300 هزار واحد آن مربوط به شهر تهران و 450 هزار واحد آن در استان تهران و البرز قرار دارد.
 
وی یادآور شد: طبق پژوهش های مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی سرانه ساخت مسکن در کشور از هر 147 مترمربع به 110 متر کاهش یافته است و این نشان می دهد بسیاری از خواسته های خانوارها باید در جایی دیگری از شهر پاسخ داده شود.
 
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: گرچه کوچک سازی خانه یک آرمان است اما باید به خواست خانوارها از قبیل مسایل آموزشی، ورزش و بهداشتی در جای دیگری پاسخ داده شود.
 
وی بیان کرد: متأسفانه زمانی که مسکن مهر آغاز شد قانونی به تصویب رسید که براساس آن کمیته کنترل کیفیت باید ملغی شود، این به منزله این بود که کیفیت فدای کمیت شده است و امیدواریم با هم اندیشی بتوانیم در افق 12 سال آینده و برنامه ششم توسعه بخش مسکن را سروسامان بدهیم.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان با اشاره به برگزاری چهاردهمین همایش سیاست های توسعه مسکن در ایران گفت: این همایش امروز در حالی برگزار می شود یک وقفه 6 ساله در برگزاری آن به وجود آمده بود و امیدواریم با عملی شدن هفت محور این همایش شاهد تحولات بزرگ در بخش مسکن کشور باشیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.