| کد خبر: 34057 |

◄ تفاهم‌نامه ساخت راه‌آهن برای دور زدن ازبکستان

تین نیوز | کارشناس ارشد حمل ونقل با اشاره به مشکلاتی که ازبکستان در حمل و نقل کالا به تاجیکستان ایجاد می کند، گفت: هفته گذشته یک تفاهم نامه ای میان پنج کشور افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان، چین و ایران برای ساخت راه آهن به منظور دور زدن ازبکستان منعقد شده است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز از چهل و دومین جلسه کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی، محمد نبی جوانمردی، در این جلسه با اشار به راه آهن گرگان-اینچه برون اظهار کرد: با اتصال شرق دریای خزر به جنوب روسیه، حجم مناسبی از کالا از جمله گندم و سنگ آهن قزاقستان و محصولات نفتی روسیه برای حمل به وجود خواهد آمد.

وی افزد: در قسمت داخلی این راه آهن در ایران، به دلیل پستی، بلندی و گلوگاه های شمالی، سرعت حمل بسیار ناچیز است و نیاز به سرمایه گذاری مجدد دارد.

این کارشناس حمل و نقل ریلی با توجه به مشکلات فصل سرما در خط آهن گرگان-اینچه برون گفت: در مقطع اول اگر جابجایی سالانه 500 هزار تن محقق شود، در مرحله بعد برای کاهش مشکلات در فصل سرما بخشی از ناحیه شمالی این خط آهن برقی خواهد شد. همچنین در صورت افزایش حجم بار در  مرحله سوم طرح اتصال راه آهن گرگان به دامغان اجرایی خواهد شد.

جوانمردی در ادامه بیان داشت: به دلیل مشکلاتی که ازبکستان برای حمل و نقل تاجیکستان ایجاد می کند شرکت هایی که از حمل و نقل ریلی استفاده کرده اند، با مشکل روبرو هستند. لذا در هفته گذشته، تفاهم نامه ای برای ساخت راه آهن میان کشور های افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان، چین و ایران به منظور دور زدن ازبکستان منعقد شده است.

وی با اشاره به حجم صادرات ایران در آسیای مرکز یادآور شد: بیش از 80 درصد صادرات ایران در آسیای مرکزی به مقصد تاجیکستان است، بخش کوچکی به قزاقستان اختصاص دارد و صادرات کالاهای ساختمانی به ترکمنستان است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سیدمرتضی ناصریان 0 0

    این خط ریلی مهم و عظیمی است و هدف آن اصلا دور زدن ازبکستان نیست و اصلا کشور تاجیکستان چندان مبادلاتی ندارد که برای ان همه کشورها بسیج شوند و راه آهن بزرگ فوق را بسازند بلکه این طرح ارتباط ریلی چین به عنوان اقتصادی تراز اول در سطح جهانی با خاورمیانه به عنوان قلب جهان را تعقیب می کند و البته کشورهای مسیر از آن بهره می برند کشور ازبکستان اختلافات با همسایگان خود دارد ولی نباید این طرح عظیم را آلوده به مباحثسیاسی و چالش برانگیز کنیم