| کد خبر: 27180 |

◄ گام مهم صندوق توسعه صنایع دریایی در بهره‌برداری از یک بازار پر سود

تین نیوز | در یک اقدام جدید، صندوق توسعه صنایع دریایی با همکاری بانک صنعت و معدن، از ساخت شناورهای خدمات رسان فراساحل و یدک کش در داخل، حمایت خواهد کرد.

به گزارش تین نیوز، گزارش های رسمی نشان می دهد سهم بازار ایران از شناورهای خدماتی فراساحل در منطقه خاورمیانه، پنج درصد است در حالی که سهم شرکت نفتی آرامکو عربستان سعودی به تنهایی، 25 درصد گزارش شده است.

بر اساس گزارش صندوق توسعه صنایع دریایی، یکی از دلایل محبوبیت شناورهای خدمات رسان به سکوها و یدک کش های لنگر انداز، بازار کار تضمین شده این دسته از شناورهاست. بر اساس آمارهای رسمی، شناورهای خدماتی فعال در منطقه خلیج فارس، به طور متوسط حدود 80 درصد دوره یک ساله خود را فعال و تحت اجاره بوده اند، همین مساله باعث شده تا موسسات مالی رغبت بیشتری برای اعطای تسهیلات ساخت به این نوع شناورها نشان دهند و به تبع آن، مالکان زیادی متقاضی ساخت این نوع شناورها باشند.

در ایران نیز به تازگی صندوق توسعه صنایع دریایی با همکاری بانک صنعت و معدن، در راستای ارتقای حوزه ساخت شناورهای خدماتی فراساحل و شناورهای خدمات رسان دریایی در داخل، اقدام به پرداخت تسهیلات کرده است.

در فراخوانی که در همین راستا منتشر شده، از متقاضیان خواسته شده تا مدارک زیر را به صندوق توسعه دریایی ارسال کنند:
- میزان درآمد و هزینه شناور
- برنامه زمانبندی ساخت شناور
- پیش فاکتور هزینه های ساخت شناور از کارخانه کشتی سازی (سازه+ماشین آلات و تجهیزات+سیستم رانش)
- تشریح بازارهای در دسترس مشتری برای شناورهای مورد نظر
- رضایت نامه مشتری برای مجوز ارسال اطلاعات و دریافت گزارش وی از سامانه اعتبار سنجی
-مدارک هویتی

واحد محاسبات پولی در این طرح، دلار آمریکاست و پرداخت تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی، بر اساس ارز مورد نیاز، برحسب دلار آمریکا یا هر ارز قابل تبدیل دیگری که توسط بانک مرکزی اعلام شود، امکان پذیر خواهد بود.

نرخ سود مورد انتظار تسهیلات اعطایی به اشخاص مجاز مطابق مقررات صندوق توسعه ملی، در حال حاضر برای تسهیلات ریالی برابر 19 درصد و برای تسهیلات ارزی 6 درصد در سال خواهد بود. سهم آورده متقاضی (حقیقی یا حقوقی) در هر طرح، معادل 25 درصد کل هزینه های ریالی و ارزی که حداقل معادل 25 درصد از پیشرفت فیزیکی طرح بر مبنای ارزیابی فنی، مالی و اقتصادی خواهد بود.

تمامی اشخاص حقیقی ایرانی دارای اهلیت (از نظر صندوق توسعه صنایع دریایی) و دارای مجوزهای قانونی از مراجع ذیصلاح که بر اساس مقررات بانک مرکزی برای دریافت تسهیلات منعی ندارند و نیز تمامی اشخاص حقوقی خصوصی و تعاونی های ثبت شده در ایران و بنگاه های اقتصادی وابسته به موسسات عمومی غیردولتی دارای اهلیت، می توانند برای استفاده از این تسهیلات اقدام کنند.

همچنین پرداخت تسهیلات به موسسسات و شرکت هایی مجاز است که حداقل 80 درصد سهام آنها مستقیم یا با واسطه اشخاص حقوقی، متعلق به اشخاص حقوقی است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.