| کد خبر: 257009 |

قطار اکو احیا می شود؟

حرکت قطار باربری اکو در اواسط دسامبر ۲۰۲۱ ازسرگرفته شد و تا تیرماه ۱۴۰۱ ادامه داشت اما وقوع سیل ویرانگر در ایالت بلوچستان و آسیب چند باره به خط ریلی در این ایالت باعث شد تا بار دیگر حرکت قطار اکو متوقف شود.

تین نیوز

پس از گشایش رسمی بازارچه رسمی میان ایران و پاکستان با حضور سران دو کشور، مجمع بزرگ بازرگانان پاکستان(PBF) با استقبال از این تحول، خواستار گام های موثر دو کشور و بخش های خصوصی برای پیشبرد تجارت تهاتر و کسب منافع تجاری با احیای قطار اکو و از همه مهم ترین توسعه ارتباطات ریلی میان ایران و پاکستان شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، بهره برداری رسمی از بازارچه مرزی و عملیاتی کردن سازوکار تهاتر میان جمهوری اسلامی ایران و پاکستان همکاری های دوجانبه جهت روان سازی تجارت و افزایش حجم مبادلات اقتصادی را وارد مرحله جدیدی کرده است؛ تحولی که مورد استقبال بازرگانان همسایه شرقی قرار گرفته و آنان توسعه ارتباطات ریلی و احیای قطار باری اکو جهت کسب منافع بیشتر تجاری را مطالبه می کنند.

ایران دروازه ارتباط و اتصال به آسیای مرکزی است و با بهره مندی از زیرساخت های حمل و نقل و برخورداری از مرزهای مشترک با کشورهای این منطقه قادر است به پاکستان برای دسترسی به همسایگان ایران در آسیای مرکزی و همچنین روسیه کمک کند.

اواخر آذرماه ۱۴۰۰ سوت حرکت قطار باری اکو موسوم به طرح ریلی تهران - استانبول - اسلام آباد با حضور مقامات ارشد ایران، پاکستان و ترکیه پس از ۱۰ سال توقف در اسلام آباد به صدا درآمد. پس از چند عملیات ارسال محموله با قطار آی تی آی، وقوع سیل ویرانگر در مسیر این خط ریلی در بلوچستان پاکستان بار دیگر حرکت قطار باری اکو را متوقف کرد.

پس از گشایش رسمی بازارچه رسمی میان ایران و پاکستان با حضور سران دو کشور، مجمع بزرگ بازرگانان پاکستان(PBF) با استقبال از این تحول، خواستار گام های موثر دو کشور و بخش های خصوصی برای پیشبرد تجارت تهاتر و کسب منافع تجاری با احیای قطار اکو و از همه مهم ترین توسعه ارتباطات ریلی میان ایران و پاکستان شد.

محمد اعجاز تنویر، رئیس این مجمع بازرگانی در شهر لاهور طی بیانیه ای گفت که اکنون زمان بهره برداری حداکثری از فرصت های تجارت با ایران است و برای این مهم احیای مجدد قطار باری اکو میان پاکستان، ایران و ترکیه اجتناب ناپذیر می باشد.

وی تاکید کرد که ایران مسیر سهل، آسان و مقرون به صرفه برای پاکستان جهت دسترسی به بازارهای مهم در ترکیه، آسیای میانه و اروپا است لذا نوسازی زیرساخت های ریلی در پاکستان در راستای صرفه جویی در زمان و هزینه جهت صادرات کالاها به منطقه نیاز امروز ما است.

رئیس مجمع بازرگانی پاکستان افزود که قطار اکو یک تجربه موفق آمیز میان سه کشور دوست و برادر ایران، پاکستان و ترکیه است که نیازها و منافع متقابل را می تواند به آسانی تامین کند.

شایان ذکر است، طول خط راه آهن اسلام آباد ـ تهران ـ استانبول ۶۵۰۰ کیلومتر است که ۲۵۷۰ کیلومتر آن در ایران، ۲ هزار کیلومتر آن در ترکیه و حدود ۱۹۰۰ کیلومتر در خاک پاکستان است که زمان حرکت در این مسیر کمتر از نصف حمل و نقل دریایی است و نسبت به مسیر جاده ای امن تر و به صرفه نیز خواهد بود. قطار باری کانتینری از پاکستان به مقصد استانبول به زاهدان می رسد، پس از ورود به این شهرخط ریلی زاهدان - کرمان کار خود را بطور رسمی شروع می کند.

قطار کانتینربر اکو براساس توافق سه جانبه میان اسلام آباد، تهران و آنکارا در سال ۲۰۰۹میلادی(۱۳۸۷) فعالیت خود را رسما آغاز کرد و اولین قطار در روز چهاردهم اوت همان سال (۲۳ مرداد ۱۳۸۸) از اسلام آباد و از مسیر ایران عازم ترکیه شد.

مسوولان پاکستانی همواره اهمیت گسترش ارتباطات ریلی این کشور با ایران برای توسعه تجارت ترانزیت با آسیای میانه، روسیه، ترکیه و جمهوری آذربایجان را مورد تاکید قرار می دهند.

اسلام آباد پیش تر قرارداد تجارت ترجیحی را با تهران امضا کرده است و اکنون مذاکرات دو کشور پیرامون تجارت آزاد نیز آغاز شده است که می تواند به یک گام بزرگ در تقویت تجارت دوجانبه و کمک به اتصال منطقه ای تبدیل شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان 0 0

    سلام. علت توقف قطار اکو در ده سال منتهی به آذر 1400 چه بود؟
    از اواخر آذرماه ۱۴۰۰ تا توقف این قطار بدلیل سیل ، چند تن بار بین دو کشور مبادله شد؟ چند تن بار از کوریدور آی تی آی عبور کرد؟

  • ناشناس 0 0

    متاسفانه من وقتی در برنامه های وزارت راه ترکیه و رسانه دیدم اصلا ایران الویت انها نیست.

    الان انها دنبال اتصال راه اهن قارص نخجوان هستند موضوع دریاچه وان بایکوت هست.

    متاسفانه دستگاه های دیپلماسی و لابی های تجاری ما هم در بی عملی مطلق بوده اند.


    ترکیه کریدور شرقی غربی خود تا ۵۰ تا ۶۰ برقی کرده است، ایران هنوز ۱ متر هم کریدور های اصلی شمالی جنوبی، غربی شرقی خود را برقی نکرده است. در حرف بما میگویند اما در عمل یک چیز دیگر نشان میدهند