| کد خبر: 255190 |

◄ بودجه متروی مشهد چقدر است؟

2 هزار میلیارد تومان برای احداث هر کیلومتر مترو در مشهد نیاز است.

تین نیوز

2 هزار میلیارد تومان برای احداث هر کیلومتر مترو در مشهد نیاز است.

به گزارش تین نیوز، مترو مشهد در حالی در 13 سالگی خود به سر می برد که از لحاظ تامین بودجه و اعتبار در وضعیت مناسبی به سر نمی برد. در افق نهایی متروی مشهد دارای 4 خط خواهد بود. در سال 1398، مترو مشهد بیش از 58 میلیون مسافر را جابجا کرد. لازم به ذکر است که مترو مشهد نخستین سیستم قطار شهری در کشور بود که ایستگاه مترو را به فرودگاه (هاشمی نژاد) رساند. 

متاسفانه علی رغم اهمیت ویژه مترو در جابجایی های درون شهری، همچنان پروژه قطار شهری مشهد برای تکمیل با کمبود اعتبار روبروست به گونه ای که در صورت فقدان حمایت موثر دولت از این پروژه، متولی اجرای مترو مشهد با مشکل روبرو خواهد شد.

به گزارش شهر آرا نیوز، سال گذشته اعلام می شد که هزینه ساخت هر کیلومتر مترو ۱۵۰۰ میلیارد تومان است، اما با توجه به رشد قیمت دلار و افزایش هزینه ها، امسال هزینه ساخت هر کیلومتر مترو با افزایش ۵۰۰ میلیارد تومان مواجه شده و به رقم ۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

 کیانوش کیامرز (مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد) در این رابطه می گوید: با توجه به اینکه هزینه برای ساخت هر کیلومتر قطارشهری در شهری مانند مشهد که ساخت مترو یکی از نیاز های اصلی این شهر محسوب می شود به شدت افزایش یافته و دولت نیز در سال گذشته مصوبه ای خاص برای مترو مشهد داشت، اما مصوبات دولت پس از گذشت بیش از یک سال از وعده های داده شده هنوز عملی نشده است و در صورتی که یک نهضت ملی برای ساخت مترو در کشور ایجاد نشود شهرداری ها از جمله شهرداری مشهد به تنهایی توان ساخت مترو در بازه زمانی مناسب را نخواهند داشت و در عمل نه تنها مشکلات ترافیکی و محیط زیستی شهر مشهد همچنان پابرجا خواهد بود، بلکه سال های آینده شاهد گره های ترافیکی بیشتر در شهر خواهیم بود.

امیدواریم دستگاه حفار، ۱۰ کیلومتر پایانی خط ۳ قطارشهری مشهد در بخش غربی این خط را در مدت دو و نیم سال حفاری کند، اظهار کرد: همچنین ۱۴ کیلومتر حفاری تونل قطارشهری مربوط به خط ۴ بوده در مجموع ۲۴ کیلومتر از حفاری خطوط قطارشهری مشهد باقی مانده است، با توجه به وجود دو دستگاه تی بی ام (دستگاه حفاری) در مشهد روی کاغذ می توان پایان عملیات حفاری را در انتهای سال ۱۴۰۴ داشته باشیم، اما محقق شدن این اتفاق نیازمند تأمین مالی ۳۸۰۰ میلیارد تومان پول است و این عدد در صورتی است که افزایش هزینه نداشته باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.