| کد خبر: 272428 |

گزارشی از آخرین وضعیت خط10مترو به‌عنوان نخستین خط جدید قطار زیرزمینی تهران

به اندازه بزرگراه همت، زیرزمین! مترو از غرب به شرق می رسد

این خط 43کیلومتر طول و 34 ایستگاه دارد که 7 ایستگاه آن تبادلی با دیگر خطوط مترو است. طول این خط تقریبا به اندازه اتوبان همت است.

تین نیوز

هجدهم مهرماه سال گذشته بود که با حضور رئیس جمهور و همزمان با افتتاح 4 ایستگاه جدید در خطوط 6 و 7 متروی تهران، حفاری خط 10 به عنوان نخستین خط از خطوط جدید چهارگانه پایتخت آغاز شد؛ خطی غربی شرقی از وردآورد تا فلکه سوم تهرانپارس که پهنه شمالی شهر و مناطق و محله های کمتر برخوردار مانند منطقه 22 را پوشش می دهد.

خبرهای پربازدید روز را بخوانید:

اتوبوس برقی چینی محبوب زاکانی کی به خیابان های تهران می رسد؟

 

فروش نقد و اقساط پژو پارس در 4 قسط و تحویل فوری ویژه اردیبهشت ماه 1403 + جزئیات

به گزارش تین نیوز به نقل از همشهری آنلاین، این خط 43کیلومتر طول و 34 ایستگاه دارد که 7 ایستگاه آن تبادلی با دیگر خطوط مترو است. طول این خط تقریبا به اندازه اتوبان همت است، با این تفاوت که تمام این مسیر چندده کیلومتری باید زیرزمین حفاری شود. حدود 7 ماه پس از آغاز حفاری نخستین خط جدید متروی تهران، در قالب یک بازدید میدانی از برخی از ایستگاه های فعال این پروژه، گزارشی از میزان پیشرفت و آخرین وضعیت خط 10 ارائه شد.

احداث ایستگاه به روش تراشه باز
اولین کارگاه برای بازدید میدانی ایستگاه کوهسار در منطقه5 است. در این ایستگاه تونل رمپ دسترسی به موقعیت ایستگاه به روش زیر زمینی درحال انجام است و از تونلی به طول 190 متر تاکنون 30 متر حفاری شده است. ایستگاه کوهسار یکی از ایستگاه های فاز نخست خط 10 محسوب می شود که در آینده دستگاه تی بی ام(دستگاه مکانیزه حفار) از آن عبور خواهد کرد. ایستگاه میدان دهکده المپیک که تجهیز آن به سال 1400 بازمی گردد، دومین کارگاه این پروژه بود که از آن بازدید عملی به میدان آمد. بیل مکانیکی عظیم الجثه ای درحال خاکبرداری بود و کارگران شمع های سازه نگهبان را حفاری می کردند. کارگاه میدان اتریش سومین مقصد بود. روش ساخت این ایستگاه تراشه باز است و کارگران و ماشین آلات مشغول احداث یک رمپ هستند که تاکنون 105متر آن حفاری شده است. علاوه بر ایستگاه اتریش، ایستگاه های جنت آباد، میدان المپیک و پژوهش نیز به روش تراشه باز ساخته می شوند. این روش ساخت با توجه به فضای باز کارگاه های احداث خط 10 متروی تهران مناسب تر است. در این روش با حفاری عمودی تا عمق زمین ایستگاه احداث می شود. در روش دیگر ابتدا تونل حفاری می شود و سپس در فضای بسته تونل ایستگاه را در عمق زمین می سازند. کارگاه ایستگاه پژوهش، چهارمین مقصد است که در مرحله نصب شمع قراردارد.

حفاری خط 10 از اینجا شروع شده است
ایستگاه نهایی، کارگاه دریاچه چیتگر است که حوالی ظهر به آنجا می رسیم. دستگاه تی بی ام غول پیکر و حدودا 100متری در این کارگاه قرار دارد و تاکنون 110متر از تونل را حفاری کرده است. کارگران پس از چند ساعت کار سخت و بی وقفه در عمق 20متری زمین مشغول استراحت هستند. مدیران پروژه می گویند پس از انجام یکسری کارهای مقدماتی ازجمله تعویض تسمه دستگاه تی بی ام، حفاری خط 10 از حدود 10روز آینده به شکل جدی تر و با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت. تی بی ام فعال در کارگاه میدان دریاچه پس از رسیدن به ایستگاه جنت آباد از شفت خروجی، خارج خواهد شد.

اولویت اجرایی خط 10
حسین نصر آزادانی، مجری خط10 متروی تهران درخصوص پروژه احداث نخستین خط از خطوط چهارگانه جدید شهر تهران که عملیات حفاری آن با دستگاه تی بی ام(دستگاه مکانیزه حفار تونل) رسما از 18مهرماه سال گذشته با حضور رئیس جمهور و همزمان با افتتاح 4ایستگاه خطوط 6 و 7 آغاز شده بود، می گوید: «احداث خط جدید 10 متروی تهران در 2 قطعه غربی(وردآورد تا نمایشگاه بین المللی) و قطعه شرقی (نمایشگاه بین المللی تا فلکه سوم تهرانپارس) در دستور اجرا قرار دارد. به دلیل اهمیت و اولویت اجرای قطعه غربی، فاز اول بهره برداری خط 10 در قطعه غربی به طول 20.5کیلومتر حدفاصل ایستگاه های وردآورد تا میدان کتاب تعریف شده که در مرحله اول محدوده ایستگاه میدان دریاچه تا میدان کتاب شامل 14.5کیلومتر طول با 12 ایستگاه است که 4 ایستگاه آن به بهره برداری خواهد رسید و در مرحله دوم نیز از میدان دریاچه تا ایستگاه وردآورد به طول 6کیلومتر با 5ایستگاه که با ایستگاه وردآورد(تقاطع با خط 5مترو) بهره برداری خواهد شد. بدیهی است که مابقی ایستگاه ها در فاز اول بهره برداری به صورت عبوری ساخته خواهند شد به مرور به چرخه بهره برداری اضافه خواهند شد.» نصرآزادانی درخصوص این ایستگاه ها افزود: «میدان کتاب، ایستگاه تقاطعی با خط 7، کوهسار، ایستگاه تقاطعی با خط 6 و میدان های اتریش و دریاچه، 4 ایستگاه فاز اول هستند. میدان دریاچه، چهارباغ، اردستانی، پژوهش و وردآورد هم 5 ایستگاه فاز دوم قطعه اول پروژه خط 10 متروی تهران را تشکیل می دهند.»


سال 1406 بهره برداری از فاز اول
 مجری خط 10 متروی تهران در مورد زمانبندی برای تکمیل و بهره برداری از فاز نخست قطعه اول هم می گوید: «طبق زمانبندی انجام شده به شرط تامین به موقع اعتبار مورد نیاز پروژه، برای تکمیل فاز نخست از قطعه اول خط 10 متروی تهران شامل 14.5کیلومتر مسیر تونلی و 4 ایستگاه بهره برداری، یک برنامه 4ساله داریم و این بخش انشا الله تا پایان سال 1406 به بهره برداری خواهد رسید.»

تحویل و فعال سازی 17 ایستگاه و دپوی پارکینگ 40هکتاری
مجری خط 10 متروی تهران درخصوص میزان پیشرفت و آخرین وضعیت پروژه هم می گوید: «تا امروز 17کارگاه پروژه به شکل رسمی تحویل شده است. همچنین دپوی پارکینگ خط 10 متروی تهران به مساحت 40هکتار که یکی از بخش های اصلی پروژه محسوب می شود در منطقه 21 و حوالی ایستگاه راه آهن ملکی که در آنجا نیز ایستگاه تقاطعی خواهیم داشت، تامین و تحویل شده است.» نصرآزادانی ادامه داد: «از 17 کارگاه پروژه تا کنون 10 کارگاه شامل پژوهش، اتریش، میدان دریاچه، میدان موج، دهکده المپیک، میدان ساحل، جنت آباد، کوهسار که ایستگاه تقاطعی با خط 6 است، سردار جنگل و میدان کتاب فعال سازی شده اند که این فعال سازی در هرکدام از کارگاه ها متفاوت بوده و شامل موارد مختلفی ازجمله فنس کشی، سازه نگهبان، نصب شمع، تجهیز، خاکبرداری، احداث رمپ دسترسی، حفاری و... می شود. فعال سازی و تحویل دیگر کارگاه های پروژه نیز در دست انجام است.»

تکمیل فاز دوم در سال 1408
نصرآزادانی در مورد زمان تکمیل فاز دوم پروژه هم می گوید: «اجرا و تکمیل فاز دوم هم به موازات فاز نخست و به صورت موازی پیش خواهد رفت و کارگاه ایستگاه های پژوهش، اردستانی، چهارباغ و وردآورد هم تحویل و تجهیز می شود. زمان تکمیل فاز اول و دوم از قطعه نخست خط 10 مترو تهران 6 ساله است و همانطور که اشاره شد، اگر در بحث تامین اعتبارات وقفه ای پیش نیاید و کارها طبق برنامه ریزی پیش برود، فاز دوم نیز انشا الله 2سال بعد یعنی در سال 1408 تکمیل می شود و به بهره برداری می رسد.»

110متر حفاری تونل خط 10 مترو
مجری خط 10 متروی تهران درباره میزان حفاری انجام شده در این پروژه گفت: «درحال حاضر یک تی بی ام(دستگاه حفار مکانیزه) در پروژه وجود دارد. برای حفاری خط 10 مترو استفاده از 5 دستگاه تی بی ام برنامه ریزی شده است که فعلا در فاز اول قطعه نخست پروژه 3 دستگاه تی بی ام خواهیم داشت. دستگاه تی بی ام شماره یک در کارگاه میدان دریاچه به سمت شرق فعال و تاکنون 110متر تونل احداث شده است. دستگاه تی بی ام شماره 2 نیز که از تبریز بارگیری و حمل می شود، در کارگاه جنت آباد فعال خواهد شد. البته در این ایستگاه احداث شفت آغاز شده است. دستگاه تی بی ام شماره 3 نیز در کارگاه میدان دریاچه به سمت غرب یعنی وردآورد و محل دپوی پارکینگ فعال می شود.»

اولویت با بخش غربی
 خط 10 متروی تهران 7 منطقه پایتخت شامل مناطق یک، 2، 3، 4، 5، 21 و 22 را پوشش می دهد. در همین رابطه مجری خط 10 تأکید می کند که در این پروژه اولویت احداث و تکمیل با بخش غربی آن است و در تکمیل صحبت های خود می گوید: «در پروژه خط 10 متروی تهران اولویت با مسیر و ایستگاه های بخش غربی است، چراکه در این قسمت به ویژه در منطقه 22 و همچنین بخش هایی از منطقه 5، با وجود بارگذاری جمعیت زیاد، با کمبود ایستگاه مترو روبه رو هستیم. همچنین در معابر بزرگراهی این بخش ازجمله بزرگراه های همت، حکیم، نیایش و تهران- کرج ترافیک های سنگینی وجود دارد که با بهره برداری از ایستگاه های غربی و دسترسی شهروندان به خطوط مترو، تا حدودی از این ترافیک کاسته خواهد شد.»

تأثیر خط 10 بر خطوط 2 ، 4 و 5
دلیل اولویت داشتن بخش غربی پروژه صرفا شامل سبک تر شدن معابر بزرگراهی و دسترسی سریع و آسان تر جمعیت قابل توجه این محدوده از پایتخت به مترو با توجه به کمبودهای این بخش در شرایط فعلی نمی شود و این موضوع بر افزایش بهره وری و بهبود خدمات رسانی شبکه مترو نیز تأثیر گذار است. مجری خط10 متروی تهران در این رابطه نیز می گوید: «با تکمیل و بهره برداری از ایستگاه های بخش غربی، خط5 مترو می تواند در ایستگاه ورد آورد با خط 10 تبادل مسافر داشته باشد و با تکمیل و بهره برداری کامل از این خط جدید مترو، پیش بینی می شود که تا حدود 50درصد از مسافران خط5 مترو در ایستگاه وردآورد توزیع و سرشکن شده و با کاهش حجم مسافر، کیفیت سفر در آن افزایش یابد. علاوه بر این تکمیل خط 10 مترو، روی کیفیت سفر خطوط 2 و 4 نیز تأثیر 40 تا 50درصدی خواهد داشت و بخشی از بار جمعیتی در ایستگاه های ارم سبز و صادقیه به خط 10 منتقل و در اینجا سرشکن شده که این موضوع به ارتقای سفر با مترو در این خطوط منجر می شود. البته این تأثیر و کارکرد با تکمیل تمام مسیر و ایستگاه های خط 10 متصور است.»

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید کامرانی 1 3

    اینجوری که دارن کار میکنن و زمانبندی کردن ۴ خط جدید مترو پنجاه سال دیگه تکمیل و به بهره برداری میرسه

  • فرامرز 1 6

    سلام
    با کدوم استدلال نوشتی مناطق کم برخوردار
    مثل منطقه ۲۲
    عذرخواهی کن
    خجالت بکش

    • علی 4 0

      کم برخوردار از نظر ایستگاه مترو . وگرنه ماشالا خیلیم پربرخوردارن

  • جابر بابایی راضلیقی 3 1

    پارک جنگلی سرخه حصار از طرف اتوبان یاسینی رو کلی درختان کاج رو قطع کردند

    • دلواری 0 0

      جنگل لویزان رو پس ندیدی،زمستان کلا سبز بود ،تپه ها و کوه ها،الان برو ببین چی شده،بریدن،بردن،آب ندادن،زرد شده،واقعا لیاقت ما اینه،،همش رو کچل کردن ،تیکه تیکه اصلن درخت نداره،،یکی هم نیست بره بگه با این همه قنات و اب،تو ده نارمک، قنات کوثر ،اوقاف،چرا باید رسیدگی نشه، بخدا دلسوز نیست

  • علی 1 0

    فک و فامیل خودشون رو تو مترو استخدام می کنن

  • رها 1 0

    خواهش میکنم ،به تعداد جمعیت،و خوراک ترایخته،و روغن های پالم ،و آلودگی آب و هوا ،بیمارستان بسازید، والا جوان الان سرطان میگیره،خدا نکنه یک سیگار بکشه میگن مال اون بوده،طرف ۹۰ سالش بود چپق می‌کشید سالم بود،خواهش میکنم به استنارد آب وخوراک مردم پایبند باشبد،همون اسرایل آدم کش و جعلی تمام آب مصرفی رو تو هر شهرک دیدید با بتون بسته که کسی ترور بیولوژیک نکنه،رو سقفشون،تو محل هاشون منبع آب پوشیده و منضبط هست.