| کد خبر: 23460 |

◄ جزییات گزارش جدید رئیس سازمان هواپیمایی درباره علت سانحه آنتونوف ۱۴۰

تین نیوز | رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، گزارش اولیه از علل وقوع سانحه آنتونف 140 را تشریح کرد.

به گزارش تین نیوز، علیرضا جهانگیریان در نشست صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه همیشه سوانح در اثر زنجیره ای از عوامل اتفاق می افتد، گفت: در این سانحه هم مجموعه ای از عوامل محیطی، خطای انسانی و اشکالات فنی دخالت داشتند که البته هنوز زوایای ناشناخته ای از عوامل سانحه وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه هواپیمای سانحه دیده یکی از 4 فروند هواپیمایی است که در اختیار شرکت سپاهان ایر بوده و نزدیک به 1400 ساعت پرواز داشته، در سال 2008 ساخته شده و نمونه پنجم ساخته شده در ایران است افزود: خلبانی که در آن روز هدایت هواپیما را بر عهده داشت، سابقه 9 هزار و 500 ساعت پرواز با هواپیمای غیرنظامی و 2 هزار و 500 ساعت پرواز با این نوع هواپیما را داشته است. 
 
جهانگیریان افزود: کمک خلبان هم پیش از این سابقه 500 ساعت پرواز با این نوع هواپیما را در پرونده خود داشته است، ضمن اینکه تنها سیمولاتور این نوع هواپیما در ایران ساخته شده است.

وی افزود: روز 19 مردادماه سال جاری یکی از گرم ترین روزهای سال و دمای هوا بیش از 38 درجه بود. عملکرد موتور با افزایش دما به شدت کاهش یافت و افزایش ارتفاع فرودگاه هم در عملکرد موتور تاثیرگذار بود.

وی با بیان اینکه هر دو عامل ارتفاع فرودگاه مهرآباد از سطح دریا و گرمای هوا در عملکرد موتور تاثیر داشته گفت: در آن روز هواپیما از اصفهان تا تهران پرواز کرد و بدون هیچ گزارش نقص فنی در تهران عملیات مسافرگیری را انجام داد.

رئیس سازمان هواپیمایی در خصوص زمان وقوع حادثه گفت: هواپیما دو ثانیه قبل از اینکه از زمین جدا شود موتور سمت راست را از دست داد و در عرض یک ثانیه نیروی جلوبرنده موتور به صفر رسید.

وی تصریح کرد: زمان بلند شدن از زمین زمانیست که هواپیما بیشترین نیروی تراست را نیاز دارد که متاسفانه در همین زمان هواپیمای مذکور، موتورش را از دست داد.

رئیس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه این وضعیت، مشکل ترین وضعیت از دست دادن موتور برای خلبان است، گفت: خلبان به هر دلیلی به موقع نسبت به از دست رفتن موتور آگاه نشده است و  زمانی متوجه از دست رفتن موتور شد که هواپیما به پرواز درآمده بود.

جهانگیریان تصریح کرد: وقتی یک موتور هواپیما از دست برود هواپیما به سمت همان موتور از دست رفته می پیچد در چنین شرایطی خلبان باید هواپیما را در مسیر مستقیم نگه دارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه عواملی باعث شد که خلبان نتواند هواپیما را در مسیر مستقیم نگه دارد، گفت: هواپیما زمانی که از زمین بلند شد سرعت کافی نداشته است ضمن اینکه یکی از موتورهایش را از دست داده بود.

وی یاد آور شد: عدم کنترل هواپیما در مسیر مستقیم و عدم سرعت کافی هواپیما باعث شد که هواپیما در زمان یک و نیم دقیقه ای که در حال پرواز بود، به سمت راست کشیده شود. در همین زمان نیروی بالابرنده هم کاهش یافته بود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشور یادآور شد: اطلاعات جعبه سیاه نشان می دهد خلبان سعی داشته ارتفاع هواپیما را افزایش دهد که متاسفانه موفق نشده است.

فعلا آزادسازی نرخ بلیت انجام نمی شود 
اینکه طبق قانون برنامه پنجم در راستای متنوع‌‌سازی نرخ بلیت هواپیما اقدام شده است گفت: در حال حاضر شرایط برای آزادسازی کامل قیمت ها فراهم نیست زیرا عرضه صندلی هواپیما به تعدادی نیست که بتوان قیمت ‌ها را به طور کامل آزاد کرد. 
وی افزود: فعلا تمرکز ما بر متنوع سازی و متعادل سازی و افزایش خدمات رسانی است.
 
برنامه ای برای خرید توپولوف 204 نداریم
جهانگیریان در خصوص بازگشت احتمالی توپولوف ها گفت: نمونه قدیمی  توپولوف 204 در ایران پرواز کرده اما نمونه جدید آن تاکنون وارد ایران نشده است. 
 
وی با بیان اینکه تاکنون سازمان هواپیمایی برنامه ای برای تشویق ورود توپولوف 204 ندارد گفت: ورود هواپیما به ایران مراحلی دارد که در درجه اول باید شرکت هواپیمایی متقاضی خرید یا اجاره، وجود داشته باشد که هنوز درخواستی از سوی ایرلاین‌ها نداشتیم. 
 
رئیس سازمان هواپیمایی افزود: در مرحله بعد سازمان هواپیمایی بررسی می‌کند که هواپیما شرایط لازم برای پرواز در ایران را دارد یا خیر.

وی در پایان گفت: ورود توپولف 204 به ایران بیش از ده سال قبل مطرح بود و مدت کوتاهی یکی از این هواپیماها در شرکت ماهان مورد استفاده قرار گرفت و مسافران را جابجا کرد،  اما بنا به دلایلی ورود این هواپیماها به ایران ادامه پیدا نکرد. تاکنون هم برنامه ای برای ورود این هواپیما به کشور نداریم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    بالاخره مقصر کی بود آقای دکتر؟ هوای ۳۸ درجه ای یا آن بزرگواری که تو این شرایط دستور پرواز را صادر کرده؟ ضعف کار کجاست؟ خلبان نپیچیده و یا موتور از کار افتاده این اجازه را به او نداده؟ بیائید برای یکبار هم که شده با مسئولان خاطی برخورد کنید حتی اگر آن مسئول خودتان هستید

  • مسلم پور 0 0

    جناب آقای دکتر اگر قرر باشد به خاطر رفتن موتور سانحه مرگبار اتفاق بیافتد در دنیا چندین هزار بار موتور رفته است ولیکن هیح کدام منجر به مرگ نشده است. از سازمان انتظار می رفت که با تشکیل تیم قوی و بدون دخل و تصرف مسولین تشکیل میشد تا از اینگونه اظهار نظرهای آبکی جلوگیری می شد.. و

  • 0 0

    یکی از عوامل مهم این سانحه طراحی و ساخت پر از اشکال دستگاه سیمولاتور هواپیمای ایران - ۱۴۰ می باشد. این سیمولاتور توسط دفتر طراحی و ساخت ساز مان هواپیمایی کشوری نظارت و تایید گردیده است. بنا به گفته خیلی از خلبانان کشور این دستگاه بسیار خطا و دارای اشکال می باشد. این دستگاه در قبال انجام ماموریت های خارجی تایید گردیده است. اگر به تعداد روز های ماموریت خارجی مدیریت این دفتر که از طرف شرکت[…] اعزام شده است نگاه کنید متوجه این موضوع می گردید.

  • شاغلام 0 0

    AOC با اما و اگر چرا کارشناسی که AOC را متوقف کرده بود سر بزنگاه با دستور دکتر علیرغم وجود بلیط به اصفهان نرفت و AOC یکساله گرفت و بماند که چی شد! صدها برگ سند مبنی بر اشکالات موتور هفت ماه قبل از سانحه حالا قضاوت با شما مردم: اگر مردی و مسلمان اقای جهانگیری بیا پشت تلوزیون مناظره کن با همان ادمهای که به تو اعلم کردن داره سانحه میده اگر بعد از مناظره از خجالت نمردی خیلی مردی!