| کد خبر: 24232 |

◄ وضعیت آموزش در بخش حمل و نقل چگونه است؟ / کمبود آموزش آزاد حمل و نقل و لجستیک از طریق انجمن‌ها و مراکز علمی و حرفه‌ای

تین نیوز |  اعضای گروه وایبری " حمل و نقل و لجستیک " در یکی از بحث‌های گروهی خود این پرسش را مطرح کرده‌اند که " هررشته شغلی در کشورمان یا از طریق مراکز فنی حرفه ای و یا از طریق مراکز دانشگاهی دارای دوره‌های تخصصی و فنی است. چرا بخش حمل و نقل هنوز به این حد نرسیده است که به صورت علمی در دانشگاه‌ها و یا مراکز آموزشگاهی تدریس شود؟" 

پاسخ برخی از اعضای گروه به پرسش طرح شده به شرح زیر است.

ابراهیمی نظر داده است:
متاسفانه در برنامه ریزی‌های دست اندركاران لجستیك و حمل و نقل كشور جایی برای تحقیق و آموزش دیده نشده و به همین علت نخبگان حمل و نقل در هدایت سازمانها و شركتها و ارگان‌ها نقشی ندارند و تاسف‌بارتر آن كه خبرگان این بخش نیز نسبت به این نقیصه بی تفاوت هستند.

امیر نظر داده است:
البته برخی از نهادهای ملی درخصوص آموزش گام‌های مناسبی را بر می‌‌دارند، نظیر مرکز آموزش اتاق بازرگانی در اجرای دوره ایرو، انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین المللی ایران در برگزاری دوره های دو ساله فیاتا، انجمن کشتیرانی و صنایع وابسته در آموزش دوره های دریایی، سازمان هواپیمایی کشوری در تشکیل دوره های استاندارد یاتا.

ابراهیمی نظر داده است:
آموزش مدیران و برنامه ریزان در عرصه لجستبك و حمل و نقل باید از طریق انجمن‌های علمی و دانشگاه و مدارس تجاری به صورت اكادمیك عرضه شود. واضح است كه انجمن‌های صنفی نیز موظف به اشاعه دانش لجستیك و حمل و نقل و فرایند آن می باشند. البته دانش روز كه مبتنی بر ساختار تكنولوزی اطلاعات است. 
بدون آشنایی با صنعت و تجارت حمل و نقل كه به اصطلاح لجستیك و حمل و نقل نامیده می شود نمی‌توان قدم به این عرصه نهاد. ضمن این که به روز نمودن اطلاعات بازار حمل و نقل ملی و منطقه ای و قاره ای و جهانی، كمك شایسته ای به کاهش فاصله علمی و استفاده از تجارب خبرگان و نخبگان خواهد داشت. 
بدین ترتیب می‌توان برنامه ریزی‌های آموزشی را بر اساس رشد و توسعه علمی و اقتصادی منطقه و امكانات موجود و آتی تنظیم نمود.

امیر نظر داده است:
قبل از آموزش، باید زیرساختهای فرهنگی را اصلاح کرد. در تعریف و تعبیر واژه مدیریت و جایگاه مدیر پیچیدگی‌های زیادی در جامعه رو به رشد ایران داریم. مدیریت باید قبل از اینکه یک نام و جایگاه باشد در عمل یک صلاحیت قابل محاسبه باشد.

ابراهیمی نظر داده است:
شما نمی‌توانید فعالیتی رامدیریت كنید مگر این که توان محاسبه و یافتن اندازه ها و تحلیل آن را داشته باشید.
مدیریت بخش خدمات نظیر لجستیك و حمل و نقل بسیار تخصصی و علمی است و علاوه بر آشنایی با قوانین داخلی نیازمند آشنایی كامل با مقررات بین المللی و كنوانسیون‌های جهانی است و در صورت نبود رخدادها و همایش‌های بین المللی در كشور نظیر فیاتا، فرصتهای انگیزشی مدیران تحول لازم را نخواهد یافت.

امیر نظر داده است:
خلا فاحش دیگری که در بخش حمل بار بین المللی وجود دارد این است که صاحبان کالا با اصول لجستیک و کنوانسیونهای حمل بیگانه بوده و علاوه بر خود و سرمایه شان متصدیان حمل را هم به زحمت و زیان می اندازند.

ابراهیمی نظر داده است:
 كاملا موافقم، زیرا علاقه خاصی در شركتهای بازرگانی و ترخیص گمركی برای یادگیری لجستیك و حمل و نقل وجود دارد.
همراهی كلمه لجستیك با حمل و نقل، كلیه بخش‌های بازرگانی و امور گمركی و بیمه و بازرسی و تداركات سازمانها وشركتها را متوجه خلا اطلاعاتی خود نموده است. انبارداری و توزیع كالا مستثنی نیستند.

امیر نظر داده است:
فصل الخطاب کلیه تلاش‌ها از معدن تا مصرف بر دوش حمل است که لجستیک نام دارد. حمل به معنای جابجایی و نقل به معنای انتقال مالکیت کالاست این به کنار واژه بین المللی مسئولیت ویژه ای است.
 
ابراهیمی نظر داده است:
شركتهای فورواردر به دنبال نوسازی ناوگان و وسایل حمل و نقل نیستند، بلكه توجه خود را به ساخت و راه اندازی ترمینالها كه محل تلاقی عملیات و تجهیزات حمل و نقل است معطوف ساخته اند. یعنی اولویت آنها لجستیك است.

امیر نظر داده است:
اصولا ترمینال‌ها شامل ده‌ها وظیفه و سرمایه گذاری مشترك هستند که لازمه آن داشتن تعریف صحیحی از لجستیك و مراكز لجستیكی است. امید به زندگی و بهبود از فاکتورهای رده بندی توسعه کشورهاست. اصولا لجستیک قبل و بعد از دروازه های گمرک آسمان دیگری دارد انتگرال تلاش‌ها ما در رویه های گمرکات روشن می‌شود.
 
ابراهیمی نظر داده است:
یكی از شاخه های لجستیك، لجستیك اجتماعی است كه شامل لجستیك آموزشی، تامین اجتماعی و بهداشت و درمان است.
فكر می‌كنم با توجه به اینكه در بخش حمل و نقل فعالیت داریم، اگر از دو كلمه لجستیك و حمل و نقل همزمان استفاده كنیم بهتر باشد. 

امیر نظر داده است:
 البته جایز است باتوجه به شکل مشکلات کشور غالبا از واژه لجستیک زیاد استفاده نکنیم، کم کاربرد است. طبق مقررات جاری گروه ترمی D در بخش واردات کیمیاست.
 
ابراهیمی نظر داده است:
لجستیك حمل و نقل و لجستیك انرژی و لجستیك مالی و بانكی رئوس مثلثی هستند كه قاعده هرم لجستیك بر آنها استوار شده است. دیگر مدلهای لجستیك عبارتند از: لجستیك ساختمان، لجستیك تولید ( شامل لجستیك خودرو-كه تا حدودی در ایران شناخته شده)، لجستیك توریسم، لجستیك بیمه، لجستیك تكنولوزی اطلاعات و ارتباطات، لجستیك نظامی، لجستیك اطلاعاتی، لجستیك اجتماعی، ...
یادگیری مدیریت لجستیك نیز منحصر به دست اندركاران حمل و نقل نیست. 

امیر نظر داده است:
بیشتر صادرات نیز در گروه EوF انجام می شود. صدور مجوز شرکت حمل و نقل یا کشتیرانی بر مبنای شایسته سالاری انجام نمی‌شود.
مثلا امتحان تاسیس شرکت‌های حمل و نقل بین المللی که سالیانه برگزار می‌شود رقابتی است که منجر به ازدیاد مدیران مدرن نمی‌شود بلکه تنها بازار خرید و فروش و دلالی مجوزهای صادره را به چند صد میلیون رسانده است بی آن که تاثیری در کیفیت صنعت حمل و نقل داشته باشد. باید سهمی برای مدیران کار آزموده و تحصیلکرده که قصد تجارت با مجوز صادره را ندارند، در نظر گرفت. هر سال نتیجه آموزش‌های اساتید ما در نتایج امتحان تاسیس شرکت‌های حمل و نقل تبلور پیدا می کند و پس از آن بازار سیاه.
 
ابراهیمی نظر داده است:
رشد مراكز لجستیكی در كشور و بنادر خشك و انتقال پایانه‌های مرزی به نقاطی نزدیك به مرزها در داخل كشور، توسعه و رشد سرمایه گذاری داخلی و خارجی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به جهت استفاده بهینه از ناوگان ایرانی كه بسیار به صرفه تر است، مستلزم آموزش بیشتر متصدیان حمل و نقل و اجرای روش‌های جدید در مدیریت شركت‌های مرتبط می‌باشد. 

امیر نظر داده است:
در تمدید مجوز این شرکتها باید مقرراتی اندیشیده شود تا مدیران آنها موظف به گذراندن دوره های لازم باشند. 

ابراهیمی نظر داده است:
من هم روند افزایش ارزش اسمی شركت‌ها را ارزش افزوده بر مبنای صلاحیت مدیران نمی‌دانم. 
اگر آموزش آزاد حمل و نقل و لجستیك از طریق انجمن‌ها و مراكز علمی و حرفه ای مستمر گردد و كلیه علاقمندان در این صنعت و تجارت قدم گذارند، افراد مبتكر و با خلاقیت به آسانی رشد نموده و شایسته سالاری نمایان خواهد شد.

محمد نظر داده است:
 کاری که در چارچوب قانون و طبق قوانین خاص انجام می شود و ارگان‌ها و سازمان های ذیربط برآن نظارت دارند نامش بازار سیاه و دلالی نیست و این دو تعریف دیگری دارند. البته قوانین دراین مورد نقایصی دارند که باید اصلاح شوند اما نفس عمل خلاف و خارج از قاعده نیست، به هرحال در همه امور کسانی هستند که به بیراهه می روند این دلیل بر نابجا بودن مطلب نیست.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.