◄ وضعیت آموزش در بخش حمل و نقل چگونه است؟ / کمبود آموزش آزاد حمل و نقل و لجستیک از طریق انجمنها و مراکز علمی و حرفهای
تین نیوز | اعضای گروه وایبری " حمل و نقل و لجستیک " در یکی از بحثهای گروهی خود این پرسش را مطرح کردهاند که " هررشته شغلی در کشورمان یا از طریق مراکز فنی حرفه ای و یا از طریق مراکز دانشگاهی دارای دورههای تخصصی و فنی است. چرا بخش حمل و نقل هنوز به این حد نرسیده است که به صورت علمی در دانشگاهها و یا مراکز آموزشگاهی تدریس شود؟"
پاسخ برخی از اعضای گروه به پرسش طرح شده به شرح زیر است.
ابراهیمی نظر داده است:
متاسفانه در برنامه ریزیهای دست اندركاران لجستیك و حمل و نقل كشور جایی برای تحقیق و آموزش دیده نشده و به همین علت نخبگان حمل و نقل در هدایت سازمانها و شركتها و ارگانها نقشی ندارند و تاسفبارتر آن كه خبرگان این بخش نیز نسبت به این نقیصه بی تفاوت هستند.
امیر نظر داده است:
البته برخی از نهادهای ملی درخصوص آموزش گامهای مناسبی را بر میدارند، نظیر مرکز آموزش اتاق بازرگانی در اجرای دوره ایرو، انجمن شرکتهای حمل و نقل بین المللی ایران در برگزاری دوره های دو ساله فیاتا، انجمن کشتیرانی و صنایع وابسته در آموزش دوره های دریایی، سازمان هواپیمایی کشوری در تشکیل دوره های استاندارد یاتا.
ابراهیمی نظر داده است:
آموزش مدیران و برنامه ریزان در عرصه لجستبك و حمل و نقل باید از طریق انجمنهای علمی و دانشگاه و مدارس تجاری به صورت اكادمیك عرضه شود. واضح است كه انجمنهای صنفی نیز موظف به اشاعه دانش لجستیك و حمل و نقل و فرایند آن می باشند. البته دانش روز كه مبتنی بر ساختار تكنولوزی اطلاعات است.
بدون آشنایی با صنعت و تجارت حمل و نقل كه به اصطلاح لجستیك و حمل و نقل نامیده می شود نمیتوان قدم به این عرصه نهاد. ضمن این که به روز نمودن اطلاعات بازار حمل و نقل ملی و منطقه ای و قاره ای و جهانی، كمك شایسته ای به کاهش فاصله علمی و استفاده از تجارب خبرگان و نخبگان خواهد داشت.
بدین ترتیب میتوان برنامه ریزیهای آموزشی را بر اساس رشد و توسعه علمی و اقتصادی منطقه و امكانات موجود و آتی تنظیم نمود.
امیر نظر داده است:
قبل از آموزش، باید زیرساختهای فرهنگی را اصلاح کرد. در تعریف و تعبیر واژه مدیریت و جایگاه مدیر پیچیدگیهای زیادی در جامعه رو به رشد ایران داریم. مدیریت باید قبل از اینکه یک نام و جایگاه باشد در عمل یک صلاحیت قابل محاسبه باشد.
ابراهیمی نظر داده است:
شما نمیتوانید فعالیتی رامدیریت كنید مگر این که توان محاسبه و یافتن اندازه ها و تحلیل آن را داشته باشید.
مدیریت بخش خدمات نظیر لجستیك و حمل و نقل بسیار تخصصی و علمی است و علاوه بر آشنایی با قوانین داخلی نیازمند آشنایی كامل با مقررات بین المللی و كنوانسیونهای جهانی است و در صورت نبود رخدادها و همایشهای بین المللی در كشور نظیر فیاتا، فرصتهای انگیزشی مدیران تحول لازم را نخواهد یافت.
امیر نظر داده است:
خلا فاحش دیگری که در بخش حمل بار بین المللی وجود دارد این است که صاحبان کالا با اصول لجستیک و کنوانسیونهای حمل بیگانه بوده و علاوه بر خود و سرمایه شان متصدیان حمل را هم به زحمت و زیان می اندازند.
ابراهیمی نظر داده است:
كاملا موافقم، زیرا علاقه خاصی در شركتهای بازرگانی و ترخیص گمركی برای یادگیری لجستیك و حمل و نقل وجود دارد.
همراهی كلمه لجستیك با حمل و نقل، كلیه بخشهای بازرگانی و امور گمركی و بیمه و بازرسی و تداركات سازمانها وشركتها را متوجه خلا اطلاعاتی خود نموده است. انبارداری و توزیع كالا مستثنی نیستند.
امیر نظر داده است:
فصل الخطاب کلیه تلاشها از معدن تا مصرف بر دوش حمل است که لجستیک نام دارد. حمل به معنای جابجایی و نقل به معنای انتقال مالکیت کالاست این به کنار واژه بین المللی مسئولیت ویژه ای است.
ابراهیمی نظر داده است:
شركتهای فورواردر به دنبال نوسازی ناوگان و وسایل حمل و نقل نیستند، بلكه توجه خود را به ساخت و راه اندازی ترمینالها كه محل تلاقی عملیات و تجهیزات حمل و نقل است معطوف ساخته اند. یعنی اولویت آنها لجستیك است.
امیر نظر داده است:
اصولا ترمینالها شامل دهها وظیفه و سرمایه گذاری مشترك هستند که لازمه آن داشتن تعریف صحیحی از لجستیك و مراكز لجستیكی است. امید به زندگی و بهبود از فاکتورهای رده بندی توسعه کشورهاست. اصولا لجستیک قبل و بعد از دروازه های گمرک آسمان دیگری دارد انتگرال تلاشها ما در رویه های گمرکات روشن میشود.
ابراهیمی نظر داده است:
یكی از شاخه های لجستیك، لجستیك اجتماعی است كه شامل لجستیك آموزشی، تامین اجتماعی و بهداشت و درمان است.
فكر میكنم با توجه به اینكه در بخش حمل و نقل فعالیت داریم، اگر از دو كلمه لجستیك و حمل و نقل همزمان استفاده كنیم بهتر باشد.
امیر نظر داده است:
البته جایز است باتوجه به شکل مشکلات کشور غالبا از واژه لجستیک زیاد استفاده نکنیم، کم کاربرد است. طبق مقررات جاری گروه ترمی D در بخش واردات کیمیاست.
ابراهیمی نظر داده است:
لجستیك حمل و نقل و لجستیك انرژی و لجستیك مالی و بانكی رئوس مثلثی هستند كه قاعده هرم لجستیك بر آنها استوار شده است. دیگر مدلهای لجستیك عبارتند از: لجستیك ساختمان، لجستیك تولید ( شامل لجستیك خودرو-كه تا حدودی در ایران شناخته شده)، لجستیك توریسم، لجستیك بیمه، لجستیك تكنولوزی اطلاعات و ارتباطات، لجستیك نظامی، لجستیك اطلاعاتی، لجستیك اجتماعی، ...
یادگیری مدیریت لجستیك نیز منحصر به دست اندركاران حمل و نقل نیست.
امیر نظر داده است:
بیشتر صادرات نیز در گروه EوF انجام می شود. صدور مجوز شرکت حمل و نقل یا کشتیرانی بر مبنای شایسته سالاری انجام نمیشود.
مثلا امتحان تاسیس شرکتهای حمل و نقل بین المللی که سالیانه برگزار میشود رقابتی است که منجر به ازدیاد مدیران مدرن نمیشود بلکه تنها بازار خرید و فروش و دلالی مجوزهای صادره را به چند صد میلیون رسانده است بی آن که تاثیری در کیفیت صنعت حمل و نقل داشته باشد. باید سهمی برای مدیران کار آزموده و تحصیلکرده که قصد تجارت با مجوز صادره را ندارند، در نظر گرفت. هر سال نتیجه آموزشهای اساتید ما در نتایج امتحان تاسیس شرکتهای حمل و نقل تبلور پیدا می کند و پس از آن بازار سیاه.
ابراهیمی نظر داده است:
رشد مراكز لجستیكی در كشور و بنادر خشك و انتقال پایانههای مرزی به نقاطی نزدیك به مرزها در داخل كشور، توسعه و رشد سرمایه گذاری داخلی و خارجی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به جهت استفاده بهینه از ناوگان ایرانی كه بسیار به صرفه تر است، مستلزم آموزش بیشتر متصدیان حمل و نقل و اجرای روشهای جدید در مدیریت شركتهای مرتبط میباشد.
امیر نظر داده است:
در تمدید مجوز این شرکتها باید مقرراتی اندیشیده شود تا مدیران آنها موظف به گذراندن دوره های لازم باشند.
ابراهیمی نظر داده است:
من هم روند افزایش ارزش اسمی شركتها را ارزش افزوده بر مبنای صلاحیت مدیران نمیدانم.
اگر آموزش آزاد حمل و نقل و لجستیك از طریق انجمنها و مراكز علمی و حرفه ای مستمر گردد و كلیه علاقمندان در این صنعت و تجارت قدم گذارند، افراد مبتكر و با خلاقیت به آسانی رشد نموده و شایسته سالاری نمایان خواهد شد.
محمد نظر داده است:
کاری که در چارچوب قانون و طبق قوانین خاص انجام می شود و ارگانها و سازمان های ذیربط برآن نظارت دارند نامش بازار سیاه و دلالی نیست و این دو تعریف دیگری دارند. البته قوانین دراین مورد نقایصی دارند که باید اصلاح شوند اما نفس عمل خلاف و خارج از قاعده نیست، به هرحال در همه امور کسانی هستند که به بیراهه می روند این دلیل بر نابجا بودن مطلب نیست.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.