| کد خبر: 226567 |

معاون گردشگری اعلام کرد؛

شرط و شروط سفرهای نوروزی

تین نیوز
معاون گردشگری میگوید: برقراری سفرهای نوروزی به حاد نشدن ویروس کرونا در کشور مشروط شده است. ضمن اینکه سفر به شهرهای قرمز و نارنجی در تعطیلات نوروز ممنوع خواهد بود و سفر به نقاط دیگر کشور به ارائه «رزرو اقامتگاه» منوط خواهد شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از عصر ایرانیان، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا پس از آخرین جلسه این ستاد به مصوبه های مربوط به سفرهای نوروزی اشاره ای کلی کرد و رفع محدودیتها و برقراری سفر در تعطیلات نوروزی را مشروط به این دانست که «در یک و نیم ماه باقیمانده تا پایان سال، شرایط را مناسب نگه داریم». ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ با درنظر گرفتن این ملاحظات درباره آخرین تصمیم های گرفته شده برای سفر در تعطیلات نوروز گفت: بیش از یک ماه است که طرح سفر ایمن و هوشمند در مراجع مختلف، از وزارت بهداشت تا قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا و کمیته امنیتی و اجتماعی وزارت کشور مطرح شده و با نیروی انتظامی و وزارت راه و شهرسازی نیز رایزنیهایی صورت گرفته، به هر حال موضوع حمل و نقل در سفرهای نورزی بسیار اثرگذار است. جلسات مختلفی نیز برای رفع ابهام و پرسش و پاسخ برگزار شد تا در نهایت،  طرح را پذیرفتند و تایید کردند و قرار شد مدیریت سفر ایمن در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشد، هرچند که دغدغه هایی از بابت حاد شدن شرایط ویروس کرونا در کشور وجود دارد.او افزود: بنابر مذاکرات و توافقهایی که تا این مرحله صورت گرفته است، فعالیتها و خدمات مرتبط با سفر و گردشگری در تعطیلات نوروز به صورت محدود و کنترل شده خواهد بود و برقراری سفرهای نوروزی نیز مشروط بر این است که در روزهای پیش رو وضعیت ویروس کرونا در کشور فوق العاده و یا بحرانی نشود.تیموری گفت: کلیت طرح سفر ایمن در ستاد ملی مبارزه با کرونا تصویب شده و پیش از آن نیز در قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا تایید شده است. قرار است سفرها طبقه بندی شوند که این فرایند در اختیار و مدیریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. بخشی از این سفرها به صورت برنامهریزیشده و با تور خواهد بود که از طریق دفاتر خدمات مسافرتی دارای مجوز اجرا میشود؛ این بخش را از طریق سامانه ثبت تور میتوان مدیریت و کنترل کرد. این سامانه مدتها است که راهاندازی شده و فقط نیروی انتظامی باید به آن اضافه شود تا از طریق کد رهگیری که برای هر تور صادر میشود، سفرهای گروهی رصد شود. در این کد که روی وسلیه نقلیه نصب میشود، نام راهنما،  آژانس و اتومبیل نیز مشخص است. اگر توری این کد را نداشته باشد، پلیس اجازه حرکت نمیدهد. این اقدام نه تنها از فعالیت تورهای بدون مجوز جلوگیری خواهد کرد که نظارت بر تورهای دارای مجوز را نیز آسان میکند.

سفر نوروزی به «رزرو محل اقامت» مشروط شد

او در ادامه بیان کرد: دغدغه بیشتر مربوط به سفرهایی است که مستقل و بدون برنامهریزی انجام میشود که برقراری این نوع سفرها به ارائه رزرو محل اقامت مشروط شده است، در این صورت میتوان این سفرها را مدیریت کرد. اطلاعات تمام مراکز اقامتی مجاز نیز در سامانه «جانا» موجود است و مردم میتوانند از این طریق محل اقامت مناسب خود را پیش از سفر، انتخاب و سپس رزرو کنند. در واقع ما از این طریق روی وضعیت ایمنی و بهداشت اقامتگاهها نظارت میکنیم.تیموری بیان کرد: انگیزه ما از تاکید برای داشتن رزرو محل اقامت این است که مردم از مکانهای قابل نظارت و کنترلشده استفاده کنند. همه تاسیسات گردشگری ملزم هستند از طریق سامانه ماسک اطلاعات بیماران را رصد و از پذیرش مبتلایان که دوران نقاهت ۱۴ روزه آنها تمام نشده است، خودداری کنند.

اسکان نوروزی در مدارس و کمپها ممنوع شد

او همچنین گفت: براساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، فعالیت مدارس و کمپهای ورودی شهرها در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ ممنوع خواهد بود و امکان پذیرش مسافر در این مراکز وجود ندارد. قرار شده از هرگونه تجمعآفرینی و استقرار چادرهای مسافرتی در محلهای عمومی نیز جلوگیری شود.

داشتن تست کرونا برای سفر نوروز الزامی است؟

او در پاسخ به این که آیا همراه داشتن گواهی منفی تست کرونا از شروط سفر است، گفت: گواهی منفی تست PCR در سفرهای داخلی شرط نیست اما برای سفرهای خارجی بنابر پروتکلهای توافقشده بین کشورها ضروری و الزامی است.تیموری در پاسخ به این سوال که با توجه به دغدغههای مطرحشده درباره کنترل سفرهای انبوه و بیبرنامه، ظرفیت محدودی برای تورها، هتلها و شهرها تعیین شده است، اظهار کرد: این ظرفیت براساس پروتکلهایی که ستاد ملی مبارزه کرونا مشخص کرده، تعیین شده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.