| کد خبر: 172273 |

◄ شیلات حضور صیادان چینی در آب‌های کشور را رد کرد

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران گفت: حتی یک شناور خارجی در آب‌های جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد

تین نیوز

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران گفت: حتی یک شناور خارجی در آب‌های جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایلنا، شاپور کاکولکی گفت: حتی یک شناور چینی یا خارجی (اندونزی یا هر کشوری) در آب‌های جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.

او در پاسخ به این پرسش که شناورهای صیادی چینی که از آنها سخن گفته می‌شود از کجا آمده‌اند، تشریح کرد: صیادان ایرانی به منظور صید فانوس‌ماهی شناور خریده  یا کرایه می‌کنند و از نیروهای خارجی به دلیل نو بودن تکنولوژی صید فانوس‌ماهی استفاده می‌کنند. استفاده از این نیروها مختص شناورهایی که از خارج کرایه می‌شوند، نیست.

این مقام مسئول با بیان اینکه تعداد افراد خارجی شاغل در این کشتی‌ها کمتر از ۳۰۰ نفر از ۲ هزار نفر شاغل مستقیم در آنهاست، گفت: براساس تدابیر برگرفته از مدیریت صید فانوس ماهی، در حال آموزش ایرانی‌های علاقمند به کار صید در کشتی‌های صید فانوس هستیم و طی سال‌های آینده به تدریج این ۳۰۰ نفر هم به حداقل می‌رسند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران ادامه داد:  قراداد اجاره بلندمدت صید توسط کشتی‌های صید فانوس‌ماهی میان صیاد و شرکت صاحب کشتی بسته می‌شود.

کاکولکی در پاسخ به این پرسش که تورهای کشتی‌های صیادی میان‌عمق و نه کف‌روب، آنگونه که شیلات ایران مدعی است، چگونه در هنگام صید، فانوس ماهی‌ها  و سایر آبزیان حرام گوشت را از سایر آبزیان (حلال گوشت‌ها) که در داخل مصرف دارند، تشخیص می‌دهند، گفت: طبق مقررات مصوب فعالیت صید کشتی‌های فانوس ماهیان که در کمیته مدیریت صید، متشکل از صیادان، محققان و بخش اجرا، تصویب شده است، حداکثر صید سایر ماهیان به جر فانوس، تا ۴۰ درصد میزان صید است.

او افزود: هیچ شناور صید فانوس ماهی در خلیج‌فارس فعالیت نمی‌کند و تنها در امتداد طول ۵۷ تا ۵۸ و نیم درجه جغرافیای کشتی‌ها در حال صید فانوس‌ماهی هستند. طول جغرافیایی که به آن اشاره کردم، نیم درجه پس از تنگه هرمز قرار دارد. پس هر شناور صید فانوس ماهی که داریم تماما در این منطقه قرار دارند که بین ما و آب‌های کشورِ عمان مشترک هستند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران  تصریح کرد: اگر صید کنترل‌شده باشد و شناورهای فوق‌الذکر در عمق بالای ۲۰۰ متر (خارج محدوده آب‌های ساحلی) صید بکنند، طبعا تداخلی با صید آبزیانی که در آب‌های کم‌عمق زندگی می‌کنند، ایجاد نخواهند داشت. اگر شناوری حتی ۲ ساعت در  نواحی غیرمجاز (کم‌عمق) برود سه ماه از صید تعلیق می‌شود.

کاکوکلی در پاسخ به این سوال که چطور متوجه تخلف کشتی‌های می‌شوند، گفت: این موضوع هم روایت خود را دارد. دو سالی می‌شود که روی تمامی کشتی‌های صید فانوس دریایی، دستگاه ماهواره‌ای آنلاین نصب کرده‌ایم. اتاق کنترلی در ستاد تهران شیلات ایران وجود دارد که دو نفر روی آن نظارات دائمی دارند. در هرمزگان و سیستان و بلوچستان هم اتاق کنترل استانی مخصوص یه خودشان وجود دارد.

او در پاسخ به انتفادات صیادان جنوب ایران که از کم شدن برخی گونه‌های آبزیان بر اثر صید بی‌رویه یا هر عامل دیگر گلایه می‌کنند توضیح داد: برآورد ذخیره قابل برداشت برای ایران در سال، حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن معادل  ۱۰ درصد ذخیره کل که  میزان صید ایران کمتر از پنج درصدِ از ذخیره قابلِ برداشت (۱۷ هزار تن) بوده است.

این در حالی است که چندی پیش محمدعلی حسن‌زاده، معاون امور بندری و مناطق ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تایید حضور کشتی‌های چینی در آب‌های ایران از قرارداد بلندمدت چینی‌ها در قالب اجاره بلندمدت با شیلات سخن گفته بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.