| کد خبر: 159990 |

◄ افزایش بی‌ضابطه قیمت خودروهای وارداتی قدیمی

افزایش تعرفه واردات خودرو به ایران باعث شده تا واردکنندگان خودرو قیمت مدل‌های قدیمی‌تری را هم که هنوز به فروش نرفته‌اند گران کنند. خودروهایی که با تعرفه قبل واردشده‌اند در حال حاضر باقیمت‌های جدید به فروش می‌رسند. قیمت‌هایی که در برخی مواقع ده‌ها میلیون تومان افزایش‌یافته است.

تین نیوز

افزایش تعرفه واردات خودرو  باعث شده تا واردکنندگان خودرو قیمت مدل‌های قدیمی‌تری را هم که هنوز به فروش نرفته‌اند گران کنند. خودروهایی که با تعرفه قبل واردشده‌اند در حال حاضر باقیمت‌های جدید به فروش می‌رسند. قیمت‌هایی که در برخی مواقع ده‌ها میلیون تومان افزایش‌یافته است.

اما چندی است وزارت صنعت، معدن و تجارت برخلاف گذشته، نسبت به انتقادهایی که متوجه عملکرد این وزارتخانه در حوزه تولید و واردات خودرو است، خود را موظف به پاسخگویی می‌داند. دراین‌بین به نظر می‌رسد که فشار دولت به عملکرد وزارتخانه‌هایی که موردانتقاد برخی از رسانه‌ها قرار می‌گیرند منجر به پاسخگویی و شفاف‌سازی در موضوعات مختلف شده؛ چراکه پاسخگویی به هر انتقادی ابتدا در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت منتشر می‌شود و بعدازآن وزارتخانه مربوطه اقدام به ارسال جوابیه می‌کند. درهرصورت این اقدام حسنه دولت هم‌اکنون به ایجاد شفافیت در بسیاری از موضوعات صنعتی و تجاری به‌خصوص واردات خودرو کمک کرده؛ به‌طوری‌که مجموعه وزارت صنعت این روزها پاسخگوی بحران و آشفتگی بازاری است که خود نقش اساسی در این بحران ایفا کرده است. پس از توقف یک‌باره سایت ثبت‌سفارش باوجود تداوم واردات خودرو، قیمت‌ها روند صعودی یافت.

هرچند عدم دخالت نهادهای نظارتی بازار وارداتی را هم‌اکنون به نفع وارد‌کنندگان و به ضرر مصرف‌کنندگان کرده بااین‌حال مسئولان وزارت صنعت همچنان بر آرامش پس از توفان بازار وارداتی‌ها تأکید دارند، به‌طوری‌که معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان این قول را به مشتریان خودروهای وارداتی داده است که قیمت‌های خارج از ضابطه خودروهای وارداتی به حالت قبل باز‌می‌گردد. شهرام میر آخورلو در شرایطی عنوان کرده که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در موضوع قیمت‌های منطقی و ضابطه‌مند خودرو ورود خواهد کرد و هرجایی خارج از ضابطه باشد نسبت به برگشت قیمت‌ها اقدام خواهد کرد که در حال حاضر قیمت خودروهایی که از ابتدای سال جاری وارد بازار شدند و به‌نوعی خودروهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ محسوب می‌شوند با افزایش غیرمنطقی روبه‌رو شدند.

به گزارش دنیای اقتصاد، میرآخورلو همچنین تأکید کرده که قیمت یک برند متأثر از عوامل افزایش قیمت شامل افزایش میزان تعرفه، تغییرات نرخ ارز و تغییرات نرخ اسقاط و هزینه‌های گمرکات است، اما باید افزایش‌ها ضابطه‌مند و مطابق با دستورالعمل تعیین قیمت خودرو باشد. وی همچنین با اشاره به شکایات متعددی که هم‌اکنون به این سازمان رسیده عنوان کرده که سازمان پس از ابلاغ بسته مدیریت واردات خودرو ضابطه تعیین قیمت خودروهای وارداتی را مشخص و در سامانه خود قرارداد و به‌تمامی وارد‌کنندگان و فعالین اقتصادی در بخش خودرو نیز اعلام شد. معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در پایان اظهار کرده که تمامی وارد‌کنندگان خودرو موظف شده‌اند قبل از ارائه قیمت، هماهنگی لازم را در جهت منطقی بودن قیمت‌ها به سازمان اعلام کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.