| کد خبر: 151722 |

در نیمه اول امسال رخ داد

◄ رشد محسوس ترانزیت زیر سایه تحولات منطقه

بررسی عملکرد حمل‌ونقل در حوزه ترانزیت کالا نشان می‌دهد که با وجود افت ترانزیت در سه سال اخیر، روند ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی از مرزهای کشور در شش‌ماهه ابتدایی سال جاری 27 درصد رشد کرده است

تین نیوز

بررسی عملکرد حمل‌ونقل در حوزه ترانزیت کالا نشان می‌دهد که با وجود افت ترانزیت در سه سال اخیر، روند ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی از مرزهای کشور در شش‌ماهه ابتدایی سال جاری 27 درصد رشد کرده است.

آن‌طور که سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرده است میزان ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی از مرزهای کشوری طی 6 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 27 درصدی مواجه بوده است که با مقایسه ترانزیت کالاهای عبوری از کشور در سال 95 حاکی از رشد محسوسی است.

بر این اساس در سال جاری  4 میلیون و 856 هزار و 556 تن کالای نفتی و غیرنفتی از مرزهای کشور ترانزیت شده است که در مقایسه با رقم 3 میلیون و 817 هزار و 695 تن کالا در شش‌ماهه نخست سال 96 با رشد 27 درصدی  مواجه بوده است.

 در بخش ترانزیت جاده به جاده 970 هزار و 88 تن کالای غیرنفتی و 172 هزار و 511 تن کالای نفتی ترانزیت شده است.

هم‌چنین در بخش ترانزیت کالا از جاده به دریا 147 هزار و 516 تن کالای غیرنفتی و هم‌چنین در بخش نفتی یک‌میلیون و237 هزار و 819 تن کالای نفتی ترانربت شده است.

در 6 ماه ابتدای امسال، میزان ترانزیت کالا از دریا به جاده  در بخش غیرنفتی 2 میلیون و 137 هزار و 829 تن و در بخش کالای نفتی127 هزار و 699 تن بود. حمل‌ونقل کالا از دریا-جاده -دریا نیز رقم60 هزار و 808 تن را به خود اختصاص داد که در بخش کالای نفتی به رقم 2 هزار 286 تن رسیده است.

در جزئیات اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به ترکیب گمرکات و مرزهای فعال ایران در حوزه ترانزیت نیز اشاره شده است. چنان‌که بندر شهید رجایی با  اختصاص رقم 35 درصد از کل کالاهای عبوری، فعال‌ترین مرز کشور در زمینه ترانزیت ورود کالا شناخته شد.

بر اساس اعلام سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از میزان کالاهای ترانزیت  ورودی برحسب مرزهای کشور شهید رجایی در بندرعباس با 1 میلیون و 704 هزار و 472 تن، پرویزخان  در قصرشیرین کرمانشاه با 1 میلیون و 8 هزار و 744 تن و بازرگان در ماکو آذربایجان غربی، با 488 هزار و 663 هزار تن به ترتیب جزو مرزهای فعال هستند که 35 ،20 و 10 درصد جابه‌جایی‌ها را به خود اختصاص دادند.

مرزهای شهید باهنر در بندرعباس، باشماق در مریوان و لطف آباد درگز نیز به تریب 7 . 5 و 3 درصد جابجایی‌ها را به خود اختصاص دادند.

در این بین عمده‌ترین کالاهای عبوری از مرزهای کشور نیز مازوت، برنج و پارچه است که از کشورهای عراق و امارات به مقاصد افغانستان و... جابه‌جا شده است.

سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در گزارش خود عنوان کرده که تجهیز امکانـات وزیرســاخت‌هـا، فــراهم آوردن تســهیلات گســترده دربخش‌هـای مختلف حمل‌ونقل،انجــام سرمایه‌گذاری‌های لازم،اقـدام کلیه سازمان‌های دولتی درحرکتی هماهنگ به‌منظور رفع موانع و تسهیل امر ترانزیت و تبلیغات گسـترده شرایط بهتری برای ترانزیت از ایران ایجاد می‌کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.