| کد خبر: 147121 |

◄ چرا قوانین راهنمایی‌و‌رانندگی در خراسان رضوی با دیگر استان‌ها متفاوت است؟

در یکی از تازه‌ترین مباحثی که در فضای مجازی در مورد مشکلات رانندگان مطرح شده است، نمونه‌هایی از تفاوت اجرای قوانین در استان خراسان رضوی با دیگر استان‌ها با ذکر مستندات از جمله تصاویر برگه‌های جریمه و ... به اشتراک گذاشته شده که این پرسش را مطرح می‌کند که آیا روسای پلیس هر استان می‌توانند با سلیقه خود در مورد قوانین مصوب شده دست به تغییرات بزنند؟

تین نیوز

در حالی‌که در دو هفته گذشته به دلیل وقوع دو سانحه تصادف اتوبوس و کشته شدن 20 نفر از هموطنانمان در این حوادث و مقصر قلمداد شدن رانندگان در این سوانح، تمام نگاه‌ها به رانندگان اتوبوس و نقد عملکرد آنها معطوف شده است، آنان در فضای مجازی در حال بیان مشکلات خود هستند تا شاید با شنیده شدن صدایشان توسط مسئولان، نه تنها اقداماتی در جهت برطرف شدن این مشکلات صورت گیرد بلکه قضاوت‌ها نیز در مورد شاغلان این حرفه واقعی‌تر باشد.

به گزارش تین‌نیوز، در یکی از تازه‌ترین مباحثی که در فضای مجازی در مورد مشکلات رانندگان مطرح شده است، نمونه‌هایی از تفاوت اجرای قوانین در استان خراسان رضوی با دیگر استان‌ها با ذکر مستندات از جمله تصاویر برگه‌های جریمه و ... به اشتراک گذاشته شده و این پرسش مطرح شده که آیا روسای پلیس هر استان می‌توانند با سلیقه خود در مورد قوانین مصوب شده دست به تغییرات بزنند؟ 

بر همین اساس روز گذشته یکی از فعالان این حرفه در پیامی در یک گروه مجازی مرتبط با رانندگان اتوبوس، به بیان مشکلات رانندگان اتوبوس در استان خراسان رضوی پرداخت و از تین‌نیوز خواست با توجه به «وظیفه خطیر رسانه‌ها در پوشش مشکلات مردم» نسبت به رسانه‌ای کردن آن اقدام کند.

این در حالی است که تین‌نیوز در چندین مورد با درج مطالبات و درخواست‌هایی که رانندگان در شبکه‌های مجازی مطرح می‌کنند سعی کرده توجه مسئولان را به به این مشکلات جلب کند تا بدین ترتیب برخی مسایل به ظاهر کوچک که در نهایت منجر به حوادث و مشکلات بزرگ می‌شود، برطرف شود.

به گزارش تین‌نیوز این راننده اتوبوس در این پیام توضیح داد: در استان خراسان رضوی مدت 6 سال است که صدور دفترچه  به اداره پست منتقل شده است که در آنجا مبلغ 125 هزار ریال بابت هزینه پستی و مبلغی در حدود 25 هزار ریال بابت پوشه و کپی از راننده  جهت صدور و تمدید دفترچه دریافت می‌کنند و این مبالغ مضاف بر آن فیش 200 هزار ریالی است که به حساب «صدور دفترچه» واریز می‌شود که از این مبالغ ذکر شده فقط مبلغ فیش 200 هزار ریالی قانونی است که در سراسر کشور از راننده دریافت می‌شود و بحثی در آن نیست.

وی افزود: پلیس‌راه در سراسر کشور با توجه به دریافت مبلغ 20 هزار تومان، موظف به ارایه خدمات صدور  و تمدید دفترچه است اما همچنان که ذکر شد در مشهد، پلیس‌راه، صدور دفترچه را به اداره پست منتقل کزده و  باعث شده که مبلغ 15 هزار تومان دیگر نیز علاوه بر مبلغ ذکر شده از هر راننده دریافت کنند که در مجموع می‌شود 35 هزار تومان. در حالی که که در سراسر کشور صدور و تمدید دفترچه در قرارگاه پلیس استان و با همان مبلغ 20 هزار تومان انجام می‌گیرد.

به گزارش تین‌نیوز، وی گفت: این موارد چندین بار در جلساتی با ریاست قبلی بخش صدور دفترچه مطرح شد که ایشان فرمودند به علت نداشتن مکان مناسب مجبور شده‌ایم صدور دفترچه را به پست منتقل کنیم.

وی با طرح این پرسش که اگر پلیس ‌راه مکان مناسبی ندارد باید رانندگان هزینه آن را بپردازند، اظهار کرد: روزانه 100 نفر راننده جهت دریافت دفترچه جدید و یا تمدید آن  به پلیس‌راه مشهد مراجعه می‌کنند، یعنی روزانه یک میلیون و 500 هزار تومان هزینه‌ای که فقط رانندگان خراسان رضوی در حال پرداخت آن هستند و چه بسا که در سال‌های گذشته تعداد مراجعه کننده بنا به عناوین مختلف از جمله انقضای تاریخ کارت سلامت و یا هوشمند و یا گواهینامه بیشتر بوده است.

وی همچنین به بیان یکی دیگر از مشکلات رانندگان در استان خراسان رضوی پرداخت و گفت: به نظر می‌رسد نحوه اجرای قانون در مشهد با کل کشور متفاوت است؛ مثلا در کل کشور سرعت در اتوبان برای وسایل نقلیه سنگین 110 کیلومتر  ولی در مشهد تابلوهای نصب شده 110 ولی سرعت بیش از 100 کیلومتر ممنوع است و به تازگی به 90 کیلومتر تقلیل یافته و در صورت مشاهده اعمال قانون و اخذ دفترچه صورت می‌گیرد.

به گزارش تین‌نیوز، وی به نمونه دیگری از تفاوت قوانین در استان خراسان رضوی اشاره کرد و بیان کرد:  هنوز بعضی از پاسگاه‌های استان به سامانه سپهتن تجهیز  نشده‌اند، ماموران هنوز با قوانین جدید آشنایی ندارند و در مورد مدت کار راننده به دفترچه استناد می‌کنند که این موضوع باعث جریمه شدن و بایگانی دفترچه تعدادی از همکاران شده است.

به گفته وی پاسگاه تجهیز نشده در خراسان رضوی پاسگاه بردسکن است و برای نمونه یکی از همکاران اهل گرگان فقط چهار روز در مشهد سرگردان بود تا دفترچه خود را از پلیس استان پس بگیرد.

وی با بیان این‌که در این پاسگاه با همان روش قدیم جی‌پی‌اس کنترل انجام می‌شود، افزود: این در حالی است که با توجه به نصب سپهتن و نبودن تعمیرکاران جی‌پی‌اس، این تجهیزات اکثرا از اتوبوس‌ها باز شده است و کسی جی‌پی‌اس و پورت ندارد اما متاسفانه در بعضی پاسگاه‌های پلیس راه با توجه به این که جی‌پی‌اس جمع شده و وجود ندارد رانندگان را اعمال قانون می‌کنند.

 

 

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.