| کد خبر: 140037 |

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران:

برجام زمینه تعامل با 30 بانک خارجی را فراهم کرد

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: برجام موجب فعال شدن حساب های بلوکه شده و فراهم شدن زمینه تعامل این بانک با 30 بانک خارجی را فراهم کرد.

تین نیوز

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: برجام موجب فعال شدن حساب های بلوکه شده و فراهم شدن زمینه تعامل این بانک با 30 بانک خارجی را فراهم کرد.

به گزارش ایرنا، علی صالح آبادی روز پنجشنبه در دومین نشست روسا و هیات نمایندگان اتاق های بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی منطقه شمال غرب کشور در همدان بیان کرد: پیش از اجرایی شدن برجام و در جریان تحریم بانکی بیشترین آسیب به بانک توسعه صادرات وارد شد.
وی توضیح داد: ماهیت بانک توسعه صادرات فعالیت ارزی است نه ریالی بنابراین پیش از اجرایی شدن برجام حتی یک حساب فعال در بانک خارجی نداشتیم در حالیکه هم اینک این بانک با 30 بانک خارجی تعامل برقرار کرده است.
وی بیان کرد: لیست بانک ها و توضیح تعاملاتی که بر هر بانک خارجی انجام می شود در اختیار شعب استانی قرار گرفته تا مراجعه کنندگان به بانک توسعه صادرات بدانند با چه بانک هایی مراوده داریم و چه نوع رابطه ای برقرار است.
مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران تاکید کرد: افزایش صادرات غیر نفتی یکی از رویکردهای راهبردی این بانک است چون بی توجهی به این موضوع در دیگر کشورها موجب قرار گرفتن اقتصاد آنها در لبه پرتگاه شده است.
صالح آبادی داشتن تفکر صادراتی در کشور را امری بسیار مهم دانست و تاکید کرد: باید نه تنها در بانک ها بلکه تمامی ارگان ها تفکر صادراتی حاکم شود. 
وی مولفه هایی نظیر نرخ ارز، مقررات صادراتی، مسایل گمرکی و تعرفه ای را برای تقویت حمایت از تولید و صادر کنندگان پر اهمیت برشمرد.
وی با ذکر اینکه بانک توسعه صادرات یکی از کم شعبه ترین بانک های کشور است گفت: از سال 86 سرمایه بانک توسعه صادرات که 2500 میلیارد تومان بوده افزایشی نداشته است هر چند سال گذشته یک هزار میلیارد تومان سرمایه در اختیار بانک قرار داده شد ولی این پرداختی به صورت نقدی نبود.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران اظهار کرد: حدود هشتاد درصد تسهیلات پرداختی توسط این بانک معادل 14 هزار میلیارد تومان ارزی و 20 درصد معادل سه هزار میلیارد تومان ریالی است.
صالح آبادی اظهار کرد: 800 میلیارد تومان سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی سپرده ریالی در قالب تسهیلات جذب شد و مانده تسهیلات هم اینک به سه هزار میلیارد تومان رسیده است .
به گزارش ایرنا وی با عنوان اینکه سود سپرده این بانک اندک است توضیح داد: با توجه به اینکه این بانک دنبال سودآوری نبوده و هدف اش توسعه صادرات است لذا نرخ سود را به 11 درصد کاهش داده است.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران افزود: تامین منابع پایدار برای پرداخت به صادر کنندگان بسیار مهم است بنابراین در قالب عاملیت، با صندوق توسعه ملی 500 میلیون دلار قرار بسته شده که به صورت ارزی تسهیلات به صادرکنندگان برای نوسازی تجهیزات واحد تولیدی و افزایش و توسعه صادرات پرداخت می شود.
صالح تاکید کرد: کاهش ریسک نوسانات نرخ ارز موضوع پر اهمیتی است ولی بانک ها به تنهایی و بدون کمک بانک مرکزی نمی توانند کاری بکنند.
وی تصریح کرد: برخی از بانک های خارجی به دلیل ایران هراسی برای تعامل با بانک های ایران از آمریکا می ترسند که باید مرحله به مرحله این مشکلات رفع شود. 
وی تاکید کرد: برخی از بانک های خارجی ضمانت نامه بانک توسعه صادرات ایران را نمی پذیرند که این مناع مهم را نیز باید گام به گام رفع کرد.
دومین نشست روسا و هیات نمایندگان اتاق های بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی منطقه شمال غرب کشور ارومیه، اردبیل، تبریز و زنجان به میزبانی استان همدان برگزار شد.
 
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.