| کد خبر: 130918 |

قالیباف به شکایت تهدید شد

تین نیوز

«سامانه کار» کم بود، حالا نوبت به «سامانه مسکن» رسیده؛ همان سامانه‌ای که  واکنش‌های پی‌درپی مسئولان و کارشناسان را در پی داشت و در نهایت به دستور قوه قضائیه فیلتر شد. محمدباقر قالیباف که گویا از فیلترشدن آن سامانه، متنبه نشده، این‌بار برای تداوم وعده‌های پوپولیستی خود، اقدام به راه‌اندازی سامانه مسکن کرده است.

 

حالا معاون مسکن وزیر راه‌وشهرسازی در گفت‌وگو با «شرق» خبر از ارسال نامه‌ای هشدارآمیز به قالیباف داده تا اگر این اقدام، تخلفی از سوی ستاد اوست، آن را تکذیب کند و اگر نه، وزارت راه پیگیری قضائی را در دستور کار قرار می‌دهد.

 

  آخوندی: کلاهبرداری است

رفتار غیرقانونی محمدباقر قالیباف را پایانی نیست. زبان قاصر است از اوج رفتارهای پوپولیستی او که فکری جز منفعت خویش در سر ندارد. حالا نوبت به «سامانه مسکن» رسیده (پس از گذشت چند ساعت از رونمایی این سامانه به «ساماندهی متقاضیان مسکن مهر» تغییر نام داد)، این اقدام او، واکنش سریع وزیر راه‌، مسکن و شهرسازی را به دنبال داشت. عباس آخوندی در این باره گفت: «راه‌اندازی سایت مسکن از سوی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصداق کلاهبرداری و خرید رأی است». به گفته او: «این اقدام از سوی یک شهروند معمولی انجام شده است و یک اقدام کلاهبردارانه است و در صورتی‌که شرایط تغییر نکند امکان پیگیری قضائی و قانونی چنین اقدامی وجود خواهد داشت». دلیل او روشن است: «کسی نمی‌تواند درباره املاک مردم سایت تاسیس کند و این اقدام عجیبی است». البته این واکنش آخوندی زمانی بود که هنوز از وجهه مسکن مهری این سامانه رونمایی نشده بود.

 

  برای اموال مردم کیسه دوخته‌اند

حامد مظاهریان، معاون مسکن آخوندی هم در این باره واکنش نشان داد و گفت: «مردم مراقب اطلاعات شخصی خود باشند. به‌طور قطع این سایت نمی‌تواند قانونی باشد و گویا عده‌ای برای اموال مردم کیسه دوخته‌اند».

 

معاون وزیر راه و شهرسازی هشدار داده است: «به‌طور قطع این سایت قانونی نیست و قطعه‌ای جدید از پوپولیسم ایرانی است و به نظر می‌رسد برخی قصد دخالت در اموال مردم را دارند و این عین تشویش اذهان عمومی است و نمی‌تواند توجیه داشته باشد».

 

مظاهریان در گفت‌وگو با «شرق» با انتقاد از تأکید این سامانه بر خانه‌های خالی می‌گوید: «سیستم رانتی شهری و تراکم‌فروشی با محوریت مدیریت آقای قالیباف منجر به صدور مجوز ساخت این خانه‌ها که اغلب هم خانه‌های لوکس به شمار می‌روند، شده است. مدیریت نادرست شهری ایشان، مسبب رانت‌های شهری بوده و او مسئولیت مستقیم در این ارتباط دارد».

 

  دخالت غیرموجه و خارج از اختیارات قانونی

این معاون وزیر با بیان اینکه راه‌اندازی این سامانه «دخالت غیرموجه و خارج از اختیارات قانونی بوده» است، می‌افزاید: «او رئیس‌جمهور نیست و اکنون هم از شهرداری مرخصی گرفته تا نامزد ریاست‌جمهوری شود، بنابراین فردی عادی است که در انتخابات شرکت کرده. با این اوصاف، اقدام او یا ستاد او می‌تواند نوعی کلاهبرداری محسوب شود و در صورت شکایت، دادستانی باید بلافاصله اقدام قانونی در جلوگیری از جرم را مدنظر قرار دهد».

 

  نامه هشدار به قالیباف

مظاهریان همچنین از نامه‌ای با امضای خود خبر می‌دهد که از سوی وزارت راه‌وشهرسازی خطاب به محمدباقر قالیباف به نگارش درآمده و در آن نسبت به اقدام او هشدار داده شده است که اگر این سامانه تکذیب نشود، وزارت راه‌ و شهرسازی مطابق قانون برای پیگیری قضائی اقدام می‌کند. در متن این نامه آمده: «بنا به گزارش‌های اعلام شده در تارنمای اختصاصی خبرگزاری‌های تسنیم و مهر و به قرار مسموع، سامانه‌ای تحت عنوان ساماندهی متقاضیان مسکن مهر به آدرس

ri.www.maskan٩٦ از سوی ستاد منتسب به جنابعالی ایجاد و آغاز به فعالیت کرده که ضمن ثبت‌نام از متقاضیان با دخالت غیرموجه و خارج از اختیارات قانونی و با ورود به حوزه مسئولیت دولت در واگذاری مسکن مهر، در حال ایجاد تعهد برای مساکن موجود نیز هست.همانگونه که اطلاع دارید، داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری تا زمان انتخاب توسط مردم و تنفیذ حکم ایشان توسط مقام معظم رهبری، در شمار شهروندان عادی محسوب می‌شوند و هرگونه ایجاد تعهد خصوصا در شکل رسمی برای آحاد جامعه، امری خلاف قانون و مقررات بوده و موجب ضمان و مسئولیت است و در آینده نیز باعث بروز تبعات منفی در جامعه و سلب آرامش عمومی خواهد بود.شایسته است چنانچه سامانه موصوف زیر نظر جنابعالی مدیریت نمی‌شود دستور فرمایید سریعا و به‌طور رسمی نسبت به تکذیب آن اقدام گردد. مزید اطلاع متذکر می‌شود وزارت راه‌وشهرسازی مطابق قانون پیگیری قضائی را در دست اقدام دارد».

این نامه همچنین برای پیگیری‌های بیشتر به رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور برای استحضار و دستور اقدام لازم رونوشت شده است.

 

  از سامانه «پیگیری متقاضیان مسکن مهر» چه خبر؟

«ri.www.maskan٩٦» را که در مرورگر رایانه خود تایپ کنید، صفحه‌ای با یک «شعار» باز می‌شود: «٣میلیون مسکن خالی در کشور وجود دارد که متعلق به ٤درصد است». در مرحله بعدی، زیر صفحه آدرس تلگرامی همان سایت قبلی را می‌نویسد: «جهت کسب اطلاعات بیشتر به کانال تلگرامی کارانه بپیوندید». البته فراموش کرده‌اند روی سایت اسم دقیق کانال به‌روز شده را اصلاح کنند: «کانال مسکن و کارانه».

مرحله اول:

تا اینجای کار مشخص نیست، این مسکن، کجاست؟ باید حتما ثبت‌نام کنید تا پرده از اسرار پشت این سامانه کنار برود.

مرحله دوم:

و باز هم «مسکن مهر» !

وعده‌ای که به زبان قالیباف نیامده بود و بیشتر از زبان ابراهیم رئیسی، دیگر نامزد ریاست‌جمهوری، شنیده بودیم. حالا این سامانه از مخاطب می‌پرسد، اگر شما یکی از صاحبان مسکن مهر هستید که تکمیل خانه شما با وقفه روبه‌رو شده است و یا متقاضی جدید مسکن مهر هستید، برای ثبت نام بر روی کلید «درخواست پیگیری مسکن مهر- متقاضی جدید» کلیک کنید و در گزینه‌ای دیگر مخاطب می‌تواند پیامی مستقیم به قالیباف بفرستد!

مرحله سوم:

صفحه با حدیثی از پیامبر اکرم (ص) بالا می‌آید: «بهترین اعمال در پیشگاه الهى سه چیز است: ایجاد خوشحالى در دل مؤمن، رفع گرسنگى، و زدودن غم و اندوه از چهره او» و بعد با شعار فخیمه او! زینت می‌شود: «دوره، نداریم، نمی‌شود و نمی‌توانیم تمام شده است».

پس از آن نوبت به بیان سه اولویت اصلی این کاندیدای ریاست‌جمهوری می‌رسد: «طرح ساماندهی متقاضیان مسکن مهر، از آنجایی که مسکن نیاز اولیه هر انسانی است، به‌عنوان موضوع مسکن در کنار برنامه‌های تولید، کار و اشتغال و ساماندهی وام‌های ازدواج به‌عنوان سه اولویت اصلی دولت مردم در دستور کار قرار دارد».

و بعد ادعا می‌کند: «با توجه به اجرای مسکن مهر در دولت دهم و عدم پیگیری‌های تکمیل مسکن‌های نیمه‌تمام در دولت یازدهم تمامی صاحبان مسکن مهر که تکمیل خانه آنها نیاز به پیگیری دارد و همچنین متقاضیان جدید مسکن با ثبت‌نام در این طرح موجب تسریع در اجرای این برنامه در دولت مردم خواهند شد».

حال آنکه بارها عباس آخوندی، وزیر راه ‌و شهرسازی، خطاب به مدعی دیگر برای اجرای طرح «مسکن کرامت»، گفته این طرح‌ها به اتمام می‌رسد و دیگر زحمتی برای دولت بعدی باقی نیست!

این تمام ماجرا نیست. در پایان مرامنامه این سامانه نوشته شده: «با تشکر از اعتماد شما به خادم ملت، اطلاعات شما در صورت انتخاب هر یک از کاندیداها و با موافقت شما به ایشان ارائه خواهد شد»؛ جمله‌ای عوام‌فریبانه در تلاش برای آنکه نبود امنیت اطلاعات فردی ثبت‌نام‌کنندگان را مخفی کند.

مرحله چهارم:

اینجا در مورد مسکن مهر متقاضی می‌پرسد: فاقد مسکن (متقاضی جدید مسکن) یا مسکن مهر نیمه‌ساز و اگر گزینه دوم را انتخاب کنید جزئیات مسکن مهر مربوطه را می‌پرسد.

مرحله پایانی:

در این مرحله با وعده‌ دروغین دیگری، در بالای سایت درج می‌شود: «ان‌شا‌الله در دولت مردم درخواست شما با اولویت بالا پیگیری خواهد شد».

 

  وعده تاریخ‌گذشته مسکن بی‌سرانجام قالیباف

جالب آنکه از این وعده‌ها قالیباف حتی در دوره شهرداری خود کم نداده بود. به گزارش ایلنا، محمدباقر قالیباف در سال ١٣٨٨ اقدام به کلنگ‌زنی یک پروژه مسکونی برای کارکنان سازمان خدمات موتوری، بازیافت و میادین میوه‌وتره‌بار شهر تهران با نام ابرپروژه مسکونی الهام کرد، اما هنوز خبری از این املاک برای کارکنان نیست. او در یکم مهرماه سال ١٣٨٦ با ابلاغ دستوری در یک نامه رسمی به ستاد مسکن شهرداری تهران، به این سازمان مسئولیت ساخت مجتمع مسکونی در دو قطعه زمین از اراضی تحت تملک شهرداری تهران را داد. ستاد مسکن شهرداری تهران موظف شد زمین را با ٥٠ درصد تخفیف برای اسکان پرسنل این سازمان‌ها در نظر بگیرد. 

 

طبق توافق‌نامه امضاشده بین طرفین قرارداد، پیمانکار باید تا سه سال پس از کلنگ‌زنی؛ یعنی سال ١٣٩١، اقدام به تحویل پروژه به کارکنان سازمان‌های مذکور می‌کرد تا آنها خانه‌دار شوند، اما این موضوع به دلایل گوناگون محقق نشد. شنیده شده پیمانکار پروژه مسکن الهام که در سال ١٣٩٢ از حامیان شهردار تهران برای انتخابات ریاست‌جمهوری بوده است، اقدام به پیش‌فروش واحدهای اضافی پروژه الهام بالغ بر ٥٠٠ واحد به اشخاص ثالث کرده و شهردار تهران هم تاکنون در مقابل این اتفاقات سکوت کرده است. این پروژه مسکونی اکنون تقریبا تکمیل شده و قابل تحویل به کارکنان سازمان‌های پسماند و میوه‌وتره‌بار شده است، اما هنوز خبری از تحویل واحدهای مسکونی نیست. حالا مشخص نیست این مدعی خوش‌قول! چگونه می‌خواهد مردم را مسکن‌دار کند! 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.