| کد خبر: 11820 |

در گفتگوی یک کارشناس حمل‌ونقل دریایی با تین‌نیوز عنوان شد:

◄ مشکلات بنادر ایران، از کاهش سرعت تخلیه و بارگیری تا توقف محموله‌ها در امارات

تین نیوز | یک کارشناس حمل و نقل دریایی معتقد است به علت تاخیرهای موجود در بندرعباس در زمینه تخلیه و بارگیری، کشتی ها به جای دو سفر در هفته، فقط یک سفر بین بنادر امارات و بندر شهید رجایی انجام می دهند که نتیجه آن، توقف محمولات کشور (حتی کانتینرهای یخچالدار) در امارات و تاخیر در حمل محمولات صادراتی و تحمیل هزینه گزاف بر محمولات است.

حسین میرمحمدعلی، در گفتگو با تین نیوز، درباره جزییات کاهش تحریم ها در رابطه با کشتیرانی ایران اظهار کرد: پس از امضای توافق شش ماهه در ژنو، برخی خطوط کشتیرانی آسیایی که از پذیرش محمولات به مقصد ایران خوداری می کردند، مجددا شروع به تقبل بار برای حمل به بنادر ایران کردند، یک شرکت اروپایی نیز که سرویس خود به ایران را قطع کرده بود، مواد غذایی و دارو به مقصد ایران را می پذیرد.

میر محمد علی ادامه داد: البته هیچ یک از این خطوط، کشتی های خود را به ایران نمی فرستند و کانتینرهای حاوی محمولات ایران را در بنادر امارات، تخلیه و با کشتی های "فیدر" به ایران حمل می کنند.

عضو انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته درباره کاهش تحریم کشتیرانی اضافه کرد: هنوز در این زمینه تغییرات چشمگیری ایجاد نشده، هرچند موافقت خطوط کشتیرانی با حمل کانتینرهاشان تا بنادر ایران، موجب جلوگیری از هزینه های تخلیه محمولات از کانتینرهای خطوط اصلی و بارگیری آنها به کانتینرهای محلی می شود و در هزینه های گزاف این جابجایی ها، صرفه جویی صورت می گیرد.

وی درباره ظرفیت های ایران برای شرایط پس از تحریم اظهار کرد: متاسفانه تحریم های ظالمانه، اثرات مخربی در تمامی سطوح اقتصادی کشور داشته و بنادر نیز از آن مستثنی نبوده اند.

زیرساخت‌های ناکافی ایران در مقایسه با کشورهای همجوار
عضو انجمن کشتیرانی گفت: کشور بزرگ ایران در مقایسه با کشورهایی که به اندازه یکی از شهرهای کوچک ایران هم جمعیت ندارند، زیرساخت های شایسته این وسعت و جمعیت را ندارد؛ به ویژه اگر به بازارهای کشورهای همجوار که به آب های آزاد راه ندارند، توجه داشته باشیم.

میر محمد علی یادآور شد: علاوه بر این، در ایران از زیرساخت های موجود نیز استفاده بهینه نمی شود و تجهیزات بنادر که ابزار اصلی تخلیه و بارگیری محمولات و تسریع در ورود و خروج کشتی ها هستند، از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند.

تحمیل هزینه‌های سیاسی‌کاری بر واردات و صاردات کشور
این کارشناس حمل و نقل دریایی ادامه داد: به این کمبودها، سوء مدیریت ها و سیاسی کاری ها نیز اضافه می شود و نتیجه آن، کاهش چشمگیر سرعت تخلیه و بارگیری محمولات و انتظار نوبت پهلودهی کشتی هاست که این نیز باعث تحمیل هزینه های اضافی بر واردات و صادرات کشور می شود و نهایتا دود آن به چشم مصرف کننده کالاهای وارداتی و توقف صادرات، به علت عدم توان رقابت با سایر کشورها می شود.

میر محمد علی اضافه کرد: تعداد متوسط کانتینرهای تخلیه شده با هر جرثقیل (گنتری) در بندر شهید رجایی، هشت دستگاه، در بحرین 30 دستگاه و در چیتاگن (بنگالادش) 25 دستگاه در ساعت است.

تاخیر حمل محموله‌ها و تحمیل هزینه‌های گزاف به صاحب کالا
وی افزود: به علت تاخیرهایی که در بندرعباس شکل می گیرد، کشتی ها به جای دو سفر در هفته، فقط یک سفر بین بنادر امارات و بندر شهید رجایی انجام می دهند که نتیجه آن، توقف محمولات کشور (حتی کانتینرهای یخچالدار) در امارات و تاخیر در حمل محمولات صادراتی و تحمیل هزینه گزاف بر محمولات است.

به گفته میرمحمدعلی، کشور امارات همه ساله مبالغ هنگفتی در بنادر خود سرمایه گذاری می کند که نتیجه آن، جذب خطوط کشتیرانی و جهش سالیانه میزان کالاهای تخلیه و بارگیری شده در بنادر آن کشور است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد 0 0

    منظور آقایان بعنوان کارشناس دریایی که نیستند از این اظهارنظرهای آبکی چیست، انجمن ها و اعضاء، همیشه منافعشان در هر شرایطی تامین شده و بخاطر منافع شخصی در شرایطی منافع ملی را هم زیر پاگذاشته اند، مقصر تین نیوزه که هرکسی اظهار نظری دارد سریع با آب و تاب چاپ میکند … همه میدانند شرایط بنادر همینه که هست …