| کد خبر: 10337 |

در ششمین جلسه اتاق فکر مطرح شد

◄ برنامه سازمان بنادر برای تغییر شیوه نگهداری از کانتینرهای ورودی به بندر

تین نیوز | واگذاری مسئولیت انتخاب پایانه ای که وظیفه نگهداری کانتینرهای ورودی را به عهده دارد، به شرکت کشتیرانی صاحب کانتینر یا نمایندگان قانونی وی، یکی از موضوعات اصلی بحث و بررسی در اتاق فکر سازمان بنادر بود که قرار است معاون امور بندری سازمان بنادر، شیوه اجرایی شدن آن را بررسی کرده و به اتاق فکر، گزارش دهد. 

به گزارش تین نیوز، ششمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی، با حضور مدیرعامل و برخی معاونان سازمان و جمعی از فعالان بندری و دریایی کشور، در طبقه دوازدهم این سازمان برگزار شد.

در این جلسه بهروز سیف الهی، رئیس کارگروه بندری اتاق فکر، به ارائه گزارشی از عملکرد این کارگروه در هفته های گذشته پرداخت.

وی یکی از موارد مطرح شده در کارگروه بندری را برای تصمیم گیری و بحث در اتاق فکر مطرح کرد؛ این بند پیشنهاد می کند: «مسئولیت انتخاب پایانه ای که وظیفه نگهداری کانتینرهای ورودی به بندر را بر عهده دارد، به شرکت کشتیرانی صاحب کانتینر یا نمایندگان قانونی وی با در نظر داشتن و محفوظ بودن حق و حقوق سازمان بنادر، واگذار شود.»

سیف الهی با تاکید بر ضرورت اجرای این بند، گفت: سازمان بنادر باید با دو دیدگاه به مسئله بندر شهیدرجایی نگاه کند، یکی بخشی که شامل ورودی بندر و اسکله و بارانداز است و دیگری، بخشی که شامل مناطق ویژه پشتیبانی است که مدیریت و تفکر دیگری می طلبد.

وی افزود: به دلیل توقف بالایی که برای کانتینرها پیش آمده، مناطق پشتیبانی ما تبدیل به مناطق نگهداری کانتینر شده و خطوط کشتیرانی که می خواهند به ایران بیایند نیز درخواست اجرای این بند پیشنهادی را دارند زیرا بیم این را دارند که به واسط کار با تایدواتر، مشمول تحریم شوند.

در ادامه جلسه، موضوع پیشنهادی کارگروه امور بندری به بحث گذاشته شد.

جلیل اسلامی، مدیرکل امور بندری سازمان و عضو اتاق فکر، در این باره گفت: تا پیش از این، چون کنترل، نظارت و اجرای توزیع کانتینر در بندر، همه در اختیار یک شرکت بود، این مساله امکانپذیر نبود اما با توجه به این که در چند ماه اخیر، بحث تفکیک ترمینال و از همه مهم تر بحث TSC operation در بندر شهیدرجایی مطرح شده و بعد از سال ها می توانیم بگوییم کار استانداردی در بندر شهیدرجایی آغاز کرده ایم، طرح این موضوع بجاست.

وی افزود: این که سیستم توزیع کانتینر را از سیستم قبلی، یعنی تخصیص کانتینر به صورت سهمیه به مناطق، تغییر دهیم و به وضعیتی برگردانیم که به صورت رقابتی یا بازاریابی و سهمیه ای و بدون دخالت زیاد سازمان باشد، مطلوب و کاملا قابل اجراست، اما باید فرصتی برای کار کارشناسی و تهیه مدل نهایی داده شود.

در ادامه جلسه، مسعود پل مه، عضو اتاق فکر، در این باره گفت: طبیعتا در برهه ای از زمان، تشخیص سازمان این بوده که متولی تعدادی شرکت شود، با این شرط که سرمایه گذاری کنند، اما واقعیت این است که هیچ شرکتی به دنبال سرمایه گذاری صرف نیست، بلکه به دنبال منافع اقتصادی است و چون برای شرکت، منافع اقتصادی بوده، وارد کار شده است.

وی ادامه داد: ما باید به این سمت برویم که قابلیت برای تمام مجموعه ها فراهم شود که روی پای خودشان بایستند، اما عملکردهای خودشان را تضمین کنند و در یک ارتباط مستمر با سازمان باشند.

پل مه خواستار موافقت با موضوع پیشنهادی کارگروه امور بندری شد.

به گزارش تین نیوز، روزبه مختاری، رئیس کارگروه نمایندگی ها و تسهیلات بندری اتاق فکر نیز در این باره گفت: در سال 87 تفاهم نامه ای با ترمینال های اختصاصی بسته شد تا خود شرکت ها، این کار را انجام دهند که در نهایت، برخی موفق شدند و برخی، نتوانستند از عهده این کار برآیند و مجددا به سیستم قبلی توزیع کانتینر برگشتیم.

در ادامه، علی جهاندیده، معاون امور بندری سازمان بنادر درباره این موضوع گفت: اصل این موضوع، درست و قابل قبول است اما چون این کار، بخش های دیگر را تحت الشعاع قرار می دهد باید مهلتی داده شود تا مشاوری برای کار گرفته و تمامی جوانب سنجیده شود زیرا ما تعدادی قرارداد با شرکت ها داریم که بحث های حقوقی و مالی را شامل می شود، بنابراین بهتر است یک ماه تا 45 روز برای بررسی و مطالعه این موضوع، زمان داده شود.

جهاندیده افزود: هدف ما این است که بندر خوب اداره شود و دنبال این نیستیم که چه کسی، منفعت ببرد، بنابراین اجازه بدهید تمامی جوانب این موضوع را بسنجیم.

همچنین هادی حق شناس، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر در این باره گفت: تنها چند ماه است که تایدواتر از بندر شهیدرجایی رفته و فضای جدید ایجاد شده است، ما هنوز اپراتور این بندر را انتخاب نکرده ایم و معلوم نیست که اپراتور بعدی، چه شرایطی داشته باشد، بنابراین 45 روز برای این کار، بسیار کم است زیرا مسائل مالی و حقوقی این مساله را کاملا بررسی نکرده ایم. فرصت دهید تا این موضوع، به صورت کامل و جامع بررسی شود که در این صورت، به نفع همه خواهد بود.

به گزارش تین نیوز، محمد سعیدنژاد، مدیرعامل سازمان، در جمع بندی این موضوع اظهار کرد: قراردادهایی از قبل در بندر شهید رجایی بسته شده و ما تعهداتی داریم، البته این ایده خوبی است اما روش اجرای آن مهم است.

وی افزود: موضوع خصوصی سازی، مهم و ضروری است اما به جوانب مساله نیز باید نگاه کرد، یکی از این جوانب، بحث انصار و قوانین ضد انحصاری‌ است که ما لازم داریم و باید راه های مقابله با انحصار هم درباره آن، در نظر گرفته شود.

سعیدنژاد با بیان این که «برای اجرای این بند، شناخت وضع موجود و این که به کجا می خواهیم برویم بسیار مهم است» اظهار کرد: برای اجرای این کار باید از مشاورانی استفاده کنیم که در سازمان بنادر ذینفع نباشند.

وی از اعضا اتاق فکر خواست تا موافقت کنند که تیمی به سرپرستی معاون امور بندری سازمان (جهاندیده) طی 45 روز، این مساله را بررسی و مطالعه کرده و راهکارهای اجرای آن را در اتاق ارائه کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس 0 0

    اعضای[…] بیشتر به فکر منافع خود هستند تا منافع جمعی و ملی، این مسئله در به انحصار کشیدن عملیات کانتینرهای ریلی ّبرای سازمان به اثبات رسیده لذا در این شرایط هر گونه تصمیم اشتباه خواهد بود، اینکه شرکتها خود بازاریابی نموده و سهمیه بندی فعلی از بین برود و سازمان دخالتی نداشته کاشناسی نشده است و بایستی سازمان پکیجی شامل اسکله، پس کرانه و بازاریابی ترمینالهای اختصاصی را باهم ببیند. ضمنا نظر معاونین محترم سازمان نیزدرست است که بایستی پیشنهاد اتاق فکر کاملا کارشناسی و کالبد شکافی شود. بنظر میرسد که سازمان در انتخاب اعضاء اتاق فکر تجدید نظر نماید تا بعضی افراد فاقد صلاحیت نظرات شخصی خود را اعمال ننمایند …

  • صالحی 0 0

    سازان با توجه به قراردادهائی که با برخی از ترمینالها بسته، به اشتباه متعهد به تامین کانتینر پر برای این ترمینالها شده است. لذا به این سادگی نمیتواند بحثرقابتی بودن در جذب کانتینر پر را اعمال نماید. البته امیدوارم هر چه زودتر این روش عملیاتی شود. چون با یک بررسی ساده در موجودی کانتینر پر ترمینالها متوجه تفاوتهای فاحشی میشویم که جای سئوال دارد که چرا بعضی از ترمینالها مالامال از کانتینر پر هستند و بسیاری دیگر از این نعمت بی بهره. البته جدا بودن اسکله و ترمینال پشتیبانی بر هیچکس پوشیده نیست و حتما " باید انجام شود چون همانند گذشته موجبات مفسده های بزرگی خواهد بود.