|
کد خبر:
121099
|
«صدر» بار دیگر صدر!
هفتهنامه حمل ونقل|
حملونقل: اختلافات بین دولت و شهرداری درخصوص طرحهای ترافیکی این بار در قالب برگزاری دومین همایش سیستم حملونقل هوشمند، بار دیگر عیان شد تا اقدامات مدیریت شهری را در زمینه احداث بزرگراهها، پلها و تونلها به چالش بکشد.
عباس آخوندی، وزیر راهوشهرسازی، که بخشی از اظهارات خود را در این همایش، به رشد شهرنشینی و معضلات آن، اختصاص داده بود، صریحترین انتقادات خود را از شهرداری عنوان کرد. شاهکلید این اظهارات، «پل صدر» و این عبارت بود: «هزینههای میلیارد دلاری برای شبکههای بزرگراهی، پلهای دو یا سه طبقه بهویژه پل صدر در تهران».
انتقاد وزیر، تمجید معاون!
آخوندی تصریح کرد که احداث این بزرگراهها و پلها نمیتواند بهرهوری مناسبی برای بهبود حرکت در تهران و زندگی شهری داشته باشد. به گفته وی، سرعت حرکت در پایتخت به طور میانگین نباید کمتر از ۲۵ کیلومتر باشد در حالی که در ساعت اوج ترافیک به کمتر از ۷ کیلومتر کاهش یافته است.
وزیر راه، حوادث فرونشست و فروریزش در پایتخت طی ماههای اخیر را بیانگر مشکلات جدی در قابلیت زندگی شهری مردم دانست و در ادامه انتقاداتش گفت که در ایران فکر میکنیم با در اختیار داشتن قدرت فناوری میتوان ساختمان بلند، بزرگراه، پل و پمپ آب برای بالا کشیدن آن از اعماق زمین ساخت.
در کنار این انتقادات تندوتیز، که قاعدتا از سوی شهرداری، بیپاسخ نخواهد ماند، داود کشاورزیان، معاون آخوندی، در همین همایش، تلویحا از اقدامات شهرداری درباره توجه به سامانههای حملونقل هوشمند تمجید کرد. رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای با اشاره به سابقه ۱۰ ساله ایران در استفاده از سیستم ITS، برای ثبت سرعت لحظهای و سرعت متوسط راننده گفت که علاوه بر سازمان راهداری در حوزه برون شهری، سرمایهگذاری بسیاری از سوی شهرداریها خصوصا شهرداری تهران در حوزه درونشهری در این زمینه صورت گرفته است.
صدر در مقام متهم
پیش از این، نیز وزارت راه و شهرداری تهران درباره توسعه مترو و حملونقل عمومی، هزینههای بالای پلسازی، بزرگراهسازی و تونلسازی و تاثیر آن بر کاهش ترافیک، بارها نسبت به اظهارات یکدیگر، واکنشهای تندی نشان داده بودند. این انتقادها البته از طرف شهرداری تهران به دولت، به خاطر عدم تخصیص بودجه مترو و توسعه حملونقل عمومی به طور پیوسته طی سالهای گذشته مطرح بوده و اکنون با توجه به حوادثی نظیر پلاسکو، فرونشستهای متعدد و تداوم ترافیک، نوبت دولت شده که نوک پیکان انتقادات را در خصوص ترافیک و آلودگی به سمت مدیریت شهری پایتخت ببرد.
در همین رابطه، پیروز حناچی، معاون وزیر راهوشهرسازی، فروردینماه امسال با انتقاد از دو طبقه کردن پل صدر گفته بود این پل، چهار برگ مطالعه ندارد که چرا باید دو طبقه میشد. به گفته وی، اتوبانی دوطبقه در سئول تبدیل به فضای سبز عمومی شد و در همان زمان، شهرداری تهران، اتوبان صدر را دو طبقه کرد. وی خطاب به شهرداری تصریح کرد که مخیر بودیم صدر را دو طبقه کنیم یا ناوگان حملونقل عمومی را توسعه دهیم و یا فضای سبز عمومی را افزایش دهیم اما متاسفانه جایی که باید تصمیم درستی بگیریم، اشتباه میکنیم.
صدر در مقام مدافع
در همین رابطه، پژمان پشمچیزاده، معاون معماریوشهرسازی شهردار تهران مردادماه امسال، در اظهاراتی کنایهآمیز به حناچی گفت: «شما با آسایش در دفترتان در اراضی عباسآباد که در کاربری فضای سبز قرار گرفته، نشستهاید و در خصوص بزرگراه صدر سخن میگویید؟» وی با تاکید بر اینکه ساکنان مناطق همجوار صدر میدانند با احداث این پل طبقاتی، میزان ترافیک این منطقه چقدر کاهش پیدا کرده، گفت که برای احداث آن، بیش از ۱۷ ماه کار کارشناسی و بررسی فضاهای زیرسطحی انجام شده است.
مازیار حسینی، معاون حملونقل و ترافیک شهردار تهران و معاون پیشین فنی عمرانی شهرداری نیز دیماه امسال در پاسخ به این انتقادات که پروژه صدر، چهار برگ مطالعه هم ندارد، به کنایه گفت «این از کرامات ماست»! که توانستیم پل و تونلی بسازیم که جوایز بینالمللی زیادی برده است.
وی با اشاره به اینکه «تمام شبکه بزرگراهی کشور براساس طرح جامع حملونقل اجرایی شده» مسئولیت احداث پل صدر را به گردن اعضای سابق شورای شهر انداخت و با بیان اینکه «در بودجه شهرداری، پروژهای به نام احداث پل صدر نیست»، تصریح کرد همان زمان کمیسیون وقت عمران متشکل از ابتکار، نجفی، دانشجو، چمران و شکیب، رسما به معاونت فنی اعلام کرد بدون مطالعه و پیوستهای ترافیکی اجازه ساخت را نمیدهد و بعد از آنکه مطالعات را ارسال کردیم کتبا گواهی دادند که این پل را بسازید.
وی همچنین در پاسخ به اینکه با پول پروژه صدر - نیایش میشد دو خط مترو ساخت، این سخنان را فنی ندانست و گفت: «اگر هر خط مترو را ۲۰ کیلومتر در نظر بگیریم، ساخت هر کیلومتر بین ۲۲۰ تا ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه میشود و این در حالی است که پروژه صدر با ۶۴۰ میلیارد تومان ساخته شده است.»
صدر و انتخابات
با نزدیک شدن به پایان سال، و شروع تدریجی رقابتهای انتخاباتی شورای شهر، و ریاست جمهوری، به نظر میرسد انتقادات دوسویه وزارت راه و شهرداری تهران از یکدیگر بر سر توسعه حملونقل عمومی، احداث تونلها و بزرگراهها از جمله پل صدر، فرونشستها و در نهایت ترافیک و آلودگی تداوم داشته باشد؛ خصوصا آنکه انتخاب شهردار از سوی مردم در لایحه مدیریت شهری از سوی دولت پیشبینی شده و در صورت اجرا، میتواند سرنوشت شهردار در کلانشهرها را متحول کند. فعلا که پروژه «صدر» در صدر، پرونده آن مفتوح، وکیل مدافعش شهرداری و دادستانش دولت و وزارت راه هستند؛ تا پروژه بعدی چه باشد؟!
لینک خبر
عباس آخوندی، وزیر راهوشهرسازی، که بخشی از اظهارات خود را در این همایش، به رشد شهرنشینی و معضلات آن، اختصاص داده بود، صریحترین انتقادات خود را از شهرداری عنوان کرد. شاهکلید این اظهارات، «پل صدر» و این عبارت بود: «هزینههای میلیارد دلاری برای شبکههای بزرگراهی، پلهای دو یا سه طبقه بهویژه پل صدر در تهران».
انتقاد وزیر، تمجید معاون!
آخوندی تصریح کرد که احداث این بزرگراهها و پلها نمیتواند بهرهوری مناسبی برای بهبود حرکت در تهران و زندگی شهری داشته باشد. به گفته وی، سرعت حرکت در پایتخت به طور میانگین نباید کمتر از ۲۵ کیلومتر باشد در حالی که در ساعت اوج ترافیک به کمتر از ۷ کیلومتر کاهش یافته است.
وزیر راه، حوادث فرونشست و فروریزش در پایتخت طی ماههای اخیر را بیانگر مشکلات جدی در قابلیت زندگی شهری مردم دانست و در ادامه انتقاداتش گفت که در ایران فکر میکنیم با در اختیار داشتن قدرت فناوری میتوان ساختمان بلند، بزرگراه، پل و پمپ آب برای بالا کشیدن آن از اعماق زمین ساخت.
در کنار این انتقادات تندوتیز، که قاعدتا از سوی شهرداری، بیپاسخ نخواهد ماند، داود کشاورزیان، معاون آخوندی، در همین همایش، تلویحا از اقدامات شهرداری درباره توجه به سامانههای حملونقل هوشمند تمجید کرد. رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای با اشاره به سابقه ۱۰ ساله ایران در استفاده از سیستم ITS، برای ثبت سرعت لحظهای و سرعت متوسط راننده گفت که علاوه بر سازمان راهداری در حوزه برون شهری، سرمایهگذاری بسیاری از سوی شهرداریها خصوصا شهرداری تهران در حوزه درونشهری در این زمینه صورت گرفته است.
صدر در مقام متهم
پیش از این، نیز وزارت راه و شهرداری تهران درباره توسعه مترو و حملونقل عمومی، هزینههای بالای پلسازی، بزرگراهسازی و تونلسازی و تاثیر آن بر کاهش ترافیک، بارها نسبت به اظهارات یکدیگر، واکنشهای تندی نشان داده بودند. این انتقادها البته از طرف شهرداری تهران به دولت، به خاطر عدم تخصیص بودجه مترو و توسعه حملونقل عمومی به طور پیوسته طی سالهای گذشته مطرح بوده و اکنون با توجه به حوادثی نظیر پلاسکو، فرونشستهای متعدد و تداوم ترافیک، نوبت دولت شده که نوک پیکان انتقادات را در خصوص ترافیک و آلودگی به سمت مدیریت شهری پایتخت ببرد.
در همین رابطه، پیروز حناچی، معاون وزیر راهوشهرسازی، فروردینماه امسال با انتقاد از دو طبقه کردن پل صدر گفته بود این پل، چهار برگ مطالعه ندارد که چرا باید دو طبقه میشد. به گفته وی، اتوبانی دوطبقه در سئول تبدیل به فضای سبز عمومی شد و در همان زمان، شهرداری تهران، اتوبان صدر را دو طبقه کرد. وی خطاب به شهرداری تصریح کرد که مخیر بودیم صدر را دو طبقه کنیم یا ناوگان حملونقل عمومی را توسعه دهیم و یا فضای سبز عمومی را افزایش دهیم اما متاسفانه جایی که باید تصمیم درستی بگیریم، اشتباه میکنیم.
صدر در مقام مدافع
در همین رابطه، پژمان پشمچیزاده، معاون معماریوشهرسازی شهردار تهران مردادماه امسال، در اظهاراتی کنایهآمیز به حناچی گفت: «شما با آسایش در دفترتان در اراضی عباسآباد که در کاربری فضای سبز قرار گرفته، نشستهاید و در خصوص بزرگراه صدر سخن میگویید؟» وی با تاکید بر اینکه ساکنان مناطق همجوار صدر میدانند با احداث این پل طبقاتی، میزان ترافیک این منطقه چقدر کاهش پیدا کرده، گفت که برای احداث آن، بیش از ۱۷ ماه کار کارشناسی و بررسی فضاهای زیرسطحی انجام شده است.
مازیار حسینی، معاون حملونقل و ترافیک شهردار تهران و معاون پیشین فنی عمرانی شهرداری نیز دیماه امسال در پاسخ به این انتقادات که پروژه صدر، چهار برگ مطالعه هم ندارد، به کنایه گفت «این از کرامات ماست»! که توانستیم پل و تونلی بسازیم که جوایز بینالمللی زیادی برده است.
وی با اشاره به اینکه «تمام شبکه بزرگراهی کشور براساس طرح جامع حملونقل اجرایی شده» مسئولیت احداث پل صدر را به گردن اعضای سابق شورای شهر انداخت و با بیان اینکه «در بودجه شهرداری، پروژهای به نام احداث پل صدر نیست»، تصریح کرد همان زمان کمیسیون وقت عمران متشکل از ابتکار، نجفی، دانشجو، چمران و شکیب، رسما به معاونت فنی اعلام کرد بدون مطالعه و پیوستهای ترافیکی اجازه ساخت را نمیدهد و بعد از آنکه مطالعات را ارسال کردیم کتبا گواهی دادند که این پل را بسازید.
وی همچنین در پاسخ به اینکه با پول پروژه صدر - نیایش میشد دو خط مترو ساخت، این سخنان را فنی ندانست و گفت: «اگر هر خط مترو را ۲۰ کیلومتر در نظر بگیریم، ساخت هر کیلومتر بین ۲۲۰ تا ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه میشود و این در حالی است که پروژه صدر با ۶۴۰ میلیارد تومان ساخته شده است.»
صدر و انتخابات
با نزدیک شدن به پایان سال، و شروع تدریجی رقابتهای انتخاباتی شورای شهر، و ریاست جمهوری، به نظر میرسد انتقادات دوسویه وزارت راه و شهرداری تهران از یکدیگر بر سر توسعه حملونقل عمومی، احداث تونلها و بزرگراهها از جمله پل صدر، فرونشستها و در نهایت ترافیک و آلودگی تداوم داشته باشد؛ خصوصا آنکه انتخاب شهردار از سوی مردم در لایحه مدیریت شهری از سوی دولت پیشبینی شده و در صورت اجرا، میتواند سرنوشت شهردار در کلانشهرها را متحول کند. فعلا که پروژه «صدر» در صدر، پرونده آن مفتوح، وکیل مدافعش شهرداری و دادستانش دولت و وزارت راه هستند؛ تا پروژه بعدی چه باشد؟!
لینک خبر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.