◄فرش قرمز درشهرها؛ آلودگی در هوا
تیننیوز| وبلاگ کمند روستا-چهارشنبه گذشته مصادف با 29 دی و روز هوای پاک در حالی سپری شد که تهران و دیگر کلان شهرهای کشور درگیر معضل آلودگی هوا و منتظر همراهی باد و باران بودند تا ریه این شهرها اندک فرصتی برای تنفس پیدا کند.
تداوم آلودگی هوای کلان شهرها در 29 دی ماه در حالی بود که 21 سال از نامگذاری این روز به نام هوای پاک می گذرد و انتظار این بوده است که لااقل در 21 سال گذشته راهکاری برای حل مشکلی که سلامتی شهروندان کلان شهرهای کشورمان را نشانه رفته، ارایه شود.
تاکید متخصصان امر بهداشت و درمان کشورمان بر نقش قاطع آلودگی هوا در مرگ و میر مردم و تاثیر آن در بروز بیماری های تنفسی، ریوی، قلبی و سرطان و... اهمیت پرداختن به این موضوع را دو چندان میکند به طوری که چندی پیش «ایرج حریرچی» قائم مقام وزیر بهداشت ضمن تشریح عوامل خطر مربوط به مرگ در دنیا، به ایسنا گفته بود: در کشور ما دو عامل خطر اصلی مرگ به ترتیب عوامل متابولیک و تغذیهای هستند و آلودگی هوا و مصرف سیگار در رتبههای سوم و چهارم به عنوان عامل خطر مرگ قرار دارند. همچنین عامل خطر پنجم هم مصرف مواد مخدر والکل است.
در حالی که قائم مقام وزیر بهداشت آلودگی هوا را سومین عامل مرگ و میر در کشور عنوان میکند، توجه به مهمترین دلیل آلایندگی هوا نیز قابل توجه است. وسایل نقلیه موتوری متهمان اصلی آلودگی هوای تهران هستند و بر این اساس در حالی که باید توجه به حمل و نقل عمومی ریلی از جمله راهکارهای مورد توجه مسئولان باشد، شاهد بی توجهی به این موضوع از سوی آنان هستیم.
در این باره بد نیست به صحبت های محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران توجه کنیم که همزمان با روز هوای پاک در نشست بررسی نقش راهکارهای دستگاههای دولتی و نهادهای عمومی در کاهش آلودگی در دانشگاه تهران استناد کرد که با بیان این که " آلودگی هوای تهران در سال 5800 نفر تلفات دارد 20 درصد آلودگی هوای تهران را ناشی از منابع ساکن و 80 درصد آن ناشی از منابع متحرک دانسته است" و گفته "همه این آلودگیها ناشی از سوختهای فسیلی هستند. در طرح جامع ترافیک پیش بینی شده بود که در 1404 جمعیت تهران به 10 میلیون نفر میرسد که در این شرایط باید 75 درصد مسائل
مربوط به اتوبانها، حمل و نقل عمومی و ... انجام میشد. این در حالیست که در سال 1395 جمعیت تهران بالای 10 میلیون است و ساخت مترو و توسعه حمل و نقل عمومی توسعه چندانی نداشته است".
این عضو شورای شهر تهران همچنین گفته " باید به جای ساخت تونل و بزرگراه در شهر کرج هزینهها را صرف ساخت مترو میکردیم. باید انسان محوری را در مدیریت شهری لحاظ کنیم. به طور کلی طرحهایی که تصویب میشوند غیر کارآمد هستند یا اگر کارآمد هستند اجرایی نمیشوند. در حال حاضر طرحهای جامع و تفصیلی را به عنوان اسناد بالادستی در اختیار داریم ولی چند درصد آن اجرا میشود؟".
وی با اشاره به اینکه دو میلیون موتورسیکلت در تهران تردد میکنند، خاطرنشان کرده" در بنزین این موتورسیکلتها روغن مخلوط میشوکه آلودگی آنها پنج برابر خودروی یورو2 است. بنابراین تنها راه حل رفع آلودگی هوا و ترافیک تهران توسعه مترو و ساختن بزرگراه فرش قرمزی برای خودروهاست".
اما پاسخ به این پرسش که دلیل "فرش قرمز پهن کردن برای خودروها" چیست را شاید بتوان در این گفته " محمد آقازاده " از روزنامه نگاران پیشکسوت کشورمان جست و جو کرد که گفته " همه می دانیم دو خودروسازی ایران سایپا و ایران خودرو با تولید خودروی بی کیفیت شهرهای بزرگ را مبدل به کوره آدم سوزی کرده اند و یکبار مردم کمپینی برای اصلاح تولیدات این شرکت شکل دادند ولی دولت با همدستی مجلس با تزریق پول از بانکها این کمپین را به شکست کشاند چرا که ماشین تولید سود بادآورده نباید متوقف شود و این شرکتها با درآمدهایی که دارند می توانند همه را بخرند".
و به عنوان راهکار به این گفته دکتر بهنام منصوری فوق تخصص مغز و اعصاب نیز توجه داشت که " گسترش دولت الکترونیک، افزایش تعداد خودروهای سایز کوچک هیبریدی، گسترش تونل های زیرزمینی از ایستگاه های مترو تا مراکز خرید و یا مراکز تجمع جمعیت، کار تحقیقاتی میدانی در خصوص علت سفرهای شهری و برنامه ریزی برای کاستن از موارد غیر ضروری، جلوگیری از اتلاف انرژی و سوخت از طریق عایق بندی و لغو فروش تراکم " را برای حل معضل آلودگی هوا پیشنهاد میدهد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.