بازدید مدیر پروژه طرح(اتاف) از مسیر ریلی تهران - کرج
◄ مطالعات اجتماعی راهآهن تهران - هشتگرد
تیم ۴۰ نفره دانشجویان دکتری و فوقلیسانس رشته جامعهشناسی، مدیریت برنامهریزی فرهنگی و متخصصان حوزه فرهنگی، رسانهای، مدیرت برنامهریزی شهری و منطقهای از طول خط مسیر تهران – هشتگرد بازدید کردند.
به گزارش تیننیوز؛ بهمنظور مطالعات ارزیابی تأثیر اجتماعی و فرهنگی (اتاف) درباره طرح احداث خطوط سوم و چهارم مسیر تهران – کرج، متخصصان رشته مدیریت برنامهریزی شهری و منطقهای طی بازدید میدانی، از وضعیت محدوده ایستگاهها، حاشیهنشینان، شهرهای اقماری و میزان فقر اجتماعی و فرهنگی آشنا شدند.
اسماعیلزاده مدیر پروژه طرح (اتاف) با بیان اینکه توسعه قطارهای حومهای افق روشنی در توسعه پایدار محسوب میشود، عنوان کرد: حاشیهنشینی نوعی از زندگی شهری است که بهطور معمول در حومه شهرها و حاشیههای نزدیک به سکونتگاههای رسمی، به صورت نامتعارف شکل میگیرد و نبود ضوابط قانونی در استقرار ابنیه و تأسیسات در این مناطق امکان خدماترسانی را برای جمعیت ساکن آن سلب کرده و از سویی نیز به دلیل تجمیع اقشار کم درآمد و مشکلدار در این مناطق، بهعنوان کانونهای پرخطر و آسیبزا در حوزه اجتماعی از آنها یاد میشود.
وی تصریح کرد: در طرح اتاف به مطالعات جمعیتی، جغرافیایی و اجتماعی و فرهنگی مجموعه شهری تهران پرداختهشده است که رویکرد وزارت راه و شهرسازی و راهآهن توسعه حملونقل حومهای و TOD است تا بتوان در مدت زمان کوتاه تأثیر مثبت را در این مناطق مشاهده کرد.
مدیر پروژه طرح اتاف افزود: در این طرح شهرستانها از ابعاد مختلف آسیبشناسی شده و به این مطلب پرداخته میشود که با توسعه خطوط حومهای و جابجایی مسافران به کلانشهرها چه تأثیر بر زندگی اجتماعی و فرهنگی مردم آن مناطق خواهد گذاشت.
اسماعیلزاده گفت: در این طرح شهرستانهای اقمار غرب تهران موردمطالعه قرارگرفته که شامل کرج، اسلامشهر، کمالشهر، رباط کریم، قدس، ملارد، ساوجبلاغ، اشتهارد و نظرآباد است.
وی خاطر نشان کرد: با توسعه قطارهای حومهای، شاهد تکمیل مدهای شبکههای عمومی، توسعه شبکه ارتباطی، کاهش بار ترافیکی، کاهش آلودگی زیستمحیطی، تعدیل مهاجرت، توسعه گردشگری، توسعه اقتصادی و غیره خواهیم بود.
در ادامه اصغر مهاجری ناظر علمی پروژه اتاف عنوان کرد: یکی از مطالبات دولت یازدهم در بخش حملونقلی، توسعه شبکه ریلی و قطارهای حومهای در کلانشهرها است.
بر اساس اخبار روابط عمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران، وی در پایان اظهار کرد: در کنار توسعه حملونقل ریلی بایستی اصحاب حوزه فرهنگ و جامعهشناس حضور داشته باشند و تأثیر آن را بر شهرهای اقماری بررسی و تحلیل کنند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.