|
کد خبر:
117258
|
۷۰ درصد راههای قم ترانزیتی است
تیننیوز| معاون حمل و نقل مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان قم به کاهش پنج درصدی تلفات جادهای این استان در هشت ماه امسال اشاره کرد و از پیگیری برای احداث شهرک حمل و نقل و نیز هاب حمل و نقلی استان خبر داد.
حمید سالاری، معاون حمل و نقل مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان قم درگفتوگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: استان قم بر سه راهی مهم شهرهای اراك، اصفهان، تهران و کاشان واقع است و مسیر تردد شمال -جنوب کشور در محدوده شهر قم و شرق به غرب در محدوه سلفچگان واقع شده و به همین دلیل میتوان ادعای موقعیت استراتژیک برای راههای استان قم را مطرح کرد چرا که بیش از ۷۰ درصد راههای استان ترانزیتی است.
همچنین راه آهن سراسری ایران (خط جنوب) با دو شاخه اراك- کاشان از قم میگذرد و وجود حرم کریمه اهل بیت (س) ، مسجد مقدس جمکران و حوزههای علمیه و مراکز اسلامی متعدد در استان، اهمیت حمل و نقل قم را مضاعف کرده است.
سالاری تعداد دستگاههای ناوگان مسافری قم را ۱۰۰۸ دستگاه اعلام کرد و افزود: ۳۰۲ دستگاه اتوبوس، ۳۰۹ مینیبوس و ۳۹۹ سواری کرایه حمل و نقل مسافری را انجام میدهند که عمر متوسط ناوگان اتوبوس، مینیبوس و سواری کرایه به ترتیب ۱۲، ۲۳ و ۱۰ سال است.
معاون حمل و نقل مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان قم با اشاره به اینکه سال گذشته درمجموع دو میلیون و ۳۲۲ هزار مسافر از مبدا قم جابه جا شدند، گفت: با توجه به اینکه راههای مواصلاتی استان محور ارتباط ۱۷ استان کشور است از لحاظ شاخص مسافر عبوری به ازای هرکیلومتر راه برون شهری، این استان رتبه دوم کشور را دارد.
وی همچنین عنوان کرد: ۳۴۹۴ دستگاه کامیون و کشنده درناوگان باری استان داریم که عمر متوسط آنها ۲۴ سال است.
سالاری با اشاره به اینکه سال ۹۴ درمجموع چهار میلیون و ۶۵۲ هزار تن بار درمحورهای قم جابهجا شده است، گفت: استان قم از لحاظ شاخص تناژ کالای عبوری به ازای هر کیلومتر راه برونشهری رتبه اول کشور را دارد.
وی به رشد ۵.۳ درصدی تصادفات محورهای استان در هشت ماه امسال اشاره کرد و افزود: در هشت ماه اول امسال با ۱۵۰۱ تصادف که ۷۵ مورد آن فوتی بود مواجه شدیم. درعین حال تلفات جادهای استان در بازه زمانی هشت ماهه امسال با پنج درصد کاهش از ۱۵۴ نفر به ۱۴۷ نفر رسید.
سالاری به فقدان پایانه عمومی مناسب در قم اشاره کرد و گفت: پایانه عمومی مسافربری کنونی شهر قم در کیلومتر پنج جاده قدیم قم-تهران واقع است که به وا سطه ممنوعیت تردد اتوبوس در این محور و وجود آزادراه قم-تهران، به عنوان راه دسترسی به پایتخت که امکانات بین راهی مناسبی دارد جهت استفاده مسافرین و سرمایه گذاران حمل و نقل مسافر مقبولیت چندانی ندارد. اخیرا اقدامات مناسبی برای بازسازی آن انجام گرفته که وضعیت نسبتا مطلوبی را در بخشی از آن شاهدیم ولی از نظر مکانی جذابیت لازم را تنها در صورتی پیدا خواهد کرد که شبکه حمل ونقلی درون شهری را به سمت آن سوق داده و فضاهای اطراف را ساماندهی کنیم ودر این رابطه با توجه به اجرای طرحهای جدید منوریل و مترو بهتر است که محل پایانه با محل دپوی آنها یکی شود تا امکان بهرهمندی مردم از حمل ونقل چند وجهی فراهم شود.
وی همچنین به ازدحام تردد درمحورهای استان با توجه به قرارداشتن حرم حضرت معصومه(ع) دراین استان اشاره کرد و ادامه داد: از سوی دیگربا توجه به وجود میدان ۷۲ تن و منتهی شدن بزرگراهها و جادههای اصلی به این میدان اعم ازمسافری، باری و شخصی در آن به دلیل فقدان کنارگذرهای مناسب بحران شدیدی ایجاد میشود که در بسیاری از ایام منجر به ترافیک سنگین و اتلاف وقت زیاد میشود. ضمن اینکه در استان شرکت حمل و نقل مسافری که بتواند برای تمام مقاصد کشور سرویس برقرار کند یا بتواند در موقع بحران تامین اتوبوس کند، وجود ندارد و در حال حاضر هم تاسیس شرکت جدید با مانع فقدان غرفه مناسب در پایانه مسافربری مواجه است.
سالاری درمعرفی اقدامات انجام شده توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای برای رفع چالشهای حوزه حمل و نقل عنوان کرد: دراین راستا میتوان به پیگیری جذب اعتبار و شروع به ساخت قرارگاه پلیس راه استان، پیگیری احداث شهرك حمل و نقل در استان، اخذ زمین و دیوارکشی برای جابجایی پاسگاه سلفچگان، افزایش مراکز معاینه فنی از دو به سه مرکز، نصب و راه اندازی ۳۰ دوربین کنترل سرعت و ۶ دوربین پلاك خوان، راه اندازی دو تابلوی راهنمای ترافیکی در سلفچگان و آزادراه قم-تهران، افزایش دستگاههای تردد شمار آنلاین از ۴۲ به ۷۰ دستگاه، ارتقای دو دستگاه توزین در حین حرکت به سیستم پلاك خوانی و کنترل سرعت، آموزش مدیران شرکتهای حمل و نقل و رانندگان به میزان ۴۰۰۰ نفر دوره و اجرای طرح محاسبه میزان ماندگاری زائرین در قم همچنین پیگیری احداث هاب حمل و نقلی استان اشاره کرد.
همچنین راه آهن سراسری ایران (خط جنوب) با دو شاخه اراك- کاشان از قم میگذرد و وجود حرم کریمه اهل بیت (س) ، مسجد مقدس جمکران و حوزههای علمیه و مراکز اسلامی متعدد در استان، اهمیت حمل و نقل قم را مضاعف کرده است.
سالاری تعداد دستگاههای ناوگان مسافری قم را ۱۰۰۸ دستگاه اعلام کرد و افزود: ۳۰۲ دستگاه اتوبوس، ۳۰۹ مینیبوس و ۳۹۹ سواری کرایه حمل و نقل مسافری را انجام میدهند که عمر متوسط ناوگان اتوبوس، مینیبوس و سواری کرایه به ترتیب ۱۲، ۲۳ و ۱۰ سال است.
معاون حمل و نقل مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان قم با اشاره به اینکه سال گذشته درمجموع دو میلیون و ۳۲۲ هزار مسافر از مبدا قم جابه جا شدند، گفت: با توجه به اینکه راههای مواصلاتی استان محور ارتباط ۱۷ استان کشور است از لحاظ شاخص مسافر عبوری به ازای هرکیلومتر راه برون شهری، این استان رتبه دوم کشور را دارد.
وی همچنین عنوان کرد: ۳۴۹۴ دستگاه کامیون و کشنده درناوگان باری استان داریم که عمر متوسط آنها ۲۴ سال است.
سالاری با اشاره به اینکه سال ۹۴ درمجموع چهار میلیون و ۶۵۲ هزار تن بار درمحورهای قم جابهجا شده است، گفت: استان قم از لحاظ شاخص تناژ کالای عبوری به ازای هر کیلومتر راه برونشهری رتبه اول کشور را دارد.
وی به رشد ۵.۳ درصدی تصادفات محورهای استان در هشت ماه امسال اشاره کرد و افزود: در هشت ماه اول امسال با ۱۵۰۱ تصادف که ۷۵ مورد آن فوتی بود مواجه شدیم. درعین حال تلفات جادهای استان در بازه زمانی هشت ماهه امسال با پنج درصد کاهش از ۱۵۴ نفر به ۱۴۷ نفر رسید.
سالاری به فقدان پایانه عمومی مناسب در قم اشاره کرد و گفت: پایانه عمومی مسافربری کنونی شهر قم در کیلومتر پنج جاده قدیم قم-تهران واقع است که به وا سطه ممنوعیت تردد اتوبوس در این محور و وجود آزادراه قم-تهران، به عنوان راه دسترسی به پایتخت که امکانات بین راهی مناسبی دارد جهت استفاده مسافرین و سرمایه گذاران حمل و نقل مسافر مقبولیت چندانی ندارد. اخیرا اقدامات مناسبی برای بازسازی آن انجام گرفته که وضعیت نسبتا مطلوبی را در بخشی از آن شاهدیم ولی از نظر مکانی جذابیت لازم را تنها در صورتی پیدا خواهد کرد که شبکه حمل ونقلی درون شهری را به سمت آن سوق داده و فضاهای اطراف را ساماندهی کنیم ودر این رابطه با توجه به اجرای طرحهای جدید منوریل و مترو بهتر است که محل پایانه با محل دپوی آنها یکی شود تا امکان بهرهمندی مردم از حمل ونقل چند وجهی فراهم شود.
وی همچنین به ازدحام تردد درمحورهای استان با توجه به قرارداشتن حرم حضرت معصومه(ع) دراین استان اشاره کرد و ادامه داد: از سوی دیگربا توجه به وجود میدان ۷۲ تن و منتهی شدن بزرگراهها و جادههای اصلی به این میدان اعم ازمسافری، باری و شخصی در آن به دلیل فقدان کنارگذرهای مناسب بحران شدیدی ایجاد میشود که در بسیاری از ایام منجر به ترافیک سنگین و اتلاف وقت زیاد میشود. ضمن اینکه در استان شرکت حمل و نقل مسافری که بتواند برای تمام مقاصد کشور سرویس برقرار کند یا بتواند در موقع بحران تامین اتوبوس کند، وجود ندارد و در حال حاضر هم تاسیس شرکت جدید با مانع فقدان غرفه مناسب در پایانه مسافربری مواجه است.
سالاری درمعرفی اقدامات انجام شده توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای برای رفع چالشهای حوزه حمل و نقل عنوان کرد: دراین راستا میتوان به پیگیری جذب اعتبار و شروع به ساخت قرارگاه پلیس راه استان، پیگیری احداث شهرك حمل و نقل در استان، اخذ زمین و دیوارکشی برای جابجایی پاسگاه سلفچگان، افزایش مراکز معاینه فنی از دو به سه مرکز، نصب و راه اندازی ۳۰ دوربین کنترل سرعت و ۶ دوربین پلاك خوان، راه اندازی دو تابلوی راهنمای ترافیکی در سلفچگان و آزادراه قم-تهران، افزایش دستگاههای تردد شمار آنلاین از ۴۲ به ۷۰ دستگاه، ارتقای دو دستگاه توزین در حین حرکت به سیستم پلاك خوانی و کنترل سرعت، آموزش مدیران شرکتهای حمل و نقل و رانندگان به میزان ۴۰۰۰ نفر دوره و اجرای طرح محاسبه میزان ماندگاری زائرین در قم همچنین پیگیری احداث هاب حمل و نقلی استان اشاره کرد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.