|
کد خبر:
121980
|
مثلثهوشمند پلیس، راهداری و رانندگان برای کاهش تخلفات
سپهتن وارد میشود
هفتهنامه حمل ونقل|
اگرچه موضوع نصب سیستمهای کنترل هوشمند بر روی ناوگان حملونقل عمومی جادهای، از سالها پیش مطرح بوده اما طرحهای قبلی بهدلیل نبود زیرساختهای لازم، اجرائی نشده و تجهیز اتوبوسها به سامانههای هوشمند برای کنترل رفتار رانندگان و کمک به کاهش تخلفات، به تازگی در حال عملیاتی شدن است و از نیمه دوم امسال، مقدمات این اتفاق مهم با یک سامانه هوشمند فراهم شده است: «سپهتن» یا سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان، قرار است با کنترل لحظهای رانندگان جادهای، از بروز تخلفات جلوگیری کند یا آن را به حداقل برساند.
در این میان، برخی رانندگان دل خوشی از آن ندارند و بهدلیل نبود تجهیزات بهروز، آن را ناکارآمد میدانند و راهی برای جریمه شدن بیشتر از سوی پلیس!
پنج ماه گذشت...
بعد از اجرای موفق طرح سوخت براساس پیمایش، مقرر شد ناوگان جادهای به سامانههای هوشمند مجهز شوند. نیمه مهرماه امسال خبر بهرهبرداری از سپهتن با حضور فرمانده ناجا، رئیس پلیس راهور و وزیر راه در پلیسراه شریف آباد منتشر شد. البته قبل از آن، سپهتن به صورت آزمایشی در محور تهران با شهرهای مشهد، اصفهان، شیراز، خوزستان و آذربایجانشرقی و غربی اجرا شده بود.
از طریق این سامانه با نصب دستگاهی درون ناوگان عمومی جادهای (اتوبوسها، کامیونها، مینیبوسها و. . .) به وسیله سیمکارت، اطلاعات خودرو شامل مدارک و سوابق راننده، مجاز و غیرمجاز بودن، میزان کارکرد، سرعتها و توقفهای غیرضروری، سوابق خودرو، معاینه فنی، مسیر و زمان حرکت، مبدا و مقصد و... قابل کنترل است و به طور مداوم به مرکز، ارسال میشود. این دستگاه، مجهز به دریافتکننده امواج ماهوارهای ردیابی است که موقعیت تردد خودرو با دقت و سرعت محاسبه میشود.
به گفته شهرام آدمنژاد، معاون برنامهریزی سازمان راهداری، با بهرهمندی از سپهتن، پایش لحظهای هوشمند، ایجاد بانک اطلاعاتی ناوگان، قابلیت رهگیری دقیق خودروها و محمولههای قاچاق، سرقتی و مشکوک و نیز حذف ارتباطات غیرضروری چهره به چهره با رانندگان، انجام میشود.
اول مسافر، بعد بار
طبق آمار سالنامه راهداری تا پایان سال ۹۴، حدود ۱۶ هزار اتوبوس جادهای و بیش از ۲۳۰ پاسگاه پلیس راه در کشور فعال هستند. البته براساس اظهارات آدمنژاد و با محاسبه مجموع ناوگانهای مسافربری و باری، حدود ۴۴۰ هزار خودروی عمومی و بیش از ۶۵۰ هزار راننده حرفهای در جادهها فعالیت میکنند و سالانه حدود ۳۰۰ میلیون مسافر از طریق جاده جابهجا میشوند.
در همین رابطه اخیرا سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راه کشور، از تجهیز ۹۰ درصدی ناوگان مسافربری و نیز پاسگاههای پلیس راه به این سامانه و ممنوعیت تردد اتوبوسهای فاقد سپهتن در جاده خبر داده است. وی همچنین اعلام کرده به منظور جلوگیری از قاچاق کالا و کنترل ناوگان باری، نصب این سامانه بر روی ناوگان باری در فاز بعدی، از سال ۹۶ صورت میگیرد. ضمنا این سامانه، به هیچوجه قابل دستکاری نیست و کوچکترین تغییر آن، بلافاصله به پلیس گزارش میشود.
کنترل از راه دور
عکاسی از هنرهای سامانه سپهتن است! رانندگان در ابتدای روشن کردن خودرو، ملزم به قرار دادن گواهینامه خود در دستگاه هستند. دوربین موجود در دستگاه، میتواند عکس راننده را به سرور اصلی انتقال دهد که با این کار میتوان تطابق راننده با گواهینامه و وضعیت ظاهری وی مانند صحبت کردن با موبایل، عدم بستن کمربند ایمنی و... را به صورت تصویری کنترل کرد.
این سیستم با قابلیت ارتباط با پلیس راه، مجاز بودن رانندگی فرد را به سیستم گزارش میدهد و در صورت عدم مجوز، هشدارهای صوتی مناسب به راننده داده میشود و در صورت لزوم وی را از رانندگی، منع میکند، بنابراین با چشمان عقابگونه، همانند یک دوربین مداربسته، جاده از راه دور در کنترل پلیس است!
استراحت، لازم و عبور، مجاز!
در صورت تجاوز راننده از سرعت مجاز، این سامانه، هشدارهای لازم را به راننده میدهد و در صورت عدم تصحیح سرعت، راننده در ایستگاه پلیس بعدی، بازخواست میشود. همچنین رانندگان مجاز به ۹ ساعت رانندگی در شبانه روز هستند و به ازای رانندگی مداوم چهار ساعته باید ۱۰ دقیقه استراحت کنند.
از آنجا که این سیستم، ساعت رانندگی را به صورت دقیق محاسبه میکند، در صورت عدم رعایت ساعت مجاز یا عدم استراحت بین رانندگی، پیغامهای مناسب صوتی را برای آگاهسازی راننده اعلام میکند. همچنین با نصب این سامانه، بدون نگرانی از پاسگاههای پلیس راه عبور کنید! حذف توقف اتوبوسها در جلوی پاسگاههای پلیس راه از دیگر اتفاقات مثبت با ایجاد این سامانه است.
با این حال، توقفگاههای مناسبی برای اتوبوسها لحاظ شده تا راننده هر سه ساعت به مدت ۱۵ دقیقه در محلهای تعیینشده بایستد و از رانندگی مداوم جلوگیری شود. به گفته سردار حمیدی، دوربین به جای چشم پلیس، راننده را با گواهینامه مطابقت داده و وی را کنترل میکند و تمام اطلاعات اتوبوس، یک کیلومتر مانده به پاسگاه از طریق بسترهای مخابراتی ارسال میشود. البته توقف و نظارت رندوم (تصادفی) برای پاسگاهها و گشتهای پلیس راه همچنان به قوت خود باقی است. در طول شبانهروز، با استفاده از سپهتن، رانندگان ۸۵۰۰ ساعت کمتر در جلوی پاسگاهها معطل میشوند.
با تجهیز حدود ۱۰ درصد باقیمانده اتوبوسهای جادهای و نیز ناوگان حملونقل کالا از سال آینده به سامانه سپهتن، امید میرود مثلث هوشمند راهداری، پلیس و رانندگان، منجر به کاهش آمار تخلفات، تصادفات و تلفات رانندگی شود؛ البته دغدغههای رانندگان نیز بهعنوان کاربران اصلی استفاده از این سامانه درباره هزینهها و چالشهای آن در اجرا باید مدنظر قرار گیرد.
لینک خبر
در این میان، برخی رانندگان دل خوشی از آن ندارند و بهدلیل نبود تجهیزات بهروز، آن را ناکارآمد میدانند و راهی برای جریمه شدن بیشتر از سوی پلیس!
پنج ماه گذشت...
بعد از اجرای موفق طرح سوخت براساس پیمایش، مقرر شد ناوگان جادهای به سامانههای هوشمند مجهز شوند. نیمه مهرماه امسال خبر بهرهبرداری از سپهتن با حضور فرمانده ناجا، رئیس پلیس راهور و وزیر راه در پلیسراه شریف آباد منتشر شد. البته قبل از آن، سپهتن به صورت آزمایشی در محور تهران با شهرهای مشهد، اصفهان، شیراز، خوزستان و آذربایجانشرقی و غربی اجرا شده بود.
از طریق این سامانه با نصب دستگاهی درون ناوگان عمومی جادهای (اتوبوسها، کامیونها، مینیبوسها و. . .) به وسیله سیمکارت، اطلاعات خودرو شامل مدارک و سوابق راننده، مجاز و غیرمجاز بودن، میزان کارکرد، سرعتها و توقفهای غیرضروری، سوابق خودرو، معاینه فنی، مسیر و زمان حرکت، مبدا و مقصد و... قابل کنترل است و به طور مداوم به مرکز، ارسال میشود. این دستگاه، مجهز به دریافتکننده امواج ماهوارهای ردیابی است که موقعیت تردد خودرو با دقت و سرعت محاسبه میشود.
به گفته شهرام آدمنژاد، معاون برنامهریزی سازمان راهداری، با بهرهمندی از سپهتن، پایش لحظهای هوشمند، ایجاد بانک اطلاعاتی ناوگان، قابلیت رهگیری دقیق خودروها و محمولههای قاچاق، سرقتی و مشکوک و نیز حذف ارتباطات غیرضروری چهره به چهره با رانندگان، انجام میشود.
اول مسافر، بعد بار
طبق آمار سالنامه راهداری تا پایان سال ۹۴، حدود ۱۶ هزار اتوبوس جادهای و بیش از ۲۳۰ پاسگاه پلیس راه در کشور فعال هستند. البته براساس اظهارات آدمنژاد و با محاسبه مجموع ناوگانهای مسافربری و باری، حدود ۴۴۰ هزار خودروی عمومی و بیش از ۶۵۰ هزار راننده حرفهای در جادهها فعالیت میکنند و سالانه حدود ۳۰۰ میلیون مسافر از طریق جاده جابهجا میشوند.
در همین رابطه اخیرا سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راه کشور، از تجهیز ۹۰ درصدی ناوگان مسافربری و نیز پاسگاههای پلیس راه به این سامانه و ممنوعیت تردد اتوبوسهای فاقد سپهتن در جاده خبر داده است. وی همچنین اعلام کرده به منظور جلوگیری از قاچاق کالا و کنترل ناوگان باری، نصب این سامانه بر روی ناوگان باری در فاز بعدی، از سال ۹۶ صورت میگیرد. ضمنا این سامانه، به هیچوجه قابل دستکاری نیست و کوچکترین تغییر آن، بلافاصله به پلیس گزارش میشود.
کنترل از راه دور
عکاسی از هنرهای سامانه سپهتن است! رانندگان در ابتدای روشن کردن خودرو، ملزم به قرار دادن گواهینامه خود در دستگاه هستند. دوربین موجود در دستگاه، میتواند عکس راننده را به سرور اصلی انتقال دهد که با این کار میتوان تطابق راننده با گواهینامه و وضعیت ظاهری وی مانند صحبت کردن با موبایل، عدم بستن کمربند ایمنی و... را به صورت تصویری کنترل کرد.
این سیستم با قابلیت ارتباط با پلیس راه، مجاز بودن رانندگی فرد را به سیستم گزارش میدهد و در صورت عدم مجوز، هشدارهای صوتی مناسب به راننده داده میشود و در صورت لزوم وی را از رانندگی، منع میکند، بنابراین با چشمان عقابگونه، همانند یک دوربین مداربسته، جاده از راه دور در کنترل پلیس است!
استراحت، لازم و عبور، مجاز!
در صورت تجاوز راننده از سرعت مجاز، این سامانه، هشدارهای لازم را به راننده میدهد و در صورت عدم تصحیح سرعت، راننده در ایستگاه پلیس بعدی، بازخواست میشود. همچنین رانندگان مجاز به ۹ ساعت رانندگی در شبانه روز هستند و به ازای رانندگی مداوم چهار ساعته باید ۱۰ دقیقه استراحت کنند.
از آنجا که این سیستم، ساعت رانندگی را به صورت دقیق محاسبه میکند، در صورت عدم رعایت ساعت مجاز یا عدم استراحت بین رانندگی، پیغامهای مناسب صوتی را برای آگاهسازی راننده اعلام میکند. همچنین با نصب این سامانه، بدون نگرانی از پاسگاههای پلیس راه عبور کنید! حذف توقف اتوبوسها در جلوی پاسگاههای پلیس راه از دیگر اتفاقات مثبت با ایجاد این سامانه است.
با این حال، توقفگاههای مناسبی برای اتوبوسها لحاظ شده تا راننده هر سه ساعت به مدت ۱۵ دقیقه در محلهای تعیینشده بایستد و از رانندگی مداوم جلوگیری شود. به گفته سردار حمیدی، دوربین به جای چشم پلیس، راننده را با گواهینامه مطابقت داده و وی را کنترل میکند و تمام اطلاعات اتوبوس، یک کیلومتر مانده به پاسگاه از طریق بسترهای مخابراتی ارسال میشود. البته توقف و نظارت رندوم (تصادفی) برای پاسگاهها و گشتهای پلیس راه همچنان به قوت خود باقی است. در طول شبانهروز، با استفاده از سپهتن، رانندگان ۸۵۰۰ ساعت کمتر در جلوی پاسگاهها معطل میشوند.
با تجهیز حدود ۱۰ درصد باقیمانده اتوبوسهای جادهای و نیز ناوگان حملونقل کالا از سال آینده به سامانه سپهتن، امید میرود مثلث هوشمند راهداری، پلیس و رانندگان، منجر به کاهش آمار تخلفات، تصادفات و تلفات رانندگی شود؛ البته دغدغههای رانندگان نیز بهعنوان کاربران اصلی استفاده از این سامانه درباره هزینهها و چالشهای آن در اجرا باید مدنظر قرار گیرد.
لینک خبر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.