| کد خبر: 16579 |

مناسب‌سازی زیرساخت‌ها برای توسعه فناوری‌های دریایی کشور

تین نیوز | معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری براساس مصوبه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ماموریت پیدا کرد که پیش‌نویس «سند ملی توسعه دریایی کشور» را تدوین کند. البته این ماموریت به کانون هماهنگی دانش و صنعت صنایع دریایی که نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بود، داده شد تا با همکاری وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط و با استفاده از همه تجارب کشور، سند مذکور و کلیه مستندات مربوطه را تهیه و به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه کند
 
ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در راستای بهره‌گیری هرچه بیشتر توانمندی‌های موجود دریایی کشور در جهت توسعه فناوری‌های دریایی و همچنین در راستای سیاست‌های کوچک‌سازی بدنه دولت و استفاده از ساختاری چابک و به دور از گسترش تشکیلات اداری، قصد دارد تا اهداف و ماموریت‌های خود را با بهره‌گیری از منابع موجود در نهادها و ارگان‌های دریایی کشور دنبال کند.
 
به گزارش تین نیوز از پایگاه اطلاع رسانی دولت دریاها و اقیانوس‌ها عرصه‌ای هستند که بسیاری از کشورهای پیشرفته حضوری پرقدرت در آن داشته‌اند و همین حضور پر قدرت توانمندی جهانی را برای آن‌ها به ارمغان آورده است. دوره‌های مختلف پیشرفت اقتصادی، صنعتی، علمی و فناوری تغییری در محوریت تسلط دریایی ایجاد نکرده است چرا که حمل و نقل دریایی، منابع زیستی و غیر زیستی دریاها و اقیانوس‌ها، نقش عرصه‌های آبی را در آینده بشریت تعیین می‌کند. توجه به مسایلی همچون اشتغال‌زایی و درآمد زیاد در حوزه دریا، کاهش ذخایر نفت و گاز دنیا، جایگاه سیاسی ایران در جهان، لزوم افزایش قدرت اقتصادی و منابع حائز اهمیت دریاها، ایجاب می‌کند که با تأمل بیشتری به موضوع دریاهای کشور پرداخت با توجه به نحوه شکل‌گیری و مسیر رشد این صنعت در کشورهای صاحب نام، باید نسبت به رفع مشکلات مرتبط با این حوزه، مانند مدیریت، امکانات و انتقال فناوری اهتمام داشت. جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به مرزهای طولانی خود در شمال و جنوب کشور و موقعیت جغرافیایی خود ، نیازمند تدوین برنامه راهبردی توسعه فناوری های دریایی بوده و بر این اساس نیاز به تشکیل ستاد توسعه فناوری‌های صنایع دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طی سال‌های اخیر مشهود بوده است.   
 
مأموریت برای تدوین سند ملی توسعه دریایی کشور
به کارگیری روش‌های برنامه‌ریزی راهبردی به عنوان تصمیم‌یار می‌تواند شفافیت فضای تصمیم‌گیری را افزایش دهد و راهگشای چگونگی حرکت در مسیر رسیدن به وضعیت مطلوب صنایع دریایی باشد. از این رو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری براساس مصوبه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ماموریت پیدا کرد که پیش‌نویس «سند ملی توسعه دریایی کشور» را تدوین کند.
شایان ذکر است که این ماموریت به کانون هماهنگی دانش و صنعت صنایع دریایی که نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بود، داده شد تا با همکاری وزارت خانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط و با استفاده از همه تجارب کشور، سند مذکور و کلیه مستندات مربوطه را تهیه و به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه کند.
امروزه در هر صنعت، بخش و شرکتی، لازمه تخصیص مناسب منابع جهت نیل به چشم انداز و اهداف، داشتن برنامه‌ریزی عملیاتی مشخص و منسجم است. با توجه به اهمیت بالای عرصه دریایی کشور و لزوم توجه بیش از پیش به این حوزه، ستاد «توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی» معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ابتدای سال 1393، با اهتمام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تاسیس شد. ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی نیز بلافاصله پس از تاسیس، اقدام به برنامه ریزی عملیاتی دقیق و تشکیل ساختاری منسجم برای رسیدن به اهداف توسعه‌ دریایی کشور کرد.
 
مناسب‌سازی زیرساخت‌های توسعه فناوری‌های دریایی کشور
شایان ذکر است که ستاد، با تشکیل جلسات تخصصی در حوزه‌های مختلف فعالیت‌های دریایی شامل کمیته‌های دانشجویی، کشتی‌سازی، فعالیت‌های فراساحل و ایجاد شبکه ارتباطی ماتریسی، به دنبال ایجاد ارتباط قوی بین کمیته‌های تخصصی و فعالیت‌های حمایتی خود از قبیل حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، حمایت از برگزاری همایش، سمینار و کارگاه‌ها، ایجاد شبکه آزمایشگاهی و ایجاد پایگاه اطلاع‌رسانی در تمام حوزه‌های دریایی کشور بوده است. همچنین این ستاد می‌کوشد تا با تقویت و اصلاح زیرساخت‌های موجود و فراهم ساختن زیرساخت‌های مناسب علمی و فناورانه، به توسعه فناوری‌های دریایی کشور سامان بخشد.
ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در راستای بهره‌گیری هرچه بیشتر توانمندی‌های موجود دریایی کشور در جهت توسعه فناوری‌های دریایی و همچنین در راستای سیاست‌های کوچک‌سازی بدنه دولت و استفاده از ساختاری چابک و به دور از گسترش تشکیلات اداری، قصد دارد تا اهداف و ماموریت‌های خود را با بهره‌گیری از منابع موجود در نهادها و ارگان‌های دریایی کشور دنبال کند. لذا به منظور تعامل سازنده بین‌بخشی و ایجاد هم افزایی، هم‌گرایی و هدفمندی فعالیت‌های توسعه‌ای دریایی کشور، نمایندگانی از همه دستگاه‌های اجرایی به همکاری دعوت خواهند شد.

محورهای اصلی فعالیت‌ها
در حال حاضر محورهای اصلی فعالیت ستاد عبارتست از: حمایت از شرکت های دانش بنیان دریایی در جهت توسعه فناوری و تقویت فرآیند تجاری سازی، ایجاد هماهنگی و هم افزایی بین برنامه های توسعه دریایی کشور و حمایت از پروژه های ملی دریایی، حمایت از ایجاد و توانمندسازی انجمن ها و تشکل های تخصصی در زمینه تولید و توسعه محصولات و خدمات دانش بنیان دریایی، ارتقاء کارآفرینی فناورانه و بهبود فضای کسب و کار دانش بنیان دریایی از طریق برگزاری جشنواره های نوآوری، حمایت از مسابقات دانشجویی و انتخاب پایان نامههای برتر در حوزه دریا، کمک به ارتقاء فعالیت‌های رسانه‌ای و فرهنگ‌سازی در حوزه علوم و فنون دریایی از طریق راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی، تالار گفتگو و وبسایت ستاد، برگزاری نشست‌های تخصصی در استان‌های ساحلی در جهت توسعه فناوری‌ها و صنایع دانش‌بنیان دریایی و افزایش کیفیت زندگی مردم از طریق افزایش توانمندی‌های فناوری و نوآوری با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دریایی در این استان‌ها، حمایت از ایجاد و تقویت زیرساخت‌های علمی، فناوری و نوآوری دریایی از طریق حمایت از برگزاری سمینارها و کارگاه‌های تخصصی دریایی و مشارکت و حمایت از انتشار نشریات، رصد فرصت‌های بین‌المللی به منظور توسعه فناوری و بویژه شناسایی و کسب فناوری‌های نوظهور دریایی، طراحی ساختار شبکه ملی آزمایشگاه‌های دریایی کشور و تدوین روش‌های تقویت توان کشور در این حوزه
 
اقدامات ستاد در 3 ماهه اول سال 93
دبیرخانه ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بلافاصله پس از تاسیس، اقدام به برنامه‌ریزی عملیاتی دقیق و تشکیل ساختاری منسجم برای رسیدن به اهداف توسعه‌ای دریایی کشور کرد و با ایجاد شبکه ارتباطی ماتریسی به دنبال ایجاد ارتباط قوی بین کمیته‌های تخصصی و فعالیت‌های حمایتی خود از قبیل حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، حمایت از برگزاری همایش، سمینار و کارگاه‌ها، ایجاد شبکه آزمایشگاهی و ایجاد پایگاه اطلاع رسانی در تمام حوزه‌های دریایی کشور بوده است.
جلسات هم اندیشی با متخصصین، صاحبنظران و نمایندگان سازمان‌ها و ارگان‌های دریایی کشور با عناوین مختلفی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دعوت ستاد و به منظور هم اندیشی برای تصمیم سازی در تدوین برنامه عملیاتی ستاد، برگزار شد که از جمله این جلسات می توان به موارد زیر اشاره کرد. جلسه هم اندیشی با اساتید دانشگاه ها، جلسه هم اندیشی و نیازسنجی با تشکل های دریایی کشور، جلسه هم اندیشی و نیازسنجی کمیته دانشجویی انجمن مهندسی دریایی، جلسه هم اندیشی و نیازسنجی فعالان حوزه کشتی سازی کشور، جلسه هم اندیشی و نیازسنجی فعالان حوزه فراساحلی و ساحلی، جلسه هم اندیشی مدیران پژوهش و فناوری ارگان های دریایی کشور، جلسه هم اندیشی و نیازسنجی با خبرگزاری‌ها و خبرنگاران فعال دریایی و پیگیری مراحل تدوین و تصویب سند توسعه دریایی کشور.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری براساس مصوبه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ماموریت پیدا کرد که پیش‌نویس «سند ملی توسعه دریایی کشور» را تدوین کند. البته این ماموریت به کانون هماهنگی دانش و صنعت صنایع دریایی که نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بود، داده شد تا با همکاری وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط و با استفاده از همه تجارب کشور، سند مذکور و کلیه مستندات مربوطه را تهیه و به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه کند. هم اکنون پیش نویس سند آماده شده و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است. ستاد نیز وظیفه دارد با تشکیل جلسات مختلف هم اندیشی با سازمان‌ها و ارگان‌های دریایی مختلف، پیگیری‌های لازم را نسبت به ایجاد هم افزایی و برطرف ساختن ایرادات سند صورت دهد.
با توجه به گستردگی صنایع دریایی کشور و وجود پیچیدگی¬ها و تخصص بالا در صنایع فوق، شناسایی وارزیابی شرکت های دانش بنیان دریایی نیازمند کارگروه تخصصی دریایی خواهد بود. ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی نیز با بررسی‌های لازم به شناسایی حوزه‌های اصلی صنعتی دریایی برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان دریایی، پرداخته است و در حال تشکیل کارگروه تخصصی برای ارزیابی محصولات و فناوری های این شرکت‌هاست.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.